Bukefalos 28 år!

stor buk!!

clubman

Trådstartare
vad sjutton gör man åt en häst på fyra och ett halvt med en stor buk!!?? han får 5,5 kg hö och 1 kg halm. så jag tycker inte att han borde vara så värst bukig.. han såg till och med bättre ut på tre års testet!! han är ett litet halvblod med kort rygg..om jag fattat det rätt så är det väl musklerna som drar upp buken..så det är kanske så att han måste tränas mer för att den ska försvinna..?? nu rids han ungefär varannan dag i ca 1 timme..om vi rider ut.. 30 min om vi är på banan..några ideer??
 
Sv: stor buk!!

Hästen får för lite mat. Proteinbrist ger stor buk. Du behöver öka på maten till hästen.

(Väldigt vanligt är att man misstar sig och minskar på maten för att få bort en stor buk och resultatet blir då en ännu större mage.)

Utan att veta värderna på ditt hö eller hur mycket din häst väger så är det svårt att exakt säga hur mycket han ska ha, men om jag räknar endast på ts-halten på ditt hö skulle det räcka till en häst som väger max 350 kg. Och då pratar vi om minimigivan till en häst som väger 350 kg, helt utan hänsyn till energiinnehåll och proteininnehåll av höet samt utan arbetstillägg.

Hästen har inte en chans att muskla sig korrekt om han inte får tillräckligt med protein och energi.

Så det du behöver göra är att se över foderstaten till din häst och absolut ge hästen mer hö till att börja med. Vänd dig till en foderrådgivare, t ex hos Krafft för att få hjälp att sätta en korrekt foderstat för din häst.

Lycka till!
 
Sv: stor buk!!

Oj!
Menar du att du har ett hbl som bara får 5,5 kg hö och 1 kg halm per dygn och dessutom är växande unghäst?? :eek:

Nu får du ta ett steg tillbaka och tänka efter lite, förstår att du vill din hästs bästa, men ibland blir man lite hemmablind ;)

Buken, alltså nedre delen av "magen" är inte var fett samlas, fett samlas över revbenen. Om buken är "stor" finns det några tänkbara förklaringar. Hästen kan ha fått föl och tänjt ut buken. Hästen kan ha vilat många år och inte använt magmusklerna som blivit lite slappa. Hästen kan vara uppblåst i buken (där nere ligger främst stora grovtarmen) eller ha proteinbrist.

Din unghäst låter mest troligt som ett fall av proteinbrist!
De kan få stora jäkla bukar av för lite och felaktig näring, så man tror inte det är sant. Ungefär som man kan se barn från länder som Somalia med enorma uppblåsta magar, när de egentligen svälter.

Mitt tips är att, även om det känns galet, ge mer mat!
Du har en ung, växande häst som ska bygga kropp för hela resten av sitt liv. Hästen är gjort för att äta ca 18 av 24 timmar per dygn, hela deras kropp inuti är anpassad efter att äta nästan hela tiden, tarmarna behöver arbeta! En ung häst behöver också väldigt mycket protein, ännu mer än en vuxen häst.

När man sätter ihop en foderstat är det 2 viktiga saker att tänka på.

1. Hur mycket tarmen får jobba, dvs hur många kg grovfoder hästen behöver ha för att kroppen ska må bra (inuti) och för att psyket ska må bra, hästen behöver TUGGA många timmar per dygn för att må bra i själen och inte bli orolig.

2. Att hästen får i sig tillräcklig näring.
Hur mycket näring ett hö innehåller är omöjligt att veta utan analys. Analysen är ett hjälpmedel, ett riktvärde för dels hur många kg du behöver ge (tillsammans med hur mkt kg hästen behöver för tarmarna, då talar man om ett antal kg torrsubstans per 100 kg häst) och vilka kraftfoder du behöver komplettera med.


Med tanke på hur du beskriver din hästs buk låter det som proteinbrist! Ge honom 10 kg hö och "krydda" med ett kraftfoder som innehåller mycket, men skonsamt, extra protein. Ett exempel är lusernpellets, som ju är gjort av ett slags gräs med mkt protein i.

Du har helt rätt, träningen ska dra upp buken, dvs hans magmuskler, men ingen träning i världen kan ta bort en proteinbrist.
Du ger väldigt, väldigt, väldigt lite grovfoder.

Var inte rädd för att ge ordentligt med hö!
Hästen är gjort för att äta mkt gräs (hö).
5,5 kg hö (+ 1 kg halm) är för lite både näringsmässigt och tuggmässigt för ett hbl.

Lycka till! :bow:
 
Sv: stor buk!!

oj!!! det var alldeles för lite hö!!
öka till MINST 10 kg enligt mig!
ang. buken så har han protein brist. får han ngt kraftfoder?
vad isåfall?
är han slö/pigg?
lycka till!!
 
Sv: stor buk!!

Den mängden hö ger jag till min islandshäst på 340 kg. Håller med övriga som gett synpunkter om mängden. Gör en analys på grovfodret och se över din foderstat. Det är garanterat för lite grovfoder och dessutom för lite protein.
 
Sv: stor buk!!

:eek: Min D-ponny på ca 400 kg får 6 kg hö (8Mj/59 smbrp), 0,5 kg lucern och fri tillgång på halm... äter ca 1-1,5 kg halm per dygn vilket ger ett ts-intag på ca 1,4 och en kvot på 6,5. Så mitt råd till dig är att ÖKA grovfodret, kolla upp analys och om det inte är görbart med analys så ge ett par kg lucern för att säkra proteinnivån i foderstaten. Ett dåligt hö är ju fortfarande dåligt även i större mängd... Tänk på att smbrp/mj-kvoten ska ligga runt 6 för att hästen ska få i sig det protein som den behöver för att må bra.
Lycka till
//marti
 
Sv: stor buk!!

OJ!
Ja det är nog alldeles för lite mat.
Min lättfödda fjording på 138 cm och ca 450 kg (50kg för mkt)
Får 6 kg analyserat hö + 50 g mineraler per dag (uträknad fod. stat)...och då BANTAR han!!

// M
 
Sv: stor buk!!

det var kanske dumt att inte skriva med att han även får 1.5 kg lusern..höet har bara smbrp på 36g ts och ett energi värde på 9,6 mj ts så han får på tok för mycket energi om jag ger honom mer..jag har gjort en foderanalys.. och då skulle jag ge 5.5-6 kg hö, 1.5 kg lusern och 0,5 kg korn och 1 kg krafft grund..+ mineraler.

nu blir det snart ett annat hö som jag hoppas är bättre.. har dock inte spelat någon större roll vad jag gett för hö..har haft buk sen han var tre..

tror ni fortfarande på proteinbrist??
 
Sv: stor buk!!

Jag skulle ge mera hö, sen skulle jag ge lusernet som du ger, men ge te x kra**t pluss grön eller kra**t protein istället för grunden för att få i han mer protein...du kanske behöver ha en högre kvot för att få bort buken och då behöver han mera protein än vad 1,5 kg lusern ger.
 
Sv: stor buk!!

jag ska nog gå och räkna på en foderstat med mer hö och med kraft med mer protein.. och se om det blir någon skillnad!! det tar väl ett tag förstås..;)
 
Sv: stor buk!!

Ja, det skulle kunna vara proteinbrist. Du kommer upp i en kvot på 4,98 med det du ger idag.
Jag skulle byta ut kilot med halm mot ett kilo lusern till (hackad strå för sysselsättningens skull). Då hamnar du på en kvot på 6.2.
En del hästar behöver högre än så, du får prova dig fram.
 
Sv: stor buk!!

Ger mer hö och träna hästen!
Unghästar behöver som sagt mycket mat för att kunna bygga muskler och växa, man kan inte lita blint på foderstatsuträkningar utan använda sunt förnuft med :smirk: Jag tycker nog att 7-8kg är minimum för ett fyraårigt halvblod. Oavsett om det blir för mycket energi då, det behöver den.
Sen som du säger själv så behöver hästen bygga upp magmusklerna och träna mer för att buken ska bli mindre. Det är inget konstigt med en unghäst som är lite rund om magen, hellre det än för smal.
Ut och galoppera långa sträckor! Det är det bästa sättet att slimma till dem på och ger dessutom bra framåtbjudning för unghästen :)
 
Sv: stor buk!!

Vad är det för häst?fullblod eller kallblod är lite skillnad...hur mkt gör den och hur stor är den? Hur mkt energi behöver den?Du har ingen bild så man kan bilda sig en uppfattning?
 
Sv: stor buk!!

nu har jag räknat på 7 kg hö. 1 kg lusern, 0.5 kg korn och 0.5 kg krafft protein. det blir 7.6 kg TS.
 
Sv: stor buk!!

Jag tycker det låter som en mycket bättre foderstat, testa den och se vad som händer. Men tänk som sagt på att det är en unghäst, den kommer bli smalare när du börjar rida mer så småningom
 
Sv: stor buk!!

nu har jag räknat på 7 kg hö. 1 kg lusern, 0.5 kg korn och 0.5 kg krafft protein. det blir 7.6 kg TS.

När du räknar ut hur mkt TS hästen får så skall du enbart räkna GROVFODER alltså hö och ev lucernhack (lucernpellets räknas inte som grovfoder). Vanligt hö om det är det du fodrar med har en TS på ca 84 alltså får din häst i så fall 5,88TS, du kan aldrig räkna in kraftfodret i detta utan det gäller enbart grovfoder som hästen bör ligga på 1,5TS per 100 kg kroppsvikt ett mkt litet och nätt halvblod bör alltså få minst 7,5 TS (vid 500kgs vikt)
 
Sv: stor buk!!

(lucernpellets räknas inte som grovfoder).

Jaså gör det inte? Mig veterligen räknas det VISST som grovfoder (eftersom hästens mage smälter det som grovfoder) bara att det inte ger samma tid i tuggandet som hackad strå.
 
Sv: stor buk!!

Jag tycker inte att din häst får så himla lite hö!

Det som gör att dom drar upp buken är magmusklerna! Mera sittups!:D Skämt å sido! ut i skogen o träna på att lyfta på fötterna och klättra tex.
 
Sv: stor buk!!

nu har jag räknat på 7 kg hö. 1 kg lusern, 0.5 kg korn och 0.5 kg krafft protein. det blir 7.6 kg TS.

Detta låter bättre, men varför är du så rädd för att ge mer hö?
7 kg är fortfarande snålt ;) Många unghästar går på fri tillgång! Du behöver inte oroa dig så mycket för att hästen din ska bli tjock av för mkt hö, det är främst kraftfoder hästarna blir feta av.

Som exempel kan jag säga att mitt hbl på 158 cm gick på 6 kg hösilage när jag köpte henne (å hösilage innehåller ju mer vatten än hö, om hösilaget innehöll ca 40& vatten (ganska vanligt) var det lika mycket som att ge 4,5 kg hö.... :crazy: Då arbetades hon minst 2 tim/dag och fick till detta 1,5 kg kraftfoder, ingen uträkning där inte med andra ord.....
När jag köpte henne hade hon en enorm buk! :eek: Alla sa att hon var "tjock" och hon såg inte ut som nåt typiskt exempel på proteinbrist-häst med stor buk och supertunn över rygg och rumpa.

Men när jag då köpte henne och höjde grovfodret, hon fick väl runt 10 kg hö/dag eller mer (nästan fri tillgång nattetid) blev buken bara mindre och mindre! :eek: Jag red väldigt lätt ridning första månaden och hon vilade också några veckor. Men hon blev bara "smalare" och smalare"! :eek:

Vad jag försöker säga dig är att jag tror benhårt på att de flesta stora hästar I TRÄNING blir övht inte feta på ett normalt hö med bra balans mellan protein och energi. Våga prova! 7 kg är fortfarande lite, det är ju bara 0,5 kg mer grovfoder än innan räknat med halmen..
Låt din unghäst vara häst. Det frigörs ett lugnande ämne i hjärnan på hästen när den tuggar med sänkt huvud. Har du märkt att hästar som får inte grovfoder ofta blir rastlösa och nervösa i stallet, börjar kanske tugga på inredningen tom?

Kollar man på ts-halten, alltså torrsubstansen foder när man tagit bort vattnet, skulle 7 kg hö ge din häst 5,88 kg. Väger hästen runt 500 kg brukar man säga att MINIMIGIVAN för en vuxen häst är runt 1,5 kg ts per 100 kg häst. Alltså 1,5 * 5= 7,5 kg ts! Det finns också dem som räknar på lägre minimigiva, men jag tror stora instanser som SLU räknar 1,5 kg minst, gärna 2 kg ts/100 kg häst (skulle innebära
Du har alltså en unghäst som inte ens får minimigivan.
1,5 kg ts/100 kg häst innebär 9 kg hö, 2 kg ts/100 kg häst innebär 12 kg)
Skulle du vilja leva på ens minimigivan, om du var ung, hungrig och växande tonåring??

Min häst som hade stor buk och alla trodde var "tjock" och bara fick 6 kg grovfoder går idag på 12-14 kg hösilage, kall vintertid runt 15 kg och har jättefin kropp! Klart hon blir lite rund om hon vilar flera månader, men det är ju en helt annan sak. Hon rids inte ens fullt, man kan nog kalla det nåt mellan promenadridning och normalt arbete och håller sig urfin. Jag har gett upp att räkna på nån slags mall för att en häst på 500 kg, med normalt arbete ska ha ex 80 MJ/ dag, för dessa tabeller stämmer sällan på individer som alla är olika. Å jag har erfarenheten att grovfoder kan man ge rejält med innan det lägger sig på hullet. VÅGA PROVA!
Det viktiga är att du har en bra kvot, alltså skit i om du får 80 MJ eller 120 MJ bara kvoten är minst 6 dvs 6 gånger så mkt protein som energi, gärna ännu högre på unghäst uppåt 7 el mer, alltså säkra proteinintaget per energi, sen kan du bjuda på ordentligt med hö!

Tänk på hästens mentala hälsa också, de är ju som sagt gjorda för att tugga nästan hela dygnet.

Kul att du vill ha tips och tar åt dig :bow:
Foder är en hel vetenskap, men det är roligt att man aldrig blir fullärd tycker jag!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 236
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp