Stor eller liten

Lilljessicah

Trådstartare
..Spelar det någon roll?
Jag har ju som säkert alla vet vid det här laget tänkt att skaffa en till hund i höst.:D
Nu har jag en liten schipperke tik på 6kg.

Nu har tankarna börjat flyga iväg på om hon skulle bli gladare för att jag köpte en liten hund?
Kommer hon ha roligare med en liten hund som är lite mer på hennes "nivå",än med en stor?

Hon är alltid mer reserverad när vi möter stora hundar och blir lite skraj ibland.
Fast det är ju en annan sak när den där lilla valpen växer upp framför hennes ögon och blir en stor valp;) ,men ändå?
Jag kan se framför mig att hon springer som en galning på ett fält med en jämstor kompis.

Har det någon betydelse i hennes ögon tror ni?
:bow:
 
Sv: Stor eller liten

jag skulle nog försöka hitta en hund som funkar på ungefär samma sätt som den jag redan hade.
Vet inte riktigt hur stort utbyte t ex en vall- och en jakthund av varandra. hellre två inom samma grupp. tror det är viktigare än storleken!
 
Sv: Stor eller liten

Mina Border Collies umgås alldeles utmärkt med mina Jämthundar, Australiska terriers och med vår Finska Spets, så ur den synvinkeln spelar det ingen roll.
En hund är en hund oavsett ras och storlek.

Till Ts
Köp en hund av en ras som Du vill ha. För din hunds del så spelar det föga roll vilken sorts hund det blir ;)
 
Sv: Stor eller liten

Gnist skrev:
Mina Border Collies umgås alldeles utmärkt med mina Jämthundar, Australiska terriers och med vår Finska Spets, så ur den synvinkeln spelar det ingen roll.
En hund är en hund oavsett ras och storlek.

Till Ts
Köp en hund av en ras som Du vill ha. För din hunds del så spelar det föga roll vilken sorts hund det blir ;)

jag håller inte med dig riktigt. Jag har haft stor och liten hund. Bara viktskillnaden (den stora ca 40 kg och den lilla 10 kg) gjorde att en del lekar blev potentiellt farliga för den mindre hunden. Likaså var inte dragkamper så roliga för den lilla.

Vad gäller mysfaktor spelade givetvis inte storleken någon roll, men det var just i leken som jag ibland blev lite orolig.

Nu har vi den lilla hunden kvar och den nya är i ungefär samma storlek. De leker bättre tillsammans för att de är mer jämstora. de har dessutom mer av liknande temperament. De gillar båda att jaga och jagas och brottas ibland. Den stora tyckte bäst om att puckla på och brottas, vilket den lilla givetvis inte kunde göra med en 300 procentig viktskillnad. Då tappade han intresset och ville bli jagad istället - men då stod den stora och väntade och tittade på... :crazy:

Så - storleken har väl ingen avgörande betydelse i vanliga livet, men just vid lek så tycker jag nog att relativt jämnstora hundar av ung. samma typ har roligast ihop.
 
Sv: Stor eller liten

Jag har haft tur då, som under de 16 år jag haft både små och stora hundar tillsammans aldrig haft en skadad hund p.g.a. att de lekt med varandra.
 
Sv: Stor eller liten

Jag har två hundar av olika storlek. Vi talar nästan 4 kg vs 40 kg. ;) Och det är inga problem alls. Dom leker tillsammans och det är inga problem alls.
Visst händer det att lillhunden blir ledsen när dom rejsar och hon inte hänger med, men det är väl också det enda problemet. Fast sen tror jag inte storleken spelar så stor roll där heller, det är inte många raser som håller jämna steg med en greyhound som sprungit många varv på banan i sitt liv. ;)

p1010047_1142374878.jpg
 
Sv: Stor eller liten

Hmm,Ja jag tänkte mest på leken. Att det kan bli farligt. Det känns nästan som att hon skulle ha roligare med en jämstor!?
När hon lekte med en kompis spinone så tänjde hon ut något ledband som hon fick jättemkt problem med,sen dess är hon lite skraj för stora hundar.
Men som jag skrev tidigare så blir det ju på ett helt annat sätt när den nya växer upp med henne,så det kanske inte spelar någon roll.
Känns inte som att jag blir så mkt klokare.
Får se åt vilket håll det lutar efter lite fler svar om erfarenheter.
Tack!
 
Sv: Stor eller liten

Vet att de första bilderna är pisskvalitet på, då kameran var på väg att lägga av :crazy: Nu har jag dock en bättre :D

molly12.jpg

molly22.jpg

molly42.jpg

molly52.jpg

molly6.jpg


Jämten (nyinköpt vid fototillfället)
molly4.jpg

BC:n ( ifjol 3 år)
lilleskutt.jpg

Australiska Terriern (8 månader vid fototillfället)
stromboli1%2C3%2C4.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp