Stor brist på spån – när färre bygger: "Fått förfrågan från Himalaya"

Så stor spånbrist upplever inte jag att det är. Priserna har gått upp, men det är inga problem att få tag på spån.
Då skiftar det nog. De senaste gångerna jag varit och handlat foder har det inte funnits en enda spånbal att köpa. Jag är glad att jag fick tag i halm i höstas då det även verkar vara stor brist på torv här. Den är även den slut eller med någon enstaka bal tillgänglig.
 
Jag som inte ens köper spån själv har sett spånbristen. De lokala hästaffärerna lägger upp i sociala media när de äntligen fått tag på en pall spån. Som sen säljer slut fort. En period hade de maxtak på hur mycket man fick köpa per person.
 
Vi har heller inga problem att köpa spån. Bor i närheten av Göteborg.

Jag bor också i närheten av Göteborg och har definitivt blivit drabbad. Vårt försäljningställe hade inga spånpellets alls och fick levererat halmpellets istället. För att det helt enkelt inte fanns att få tag på. Flera leverantörer har helt slutat leverera (utom till några få 'lojala' kunder) så ja. Definitivt problem.
 
Har absolut märkt av bristen. Vi köper spån från jem&fix eller granngården. Det är ofta slut. Ffa på granngården. Kommer gå över till halm snart.
 
Jag hade en halv pall kutterspån som inte behövs efter flytten. Tog ett dygn att få alla balar sålda och två dygn innan de var borta. Hade lätt kunnat sälja tre pallar om jag hade haft mer…

Då la jag dessutom bara upp en förfrågan bland mina vänner på insta.
 
Har inte haft problem alls med spån. Värre med halm, det verkar ingen ta längre. Spån köper vi från lokalt sågverk och granngården. Dalarna.
 
Jodå visst märks bristen av. Granngården i stan har ofta slut och priset har ökat. Köpte en pall från en liten lokal och lantlig handel I höstas; 105 kr/bal. Nu ska de tydligen ta 130 kr/balen hörde jag.
 
Jobbar i butik som säljer spån, och det har periodvis varit väldigt långa leveranstider från leverantören. Folk har även bunkrat, så spånet som har kommit hem har tagit slut väldigt snabbt. Nu har vi fått sätta en gräns på 6 balar/kund.
Inga prisökningar såhär långt dock! :)
 
Mitt lokala Granngården har brist på spån (dom har brist på allt men det verkar mest ha att göra med att personalen, lagersystemet, och centralleverantörerna inte funkar bra ihop, för att säga det snällt) men den stora sågen i grannkommunen har alltid upptäckte jag när jag började ringa runt. Men då får man åka en bit för att hämta / beställa pall.
 
Förutom de problem med torv som @skiesabove nämnde:

Odikade våtmarker håller vatten som en svamp. Det tillåter mer vatten att sippra ned till grundvattnet och stoppar upp flödena mot vattendrag, sjöar och hav, vilket i sin tur minskar översvämningsrisken och mängden jord som spolas bort.

Sedan är mossar och myrar bra för biodiversiteten också
 
Byggmax skickar ju även och de verkar ta 95 kr per bal på reklamen på sociala media. Det är egentligen ”bara” 10 kr mer än vad granngården tog i somras , det var väl 85 kr tror jag?

Visst vi har en bal men en lösdrift med halm men visst är jag lite avundsjuk på grannen som verkar ha två pallar med strö. Ingen lösdrift. Så jag snålar litegrann, lite tunnare bädd kan de ha ett litet tag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 982
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 330
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp