Stor eller liten hundras

Föredrar ni små eller stora hundraser?

  • Små hundraser, upp till 10kg

    Röster: 30 26,3%
  • Mellanstora hundraser, 10-30kg

    Röster: 73 64,0%
  • Stora hundraser, över 40kg

    Röster: 11 9,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
Båda mina vuxna är i den storleken men lättare - båda väger runt 19 kg, och jaktlabradorblandningen är ca 51 cm och storpudeln ca 57 cm. Jag gissar att nuvarande valpen (vallhunds- och spetsblandning) kommer landa på lite liknande som jaktlabbeblandningen i slutändan. Beroende på hur hon är klippt ser man inte hur lätt i typen pudeln faktisk är, men hon är atletisk med långa ben och inte särskilt tung i kroppen. Kanske en mindre storpudel (45-52 cm, om det går att hitta) skulle passa?
Så utifrån hundarna jag har går det kanske att förstå att jag gillar hundar på omkring 15-20 kg och omkring 50-55 cm ;)

Det är den storleken jag tycker verkar smidigast - mer tåliga än vissa småhundar, tillräckligt stora att jag inte behöver böja mig för belöningar, tillräckligt små att jag kan bära dem om något händer, tillräckligt stora för att de ska gå att cykla med och dra i full fart.
 
Båda mina vuxna är i den storleken men lättare - båda väger runt 19 kg, och jaktlabradorblandningen är ca 51 cm och storpudeln ca 57 cm. Jag gissar att nuvarande valpen (vallhunds- och spetsblandning) kommer landa på lite liknande som jaktlabbeblandningen i slutändan. Beroende på hur hon är klippt ser man inte hur lätt i typen pudeln faktisk är, men hon är atletisk med långa ben och inte särskilt tung i kroppen. Kanske en mindre storpudel (45-52 cm, om det går att hitta) skulle passa?
Är inne på mellanpudel som nästa hund. Måste ner rejält i vikt om mina föräldrar (som då kommer vara runt 80) ska kunna fortsätta vara hundvakter och jag tänker också då ha mindre bil.
Men är förhoppningsvis minst 5 år tills dess.
 
Jag är uppvuxen med "större" hundar, i familjen har vi haft BC och storpudel. Jag är inne på borzoi nr 2 nu och gillar stora hundar av flera anledningar, sambon har en labbe. Däremot är jag lite sugen på att till nästa gång testa en liten hund, som är liten på riktigt. Även om det är mysigt med stora hundar så finns det givetvis baksidor med dem också. Storleken är otymplig ibland, man behöver en stor bil, man kan inte bära dem hur som helst, de äter mer, behöver större doser medicin osv. Jag övervägde en mindre hund när min förra borzoi gick bort sommaren 2018 men efter mycket fram och tillbaka blev det en borzoi ändå. Vi får se hur det går när det är dags nästa gång om sådär 10 år eller så.
Du får skaffa en whippet istället :angel:
 
Jag har alltid föredragit rejäla hundar tills jag skaffade modell mindre och upptäckte att det är lika mycket hund fast i mindre förpackning.
Det går ju inte att komma ifrån att rent logistiskt är mindre hundar lättare på många sätt; tar mindre plats, äter mindre mat, välkomna nästan överallt (Nike får följa med till folk som inte annars vill att man tar med hund), lättare att bära on det behövs, lätt att lyfta, lätt att klippa klor (i famnen) osv osv.
Negativa med liten hund; belöna (fast jag brukar droppa ner godis istället för att böja mig), folk frågar sällan innan de hälsar, ev skaderisk om man inte ser dom.

Jag har ingen preferens om storlek egentligen längre mer än att det inte ska vara vare sig dvärghundat eller stora som små ponnyer just med tanke på hälso och skadeaspekter. Det som jag värderar högst hos mina hundar är det som finns mellan öronen, så utseende och storlek är av mindre vikt.
 
Jag gillar små hundar. Vi hade tidigare en labrador som vägde runt 30 kg och nu har vi en liten som väger 4 kg. Tycker att den lilla hunden är så mycket smidigare och uppskattar att hon tar så mycket mindre plats. Enda nackdelen är skaderisken.
 
Mellan. Det är lagom hund och raserna i den kategorin är bättre hälsomässigt anser jag.

Sen har jag märkt endel fördelar med liten hund såklart! Plats i bil, mat, skiter mindre 😁 t.ex. Jag kan även bära henne.
 
Mellan. Det är lagom hund och raserna i den kategorin är bättre hälsomässigt anser jag.

Sen har jag märkt endel fördelar med liten hund såklart! Plats i bil, mat, skiter mindre 😁 t.ex. Jag kan även bära henne.

Mellan är 25-30 kg enligt mig och liten är 10kgs dansk/svensk gårdshund som ändå är en väldigt tålig, frisk och rolig ras :)
Det är nog främst som någon annan nämnde när man tränar jag föredrar mellan. Slipper böjja mig ner t.ex och sen är det de jag är uppvuxen med.
 
Gick från riesen till dvärg. Min dvärgschnauzer hör väl till mindre, 8kg. Går inte sönder om man råkar trampa på henne 😁 även tävlad brukset med godkänt i högre, så inte speciellt ömtålig/klen heller 😁
 
Jag skulle aldrig kunna ha en hund som är mindre än 45 cm. Jag vill inte behöva böja mig ner för mycket, eftersom jag lätt blir yr och tappar balansen när jag reser mig upp igen. (Samma om jag skulle behöva titta upp, men jag har inte häst så det är inget problem utom när jag vill titta på fina träd eller stjärnhimmelen :p) Inte heller skulle jag kunna ha en större hund, för jag vill kunna bära hunden trots att jag inte är speciellt lång och har små händer.

Tinja är 49-50 cm och väger 19-20 kg. Jixen är 50 cm och väger 15-16 kg, men hon kommer ju bredda sig lite mer desto äldre hon blir. De är rätt optimala för mig, även om Tinja är lite för tung för att jag ska kunna bära henne en längre tid.
 
Mellan är 25-30 kg enligt mig och liten är 10kgs dansk/svensk gårdshund som ändå är en väldigt tålig, frisk och rolig ras :)
Det är nog främst som någon annan nämnde när man tränar jag föredrar mellan. Slipper böjja mig ner t.ex och sen är det de jag är uppvuxen med.
Jag tycker att shiban min är mellan och hon väger ganska stadigt 9,7. Hon är absolut inte i kategorin "liten" i mina ögon i alla fall. :)
 
Det är helt klart en stor fördel med en liten och söt hund.
Ruben var välkommen överallt, även på ställen där hundar normalt inte fick följa med.
Ja, samma med alla mina hundar. De fick hänga med överallt, även där det eg var förbjudet.
När jag åkte kommunalt med dem, mötte folk på gata eller i gångtunnlar tex så märkte man att folk liksom drogs närmre då de såg hundarna. Det var mycket "naaaah!:love:" typ.
När jag sedan var hundvakt åt en kompis amstaff så gled folk iväg bortåt istället. Även om den var jordens raraste och mina små-hundar gick just bredvid den utan hotbild liksom.
 
Jag tycker att shiban min är mellan och hon väger ganska stadigt 9,7. Hon är absolut inte i kategorin "liten" i mina ögon i alla fall. :)

Nä de är ju rejäla men ändå en liten hund? 😅
Mellan är mer cocker för mig men de är ju inte mycket högre 🤔
 
Jag är uppväxt med schäfer, golden, vit herde hund, bearded collie, strävhårig tax... Så mest större raser :) Gillar större hundar men det hänger mest på vad man ska ha hunden till. Nu har vi en hovawart på drygt 30 kg och en strävhårig tax på 8 kg så det är lite skillnad 😅
Men hoffen är en aktiv sällskapshund som jag även kör mycket viltspår med. Hon är med när jag rider osv, perfekt gårdshund. Taxen köpte vi till rådjursjakt, men hon är ju med ute på gården och så också. Väldigt behändig storlek!
 
Föredrar hundar i 15-20kg klassen. Vår golden väger 25 kg och blir tung att bära in i duschen (för självmant går hon inte in i den). KLMen väger 16 kg och hon känns perfekt.
Små hundar känns sköra. Stora tar för mycket plats i bilen om man vill åka med fler än en.
I övrigt har jag svårt att se varför man ska ha en hund som ska vara smidig att bära eller ha i väska. Det är ju en hund liksom... ingen bebis.
 
Föredrar hundar i 15-20kg klassen. Vår golden väger 25 kg och blir tung att bära in i duschen (för självmant går hon inte in i den). KLMen väger 16 kg och hon känns perfekt.
Små hundar känns sköra. Stora tar för mycket plats i bilen om man vill åka med fler än en.
I övrigt har jag svårt att se varför man ska ha en hund som ska vara smidig att bära eller ha i väska. Det är ju en hund liksom... ingen bebis.
Jag tycker ju att det är enklare med en mindre hund om den är skitig och behöver duschas av av samma anledning som du gör. Det är även mycket enklare om man behöver åka akut till veterinär och bära hunden från bilen, men bara för att jag tycker det är enklare med en mindre hund så innebär det ju inte att jag har för avsikt att försöka knöla ner en hund i en väska. Jag tyckte även det var en stor fördel när en gråhund kom rusandes ut ur skogen en mörk vinternatt med sikte på vår mellanpudel att jag då snabbt kunde slita upp den i famnen och låta ägaren ta rätt på sin hund istället för att min malle på 30 kilo sliter den i bitar om han blir attackerad.
 
Föredrar hundar i 15-20kg klassen. Vår golden väger 25 kg och blir tung att bära in i duschen (för självmant går hon inte in i den). KLMen väger 16 kg och hon känns perfekt.
Små hundar känns sköra. Stora tar för mycket plats i bilen om man vill åka med fler än en.
I övrigt har jag svårt att se varför man ska ha en hund som ska vara smidig att bära eller ha i väska. Det är ju en hund liksom... ingen bebis.

När min DSG skar upp hela bröstet, skin+muskel på promenad var det jättebra att hon gick att bära.
Värre när settern blev biten av huggorm långt hemifrån och han vägde 25kg. De gick inte.
Sen åker man buss åker hunden gratis i väska har jag för mig.
De är nog inte att någon här kör Paris Hilton style t.ex
 
Föredrar hundar i 15-20kg klassen. Vår golden väger 25 kg och blir tung att bära in i duschen (för självmant går hon inte in i den). KLMen väger 16 kg och hon känns perfekt.
Små hundar känns sköra. Stora tar för mycket plats i bilen om man vill åka med fler än en.
I övrigt har jag svårt att se varför man ska ha en hund som ska vara smidig att bära eller ha i väska. Det är ju en hund liksom... ingen bebis.
Varför är hunden en bebis för att den åker i en väska eller korg? Supersmidigt att lasta hunden i cykelkorgen och cykla till jobbet, eller ned i väskan och resa med flyget.
Små valpar kan åka väska när dom är trötta eller sova där i om man stannar på en restaurang eller liknande. Mina hundar är inte mina bebisar för att de kan vara i väska eller korg.
 
Föredrar hundar i 15-20kg klassen. Vår golden väger 25 kg och blir tung att bära in i duschen (för självmant går hon inte in i den). KLMen väger 16 kg och hon känns perfekt.
Små hundar känns sköra. Stora tar för mycket plats i bilen om man vill åka med fler än en.
I övrigt har jag svårt att se varför man ska ha en hund som ska vara smidig att bära eller ha i väska. Det är ju en hund liksom... ingen bebis.

Jag har åkt mycket tåg med min hund och tycker det är väldigt smidigt och kunna ha honom i knät när det är mycket folk. Samt att enkelt kunna bära honom på och av, har jobbat på tåg och varit med om alldeles för många hundar som ramlat ner på spåret. Även när det är väldigt mycket trängsel är det skönt att kunna ha hunden i famnen.
Eller när det är lerigt och jag inte vill bada hela hunden 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 611
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 757
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 166
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 495
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp