Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Fast det VET du inte om du släpper ut din hona och låter henne välja partner själv. Hur vet du att hon väljer en hane med hem? Tar en diskussion med henne innan? Ännu hellre om du släpper ut din hane. Hur vet du att han bara parar honor med hem?

Jag ser gärna länk till utredning som vet att nästan alla katter utan stamtavla är blandraser. För jag personligen tror det är kvalificerat skitsnack. Så överbevisa mig gärna. Och om det nu är msjoriteten blandraser som är hemlösa, hur vet du då att din katt inte väljer sådana vid parning?
Det finns faktiskt i princip aldrig några "hemlösa katter" i de områden där man kan/ska söka efter bondkatter. I den mån det finns en hanne, så lär denne ha ett hem.

I framtiden så är det dessutom mer eller mindre säkert, att är det en okastrerad hanne ute och vandrar, så är det en Bondkatt, eftersom övriga katter torde vara kastrerade för att följa nytolkningarna i djurskyddslagen.

Som blandraser/odefinierade djur brukar man räkna individer som saknar stamtavla. Oavsett om man som ägare råkar veta att föräldrarna var "renrasiga". Jag förstår inte vad du menar?
Därför är t.ex. tjuvparningar på häst, registreras som odefinierad ras, alternativt korsning med X (där mamman är "X"), även när man "vet" att det var unghingsten i hagen intill, som betäckte.

Vad är för utredning du talar om?
 
Det handlar inte om diverse blandraskatter, som brukar kallas för "huskatter", utan om en lantraskatt.

På vilket sätt gagnas katter av att ställas ut?
Som jag fattar det så är det väl helt enkelt en "bruksras"? Det är väl mest att de som håller på med katter inte är vana vid ett brukstänk. Selektion av avelsdjur är såklart viktigt om man vill ha ett avelsframsteg, men här handlar det väl mest om bevarandeavel? Då brukar man ju vilja ha många individer i avel för att behålla en genetisk bredd. Lite liknande som man jobbar med andra lantraser, som höns och kor.
 
-Planerad avel inkl. noggrannt utvalda avelspar. D.v.s. att bara släppa ut sin honkatt och låta henne para sig med slumpmässig hane hon råkar träffa ute är inte seriös avel.

Nu tycker jag iofs avelsplanen för svensk bondkatt är lite uppåt väggarna (ex.vis ingen ID-märkning), men det här vill jag verkligen ställa mig emot.

På något vis har vi människor fått för oss att vi kan det här med avelspartnersselektion så mycket bättre än det alla djur är genetisk programmerade med, att välja sundast partner själva. En hona med tillgång till många olika presumetiva partners väljer den partnern som tryggar avkommans överlevnad bäst. Naturen har skött det här i miljontals år... det är först när det finns brist på valbar partner som vi sätter naturlig selektion ur spel.

Men jag håller med, att manskulle rimligen vilja ha alla katterna märkta, registrerade och kunna bestämma faderskap i efterhand.

Däremot så anser jag att man verkligen inte ska blanda sig i partnersurvalet, och välja "avelspar".
 
Nu tycker jag iofs avelsplanen för svensk bondkatt är lite uppåt väggarna (ex.vis ingen ID-märkning), men det här vill jag verkligen ställa mig emot.

På något vis har vi människor fått för oss att vi kan det här med avelspartnersselektion så mycket bättre än det alla djur är genetisk programmerade med, att välja sundast partner själva. En hona med tillgång till många olika presumetiva partners väljer den partnern som tryggar avkommans överlevnad bäst. Naturen har skött det här i miljontals år... det är först när det finns brist på valbar partner som vi sätter naturlig selektion ur spel.

Men jag håller med, att manskulle rimligen vilja ha alla katterna märkta, registrerade och kunna bestämma faderskap i efterhand.

Däremot så anser jag att man verkligen inte ska blanda sig i partnersurvalet, och välja "avelspar".

Tycker du likadant när det gäller hästar och hundar?
 
Tycker du likadant när det gäller hästar och hundar?

Ja, egentligen så gör jag det. I fria tillsånd så fungerar det. Exempelvis mustanger och brumbies, som är inga vildhästraser i sig. Den aveln blir ju dock på inga andra egenskaper än de som djuret själv selekterar.

Trubbnosade hanar skulle försvinna på en eller två generationer, likaså honor som inte klarar av att föda valpar naturligt. Det skulle innebära ett enormt lidande för individerna! Men det är också dit man har drivit hundar genom "avelsplaner". Honornas selektionsförmåga är det inga fel på, det är människans selektion som har ställt till det.
 
Som jag fattar det så är det väl helt enkelt en "bruksras"? Det är väl mest att de som håller på med katter inte är vana vid ett brukstänk. Selektion av avelsdjur är såklart viktigt om man vill ha ett avelsframsteg, men här handlar det väl mest om bevarandeavel? Då brukar man ju vilja ha många individer i avel för att behålla en genetisk bredd. Lite liknande som man jobbar med andra lantraser, som höns och kor.
Jag har inga problem med att bevara en arbetande gårdskatt. Problemet med avelsplanen är bla att föreningen sätter upp kriterier för vilka katter som ska betraktas som bondkatter men i nästa andetag godkänns ”fader okänd”. Du har ingen aning om ”fader okänd” uppfyller kriterierna. ”Fader okänd” kan vara både halt ich

Ett mer seriöst alternativ är ju att mönstra in foundationkatter. Då vet man att de katter som används i avel uppfyller kriterierna. Detta sker ju hos europé, maine coon, burm mm. Huskatter från rasernas ursprungsområden mönstrad in efter givna kriterier.

Genbanksarbete, kör på. Men nej, det ses som ett hot.
 
Jag har inga problem med att bevara en arbetande gårdskatt. Problemet med avelsplanen är bla att föreningen sätter upp kriterier för vilka katter som ska betraktas som bondkatter men i nästa andetag godkänns ”fader okänd”. Du har ingen aning om ”fader okänd” uppfyller kriterierna. ”Fader okänd” kan vara både halt ich

Ett mer seriöst alternativ är ju att mönstra in foundationkatter. Då vet man att de katter som används i avel uppfyller kriterierna. Detta sker ju hos europé, maine coon, burm mm. Huskatter från rasernas ursprungsområden mönstrad in efter givna kriterier.

Genbanksarbete, kör på. Men nej, det ses som ett hot.
Är inte tanken att de där "in situ" platserna där rasen ska bevaras är ställen där alla tillgängliga katter är bondkatter? Alltså som en "flock", där flocken är gemensam för byn. Och att man utgår från att det då inte finns någon enstaka okastrerad siames eller liknande som kan ställa till det genetiskt på plats. Det kanske är ett rimligt antagande, vad vet jag.
 
De bondgårdar som har lagårdskatter här skiter fullständigt i hur de lever, det skjuts av då o då när det blir ohanterligt.
En skvätt mjölk full med flugor o torrfoder serveras.
Inavel är vanligt - finns ju knappt runtströvande hankatter längre, ungkatter dyker upp på byn fulla med mask, öronskabb och magra så de skriker.
 
Är inte tanken att de där "in situ" platserna där rasen ska bevaras är ställen där alla tillgängliga katter är bondkatter? Alltså som en "flock", där flocken är gemensam för byn. Och att man utgår från att det då inte finns någon enstaka okastrerad siames eller liknande som kan ställa till det genetiskt på plats. Det kanske är ett rimligt antagande, vad vet jag.
Fast det är ju inte så det ser ut i verkligheten. Ska man dessutom isolera populationen till en liten by så kan vi börja diskutera inavel och dess negativa effekter.
 
Är inte tanken att de där "in situ" platserna där rasen ska bevaras är ställen där alla tillgängliga katter är bondkatter? Alltså som en "flock", där flocken är gemensam för byn. Och att man utgår från att det då inte finns någon enstaka okastrerad siames eller liknande som kan ställa till det genetiskt på plats. Det kanske är ett rimligt antagande, vad vet jag.
Problemet blir att katterna inte vet att de ska hålla sig till den byn samt att inga nya katter får komma in i byn.
Samtidigt måste man ju få något tillskott utifrån om det inte ska bli inavel.
 
Fast det är ju inte så det ser ut i verkligheten. Ska man dessutom isolera populationen till en liten by så kan vi börja diskutera inavel och dess negativa effekter.
Inte vet jag, jag beskrev bara hur de verkar ha tänkt. Nån sorts modern variant av hur man hade katt på landet förr, katten som bruksdjur, inte som sällskapsdjur.

Att det verkar finnas nån sorts hyfsat enhetlig bondkatt kan jag hålla med om. Åker man till Thailand eller Turkiet ser gatukatterna annorlunda ut än bondkatterna här. Men att låna genbanksmodellen från andra gamla lantrasers bevarande låter väl rimligt för mig. Jag vet iofs inte hur vanligt det är att folk har okastrerade raskatter som går fritt på landet. Jag har aldrig sett nån, men det kanske är vanligt? Om alla har bondkatter spelar det ju ingen roll om det kommer nya katter till byn, så länge de också är bondkatter. Ska det inte bli inavel måste man väl rent av byta lite katter med andra ibland, som man gjorde med andra lantdjur förr?

De bondkatter jag har sett har varit friska. kastrerade ladugårdskatter som bor med korna. Inte svultna och sjuka eller fulla med öronskabb, och de driver inte runt på byn heller efter nån ordning utan håller sig runt sin gård. När det behövs fyller man på med en ny kattunge. Men det finns såklart bönder som håller katter på mindre trevliga sätt också.
 
Är inte tanken att de där "in situ" platserna där rasen ska bevaras är ställen där alla tillgängliga katter är bondkatter? Alltså som en "flock", där flocken är gemensam för byn. Och att man utgår från att det då inte finns någon enstaka okastrerad siames eller liknande som kan ställa till det genetiskt på plats. Det kanske är ett rimligt antagande, vad vet jag.

Det är helt orimligt att tro att man kan veta vilka katter som befinner sig i ett område.
 
Det är helt orimligt att tro att man kan veta vilka katter som befinner sig i ett område.
Nä, det kan man kanske inte veta. Men jag vet inte hur vanligt det är att okastrerade raskatter springer lösa på landet? Det kanske är vanligt. Alla raskatter jag har träffat har antingen varit kastrerade eller i avel, och mitt intryck är att de är vanligare i stan där folk har innekatter, än som utekatter på landet. Men jag vet inte, jag bara gissar hur de har tänkt.
 
Nä, det kan man kanske inte veta. Men jag vet inte hur vanligt det är att okastrerade raskatter springer lösa på landet? Det kanske är vanligt. Alla raskatter jag har träffat har antingen varit kastrerade eller i avel, och mitt intryck är att de är vanligare i stan där folk har innekatter, än som utekatter på landet. Men jag vet inte, jag bara gissar hur de har tänkt.

Jag tror att det är tillräckligt vanligt med katter som har nån ras i sig. De kan ju se ut som vanliga bondkatter men bära på t.ex. långhårsanlag från nån raskatt.
 
Om raskatterna och huskatterna inte får vara ute och föröka sig okontrollerat så finns ju bara bondkatterna kvar att para sig med.
Jag skall skaffa bondkatt för musbekämpning och sänggos.
Min erfarenhet är att huskatter är en chansning i det fallet. Vi har nu ett antal oerhört trevliga katter som inte jagar något bra. Mat finns ju i kylskåpet, typ.
 
Om raskatterna och huskatterna inte får vara ute och föröka sig okontrollerat så finns ju bara bondkatterna kvar att para sig med.
Jag skall skaffa bondkatt för musbekämpning och sänggos.
Min erfarenhet är att huskatter är en chansning i det fallet. Vi har nu ett antal oerhört trevliga katter som inte jagar något bra. Mat finns ju i kylskåpet, typ.

Och hur skiljer du på huskatter och bondkatter? Lägg till alla katter som är hemlösa och alla de katter med ägare som skiter i att kastrera och du kan överhuvudtaget inte ta något för givet när det gäller vad avelskatten du släpper ut parar sig med.
 
Om raskatterna och huskatterna inte får vara ute och föröka sig okontrollerat så finns ju bara bondkatterna kvar att para sig med.
Jag skall skaffa bondkatt för musbekämpning och sänggos.
Min erfarenhet är att huskatter är en chansning i det fallet. Vi har nu ett antal oerhört trevliga katter som inte jagar något bra. Mat finns ju i kylskåpet, typ.
Mina raskatter är ohemult duktiga på att plocka både sork och småfåglar när det ges tillfälle och de svälter inte. J

Kattens jaktinstinkt är helt oberoende av om den får mat eller inte. Detta är väl vetenskapligt dokumenterat. Instinkterna är så djupt rotade att katter avbryter en måltid om det ges tillfälle till jakt.

Sedan är jaktförmågan självklart olika från individ, men även mätta katter jagar. De jagar ju inte enbart för att få mat, det är ju allmänt känt att katter tycker att det är läskigt roligt att bara leka med sina byten.

Ett stort problem i avelsplanen är ju att fader okänd godtas rakt av och att man inte alls är intresserad av genbanksarbete. Iom att fader okänd accepteras rakt av så säger man ju att vilken katt som helst duger (trots väl uppsatta kriterier för vad en bondkatt är). Med fader okänd (rätt många skulle jag tro att det blir) har du ingen koll på jaktförmåga eller hälsa.

Vilken annan avel sker på detta vis i Sverige? Helt okontrollerat? Är det så vi har bevarat de svenska jakthundarna? Våra svenska lantraser av andra slag, går de fritt och förökar sig okontrollerat?
 
Och hur skiljer du på huskatter och bondkatter? Lägg till alla katter som är hemlösa och alla de katter med ägare som skiter i att kastrera och du kan överhuvudtaget inte ta något för givet när det gäller vad avelskatten du släpper ut parar sig med.
Bondkatten skall komma från en gård där föräldradjuren har använts för bekämpning av möss och råttor.
Det är inte katter som springer vind för våg utan kontroll utan katter som arbetar.

Alla andra katter skall ju antingen vara inomhus eller kastrerade om de är hanar. Hemlösa katter skall inte finnas enligt den nya djurskyddslagen där det är olagligt att överge sina djur.
 
Bondkatten skall komma från en gård där föräldradjuren har använts för bekämpning av möss och råttor.
Det är inte katter som springer vind för våg utan kontroll utan katter som arbetar.

Alla andra katter skall ju antingen vara inomhus eller kastrerade om de är hanar. Hemlösa katter skall inte finnas enligt den nya djurskyddslagen där det är olagligt att överge sina djur.

Hur ska man kunna veta vilka föräldradjuren är?
 
Bondkatten skall komma från en gård där föräldradjuren har använts för bekämpning av möss och råttor.
Det är inte katter som springer vind för våg utan kontroll utan katter som arbetar.

Alla andra katter skall ju antingen vara inomhus eller kastrerade om de är hanar. Hemlösa katter skall inte finnas enligt den nya djurskyddslagen där det är olagligt att överge sina djur.

Hemlösa katter finns redan. Väldigt många. De kommer inte försvinna. Lagen funkar liksom inte retroaktivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp