Stoproblem. Kanske.

Stereo

Trådstartare
Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅

Mycket starka känslor i perioder, tog ett tag innan jag insåg att det nog har att göra med brunsten. Det borde jag väl fattat som kvinna, men eftersom jag är förskonad från PMS-problem tog det mig orimligt lång tid innan det klickade varför hon var så ARG då och då. Tyvärr är hon inte bara arg, hon verkar riktigt besvärad, springer ibland runt i hagen och slår bakut så jordkokorna flyger och jagar runt sin hagkompis, samtidigt som hon har lite pain face-tendenser. Helt klart obekväm! Däremellan verkar hon nöjd och går och betar.

Hon är fem år gammal, inte fått några föl, mest gått med ston men har delat hage med en (kanske flera) valack(er) ett tag. Är det här ett sånt dära tillfälle när man testar munkpeppar först, eller är det ett boka gynundersökningstillfälle? Tänker om hon blivit hoppad på, även om ingen sett något. Eller några andra tips?

Det blir träningspaus när hon mår så här, allting verkar så jobbigt för henne just då när hon i vanliga fall har lätt för det mesta. Min lilla argbigga! ❤️
 
Jag tror ibland man tenderar att skylla väldigt mkt på brunst när man har ston, när det i själva verket kan vara massa annat.

Har du märkt någon regelbundenhet i beteendet? En brunstcykel är typ 3 veckor har jag för mig. Jag har provat Oestress på ett ungsto jag hade och tyckte väl inte direkt det gav så himla mkt effekt.
 
Jag älskar mina ston. Men det är helt klart skillnad på sto och sto. Min wm som talar med STORA BOKSTÄVER till människor (för det är en så korkad art så de fattar inte annars) blir väldigt arg såhär års om man ens tänker tanken på att borsta henne. Pga fällning = håröm. I fjol testade jag att inte borsta henne alls (mer än pyttelite med mjuk borste om hon var skitig och behövde ha täcke pga nederbörd) utan låta henne fälla ifred. Det fungerade ypperligt.

Så min fundering är om det kan vara pälsfällningen? Annars tycker jag som @Oknytt nämner ovan, försök skriv ned när hon är arg och se om det finns ett mönster.
 
Jag som alltid haft ston har faktiskt aldrig upplevt att det varit något problem med humöret, de har alla varit väldigt jämna oavsett årstid eller var de befunnit sig i brunstcykeln, men jag känner ju till några som varit mindre roliga. Enda gången jag hade en som på äldre dar blev mer irriterad var i samband med vårfällning, men när jag kom på varför så var det snabbt åtgärdat och humöret återgick till det vanliga glada. :)
 
Mitt sto är väldigt besvärad av sina brunster, det märks dock endast vid ridning. Hon är väldigt hjälpt av munkpeppar.

Jag har rådfrågat veterinär som inte tycker att vi behöver gynundersöka. Mår hon bättre med munkpeppar så är det bra. Hade det inte funkat hade vi fått undersöka mer och tex överväga kulor.

Jag köper munkpeppar i storpack från en kyddbutik på nätet, men testade först med en liten burk för att se att det hade effekt.
 
Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅

Mycket starka känslor i perioder, tog ett tag innan jag insåg att det nog har att göra med brunsten. Det borde jag väl fattat som kvinna, men eftersom jag är förskonad från PMS-problem tog det mig orimligt lång tid innan det klickade varför hon var så ARG då och då. Tyvärr är hon inte bara arg, hon verkar riktigt besvärad, springer ibland runt i hagen och slår bakut så jordkokorna flyger och jagar runt sin hagkompis, samtidigt som hon har lite pain face-tendenser. Helt klart obekväm! Däremellan verkar hon nöjd och går och betar.

Hon är fem år gammal, inte fått några föl, mest gått med ston men har delat hage med en (kanske flera) valack(er) ett tag. Är det här ett sånt dära tillfälle när man testar munkpeppar först, eller är det ett boka gynundersökningstillfälle? Tänker om hon blivit hoppad på, även om ingen sett något. Eller några andra tips?

Det blir träningspaus när hon mår så här, allting verkar så jobbigt för henne just då när hon i vanliga fall har lätt för det mesta. Min lilla argbigga! ❤️

Under hur lång tid är hon uppenbarligen arg och besvärad?

Stoets brunstcykel är vanligtvis 20–22 dagar, där den aktiva brunsten är cirka fem–sju dagar och tiden mellan brunsterna är cirka 14 dagar. Alltså borde du kunna logga hennes beteende och se en regelbundenhet. Det borde rimligtvis vara 2 veckor som hon inte är arg och besvärad.

Jag har bara haft ston och har nu en 9-åring och en 25-åring. Jag har aldrig märkt något speciellt under brunsterna på 25-åringen som jag haft i 17 år. Den yngre hästen har jag haft i snart 8 år och inte heller märkt något speciellt. Den yngre hästen är nu under igångsättning efter lite vintervila. Och hon är en riktig mara och det är hjälm, skyddsväst och stålhättor på vid aktivering av fröken :banghead: . Dock tror jag det är en kombination på pälsfällning och överskottsenergi då hon brukar vara överdjävlig den här årstiden.

/Lizzie
 
Under hur lång tid är hon uppenbarligen arg och besvärad?

Stoets brunstcykel är vanligtvis 20–22 dagar, där den aktiva brunsten är cirka fem–sju dagar och tiden mellan brunsterna är cirka 14 dagar. Alltså borde du kunna logga hennes beteende och se en regelbundenhet. Det borde rimligtvis vara 2 veckor som hon inte är arg och besvärad.

Jag har bara haft ston och har nu en 9-åring och en 25-åring. Jag har aldrig märkt något speciellt under brunsterna på 25-åringen som jag haft i 17 år. Den yngre hästen har jag haft i snart 8 år och inte heller märkt något speciellt. Den yngre hästen är nu under igångsättning efter lite vintervila. Och hon är en riktig mara och det är hjälm, skyddsväst och stålhättor på vid aktivering av fröken :banghead: . Dock tror jag det är en kombination på pälsfällning och överskottsenergi då hon brukar vara överdjävlig den här årstiden.

/Lizzie
Alla ston har ju inte regelbundna cykler. Mitt sto var brunstigt ”hela tiden” och nästan året om. Tog ganska lång tid innan jag ens försökte med munkpeppar eftersom det inte verkade följa någon normal brunstcykel.
 
Alla ston har ju inte regelbundna cykler. Mitt sto var brunstigt ”hela tiden” och nästan året om. Tog ganska lång tid innan jag ens försökte med munkpeppar eftersom det inte verkade följa någon normal brunstcykel.
Det känns snarare som en hormonell obalans alt. gynekologiska problem, speciellt om hon blev avhjälpt av munkpeppar. Ston som inte avlas på kan inte sällan stå med infektioner som uppkommit av fekalier och annat, och detta kan definitivt störa den hormonella balansen utöver problem med svamp, cystor och annat mer eller mindre "vanligt". Ett sto skall inte brunsta oregelbundet eller hela tiden, det är en avvikelse från vad som kan anses normalt.
 
Det känns snarare som en hormonell obalans alt. gynekologiska problem, speciellt om hon blev avhjälpt av munkpeppar. Ston som inte avlas på kan inte sällan stå med infektioner som uppkommit av fekalier och annat, och detta kan definitivt störa den hormonella balansen utöver problem med svamp, cystor och annat mer eller mindre "vanligt". Ett sto skall inte brunsta oregelbundet eller hela tiden, det är en avvikelse från vad som kan anses normalt.
Ja precis. Menade inte att det skulle vara normalt, bara att det kan vara hormonellt även om inte problemet märks i en tydlig cykel.
 
Jag tror ibland man tenderar att skylla väldigt mkt på brunst när man har ston, när det i själva verket kan vara massa annat.

Har du märkt någon regelbundenhet i beteendet? En brunstcykel är typ 3 veckor har jag för mig. Jag har provat Oestress på ett ungsto jag hade och tyckte väl inte direkt det gav så himla mkt effekt.
Jag har inte dokumenterat arg-perioderna men jag upplever att de har varit hyfsat regelbundna. Ska börja skriva ner datum från och med nu och se om jag ser ett mönster!

Det skulle kunna vara något annat också, kanske fällningen, eller att fällningen förstärker brunst-arghet just nu. Anledningen till att jag postade just nu var att hon vände upp rumpan och slog efter min stallägare. 😬 Det är ju en väldigt tydlig markering och så arg har hon nog inte blivit förut.
 
Jag som alltid haft ston har faktiskt aldrig upplevt att det varit något problem med humöret, de har alla varit väldigt jämna oavsett årstid eller var de befunnit sig i brunstcykeln, men jag känner ju till några som varit mindre roliga. Enda gången jag hade en som på äldre dar blev mer irriterad var i samband med vårfällning, men när jag kom på varför så var det snabbt åtgärdat och humöret återgick till det vanliga glada. :)
Kom på att jag ljög, jag har visst haft ett sto förut! Men hon var mer som du beskriver, jämn i humöret under hela cykeln.
 
Under hur lång tid är hon uppenbarligen arg och besvärad?

Stoets brunstcykel är vanligtvis 20–22 dagar, där den aktiva brunsten är cirka fem–sju dagar och tiden mellan brunsterna är cirka 14 dagar. Alltså borde du kunna logga hennes beteende och se en regelbundenhet. Det borde rimligtvis vara 2 veckor som hon inte är arg och besvärad.

Lite oklart faktiskt, hon lever vildhästliv på lösdriften just nu och vi har väl tränat lite i snitt 1-3 dagar i veckan, men pga jobb och livet i allmänhet har det blivit uppehåll nån vecka här och där.

Förra veckan hon dock rejält arg och sedan dess har hon bara gått i hagen, och för några veckor sedan var hon skitförbannad utan klar anledning under en skogspromenad men även där blev det paus några dagar efter den incidenten.
 
Lite oklart faktiskt, hon lever vildhästliv på lösdriften just nu och vi har väl tränat lite i snitt 1-3 dagar i veckan, men pga jobb och livet i allmänhet har det blivit uppehåll nån vecka här och där.

Förra veckan hon dock rejält arg och sedan dess har hon bara gått i hagen, och för några veckor sedan var hon skitförbannad utan klar anledning under en skogspromenad men även där blev det paus några dagar efter den incidenten.
Blev hon arg på dig alltså?
Pms är inte jämförbart med brunst, brunst är den tiden stoet är fertil och kroppen "vill" befruktat, ägglossningen och det man kopplar till sker efter brunst. Med det sagt finns det absolut ston som blir påverkade under brunst, jag har haft en som knappt kunde gå, hon stod bara och pinkade på en fläck, rida var nästan omöjligt under 3-4 dagar, att backa henne kunde man glömma. Hon var normal gynekologiskt och symptomen blev kanske något bättre när hon fick munkpeppar.
Stoet kan lida av för låga nivåer progesteron, detta går att testa för om problemen är besvärande. Men det kanske är nästa steg, problemen behöver inte vara kopplade till brunst, visar sig beteendet under vintern också till exempel? Smärta är ju en annan klassisk anledning till aggressivt beteende, ganska milda besvär kan ge humörförändringar.
 
Min medryttarhäst tycker att det är jobbigare att vara ifrån flocken när hon brunstar. Gnäggar en del både i stallet (när hon är ensam när man gör i ordning henne) och på uteritt. Hästar vi möter längst ridturen vill hon helst stanna och prata med (läs: flörta med) ett tag. Tittigare än vanligt. Stallet drar mer när hon brunstar. Men hon blir inte argare.
 
Blev hon arg på dig alltså?
Ja, mig eller... situationen i allmänhet. På skogspromenaden var hon lite taggad så jag fick bromsa ganska ofta för att hänga med, och när vi stannade till en gång för mycket flög hon rätt upp i luften, vände runt med rumpan mot mig och hukade sig som för att slå. Jag klev ur vägen och väntade ut henne, då vände hon sig tillbaka och andades ut. Kombination av överskottsenergi och irritation kanske?

Men hon har i perioder hotat med bakbenen i hagen om man behövt gå in och fixa något (vattentunnan, städa upp överblivet hö, whatever), hon har slagit mot den som longerar vid longering (speciellt om man använder lite för stora signaler), blivit riktigt arg när vi har lett henne ett par gånger (inte bitit men slickat öronen och försökt "boga ut" personen som leder) osv. Känns inte riktigt som en häst som är helt på topp?

När jag radar upp det så här låter hon ju hemsk 😅 men hon är en trevlig och rolig tjej annars, mycket åsikter men oftast blir hon inte ARG, utan bara... har åsikter. Och det har jag inga problem med, hon är jätterolig att jobba med, gillar henne skarpt. Gillar henne även när hon är arg men jag tycker lite synd om henne!

Pms är inte jämförbart med brunst, brunst är den tiden stoet är fertil och kroppen "vill" befruktat, ägglossningen och det man kopplar till sker efter brunst. Med det sagt finns det absolut ston som blir påverkade under brunst, jag har haft en som knappt kunde gå, hon stod bara och pinkade på en fläck, rida var nästan omöjligt under 3-4 dagar, att backa henne kunde man glömma. Hon var normal gynekologiskt och symptomen blev kanske något bättre när hon fick munkpeppar.
Stoet kan lida av för låga nivåer progesteron, detta går att testa för om problemen är besvärande. Men det kanske är nästa steg, problemen behöver inte vara kopplade till brunst, visar sig beteendet under vintern också till exempel? Smärta är ju en annan klassisk anledning till aggressivt beteende, ganska milda besvär kan ge humörförändringar.
Jag vet att det inte är jämförbart rakt av men likheten är ju att det är "hormonstök" som ställer till det, det var mer det jag menade.

Hon har varit i min ägo sedan hon var 1,5 men har växt upp på annan plats, kom hit i april förra året. Då var hon rätt tunn och väldigt tufsig, visade sig att hon hade löss. Hon blev också rätt påverkad av flytten (så klart) och mådde allmänt dåligt våren/tidiga sommaren. Hon fick gå på bete utan att göra något, landa och äta upp sig, så även om hon var lite arg då också tänkte vi inte så mycket på det, det är först i efterhand nu som jag börjat tänka på det. Under vintern stod hon på box nattetid så då blev det daglig hantering och det har funkat bra. Tills i vår nu då verkar hon ha haft två arg-perioder som vi märkt av.
 
Nu ska vi se! Hon har varit snäll och lugn ett tag nu, men i går stod hon i hagen och stampade argt med bakbenen i marken. Några timmar efter det gick jag ut i hagen med en svettskrapa och erbjöd lite kli och hjälp med avhårning, och det var okej... tills jag råkade avhåra på fel ställe, över länden, och hon blev arg. Nu lyssnar jag ju på henne så det räckte med en liten sur min för att jag skulle skärpa till mig och gå tillbaka till rätt ställe 🙄, men nu finns det en notering i kalendern. "Argperiod start?" 😡
 
Nu ska vi se! Hon har varit snäll och lugn ett tag nu, men i går stod hon i hagen och stampade argt med bakbenen i marken. Några timmar efter det gick jag ut i hagen med en svettskrapa och erbjöd lite kli och hjälp med avhårning, och det var okej... tills jag råkade avhåra på fel ställe, över länden, och hon blev arg. Nu lyssnar jag ju på henne så det räckte med en liten sur min för att jag skulle skärpa till mig och gå tillbaka till rätt ställe 🙄, men nu finns det en notering i kalendern. "Argperiod start?" 😡
Över länden, är det ungefär där äggstockarna sitter? Cysta som gör ont?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 085
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 072
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp