Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

ingen som reagerat i tidigare texter att de båda vet som inspekterat hästarna här i gävle har samma efternamn..

den ena inspekterade först å sen skulle en annan göra desamma.. för att få 2 "oberoende" åsikter.. bullshit.. samma efternamn på båda vet.... jävig???
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Vilka tycker du är konstiga? Den resande familjen eller djurskyddsinspektörerna?
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få se foton på den eller de hästar som fått anmärkningar, att få bilda mig en egen uppfattning.
3 ton vagn var det va´? Undrar hur tungt det är att dra ett fullt lass i skogen på kälke i snön...
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

jag har träffat hästarna. dom har undertiden dom varit hät bot hos en som arbetar med sambon. mycket trevliga hästar och 3 väl musklade fjordingar var de oxå...
om dom ska förbjudas ja då borde man då verkligen förbjuda arbetshästaran som fotfarande finns i skog å mark dom drar tungt...
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Jo, på bilderna såg dom ut som att ha rätt så mycket muskler faktiskt, sen tror jag knappast att ägarna skulle låta hästarna dra den kärran om dom inte skulle orka..
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Jag har personligen sett detta ekipage dras fram och det såg då inte ut som att det gick någon nöd på hästarna. Dom såg välldigt harmoniska ut och gick lunkade fram i sin egen takt. Tummen upp för detta ekipage tycker jag. Men det är ju som vanligt att alla tycker olika.
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Dagen då det blir total förbud på att använda häst närmar sig i galopp.
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Lustigt att jämföra med hästar som drar timmerlass i skogen. Jag skulle vilja se den skogskälke som drogs fram med över 3 ton timmer på snöskare... Alla bönder som jobbade i skogen vintertid var inte alltid så snälla mot sina ackordhästar. Det blev mycket överlast och mycket pisk i backarna för en del av dem. Några var så gamla, slitna och sneda att de inte kunde lägga sig ner om nätterna.

Familjen har rätt i att dragvikten skiljer sig från vagnsvikten. På slät mark alltså.
Men betänk dessutom på vad tyngden blir på en vagn som vill rulla bakåt (eller för all del framåt) i en backe, där hästarna dessutom ska dra på asfalt som inte är det minsta greppvänligt mot små ponnyhovar med järnskor. Att barn kan sätta vagnen i rullning på plan mark innebär inte att de klarar att få vagnen i rörelse att stanna i en nerförsbacke. Då är det en helt annan dragvikt vi pratar om och om Skåne anses vara ett platt landskap, så är hela Norrland rätt bergigt med kilometerlånga backar.

Lägg där till vikten på ponnyerna och jämför den med den totala vikten på vagnen med full last (inkl. människor). Och på det lägg till att två av ponnyerna får dra snett, vilket dels innebär inte full styrka och dels innebär fel belastning på djuret.

Och nu ska den säkert alldeles vanliga och trevliga familjen fortsätta ändå.
Har de för hästarnas skull:
Minskat vikten på vagnen?
Ändrat dragläget för ytterhästarna?
Ordnat med foder för resan?
Sett till att de är i gott hull och kondition för uppgiften?
Avmaskat hästarna så de inte är magra?

/V
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Jag har personligen sett detta ekipage dras fram och det såg då inte ut som att det gick någon nöd på hästarna. Dom såg välldigt harmoniska ut och gick lunkade fram i sin egen takt. Tummen upp för detta ekipage tycker jag. Men det är ju som vanligt att alla tycker olika.

Och jag har sett samma ekipage...
och blev förfärad över skicket på speciellt den ena hästen huuuuga!!!

// M
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Vilka tycker du är konstiga? Den resande familjen eller djurskyddsinspektörerna?
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få se foton på den eller de hästar som fått anmärkningar, att få bilda mig en egen uppfattning.
3 ton vagn var det va´? Undrar hur tungt det är att dra ett fullt lass i skogen på kälke i snön...

Var det inte 5 ton...?
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

En häst som väger 450 kg har en beräknad dragkraft på 1200 kg. En fjordhäst väger mellan 350 - 450 kg.

Låt säga att de fjordhästar som används i sammanhanget väger 400 kg och har en dragstyrka på 1066 kg vardera. Ja, då klarar de att dra vagnen. Dragstyrkan är totalt 3200. Jag utgår från att vagnen väger exakt 3 ton.

Stoppa in en familj i vagnen. Fem personer som i genomsnitt väger 40 kg vardera, då är det också ok.

Lägg på packning i vagnen (familjen lär knappast åka naken) samt de ej medräknade två barnen (de är sju), så vips så har vikten ökat med minst 200 kg över gränsen!

Den här övervikten är det dessutom menat att hästarna ska släpa på i ett bergigt landskap, under lång tid samt på ett underlag som är som Bambi på is.

/V
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

när såg du dom och i vilket län vilken stad?? eftersom dom blivit inspekterade hela tiden ..??
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

de intressanta är juh att endast de 2 vet som stoppade dom i hedesunda nsåg dessa felaktigheter... inte en enda annan vet har ansett de vara ngt fel på dom.. min vet har även varit å hälsat på dessa hästar å han hittar inga som helst fel.. min ET pratade om att han skulle dit oxå bara för att kolla läget å han har då inte sagt att han hittat några snedheter. du skriver inget om hur långt dom körde varje dag?? men de kan jag tala om de körde max 3 mil om dagen... de är nästan sp att min höäst skulle ha klarat att dra.
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Det som var snett var inte hästarna - utan hur vagnen med skaklar är konstruerad. När hästarna är förspända så är ytterhästarna snedställda.

1200 kg är beräknat för normal körning. Normal körning kan inbegripa 3 mil.

Frågan är om du varje dag rider din häst på maxvikt (låt säga att din häst är 160 cm i mankhöjd) och får då bära 90 kg + ytterligare 15 kg eftersom du även har sadel och packväskor på hästen. Dessutom rider du dessa tre mil enbart på asfalt.

Jag tror inte att du gör det.

/V
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Vilka tycker du är konstiga? Den resande familjen eller djurskyddsinspektörerna?
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få se foton på den eller de hästar som fått anmärkningar, att få bilda mig en egen uppfattning.
3 ton vagn var det va´? Undrar hur tungt det är att dra ett fullt lass i skogen på kälke i snön...

jag menar häst ägarna... den resande familjen....
 
Sv: Stoppat hästekipage fortsätter utomlands

Lustigt att jämföra med hästar som drar timmerlass i skogen. Jag skulle vilja se den skogskälke som drogs fram med över 3 ton timmer på snöskare... Alla bönder som jobbade i skogen vintertid var inte alltid så snälla mot sina ackordhästar. Det blev mycket överlast och mycket pisk i backarna för en del av dem. Några var så gamla, slitna och sneda att de inte kunde lägga sig ner om nätterna.

/V

Jo men så vart det ju för folket som jobbade i skogen förr också ofta ett hårt slit.

Men det fanns faktiskt även skogskörare som tog mycket väl hand om sina hästar.


/KT
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Emellanåt har jag funderat en del på situationen med schäferblandningen som blev i somras, om jag gav upp för tidigt eller gjorde fel...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 134
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp