Stor hingst till ponny

Ronile

Trådstartare
Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med en stor hingst som nedärver stor storlek (fölet anpassas trots allt efter livmoder).

Sent tagen men tävlat upp till LA i dressyr, tyvärr väldigt mycket nerv pga började i sen ålder med att "åka bort". Gör bl.a. Slutor/öppnor/förvända öppnor i alla gångarter, påbörjat galopp piruetter med goda resultat, börjat trampa något steg i töm.

Stoet har väldigt bra skritt, medel trav, medel galopp. Lätt för samling men saknar det naturliga påskjutet uppåt. Väldigt enkel att flytta, påverka, lätt i munnen, lättlärd, naturligt lösgjord och med ett fantastiskt temperament i hantering. Saknar dock lite sammarbetes vilja, men vill ändå göra rätt och är rätt skarp i ridningen.
Bra, liite lågställd exteriör, korrekta ben, stark överlinje "ovanligt grov ryggrad". Något sluttande kors.

Vill ha en avkomma som gör sig bra i dressyren, men gärna med hopp talang också.
Kompakt hingst med MYCKET elastiska gångarter, stort gångartsregister med + för trav och galopp. Högställd, välvinklade bakben som gynnar aktivitet och påskjut. God bogfrihet med bra framben. Trevligt temperament som gynnar ridningen.

Stoet hoppar väldigt elastiskt när hon väl slappnar av, fint scope. Bättre kvickhet i frambenen samt ökad bakbensteknik hade varit önskat.

e. Sanwan
u. Jenny
ee. Navajo

Tysk/polsk/brittiska linjer går att spåra tillbaka på 1800-talet på pappans sida. Flertalet syskon och släckningar är maxade ponnyer eller små storhästar (försökts att få under p-mått) tävlar framgångsrikt i både dressyr och hoppning på hobby nivå. Samt helsyskonen går i ponnyaveln. Har inte haft föl innan så vet inte vilken storlek stoet nedärver.

Tips på hingstar som skulle lämpa sig väl? Är som sagt bara tankar...

Övriga kunskaper osv som ni vill dela med er angående seminering osv, eller ponny/storhäst korsning får ni gärna dela med er av
 
Du fr göra som du vill men jag tycker det verkar urdumt att ha en ponny som avelsmaterial till det avelsmålet. Det finns massor av storhästston som du lätt kan producera en normal storhäst ifrån. Risken med att avla på ponnyn förutom den rent medicinska är ju att du får en avkomma som du tycker är alldeles för liten. Vill du ha henne i aveln så använd en fin ridponnyhingst istället. Vill du ha en storhäst, hyr en mage eller köp ett föl, för det stoet tror jag inte på som stohästproducent

ja, jag är lite negativ, men jag tycker det är synd att inte använda fina ponnyston till just där de kan bidra med något bra - i ponnyaveln. Sen har jag ju mina etiska invändningar också. Nu är ju din D-ponny och det känns ju inte så motbjudande som folk som betäcker små ponnyer med halvblod av någon jäkligt outgrundlig anledning
 
Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med en stor hingst som nedärver stor storlek (fölet anpassas trots allt efter livmoder).

Vad menar du med "normal stor storhäst"? Om du menar runt 170 som många stora hästar verkar ligga på idag får du nog avla några generationer till. Och ändå vara beredd på överraskningar.
 
Det är bara spekulationer än så länge och det är väldigt stor chans att det också förblir så.

Normal manke på godkänd hingst är ju önskvärt 1,60-1,70. Sålänge avkomman hade blivit 160 eller över så hade jag varit nöjd.

Ponnyavel hade inte givit mig jätte mycket då jag själv inte hade kunnat rida och utveckla avkomman. Ser inte heller något större nöje i att avla sedan sälja på direkten. Finns dessutom inte så mycket till utbud på ridponny hingstar som har det lilla extra som finns hos halvbloden. Om man inte går utomlands som varken blir lönsamt eller speciellt säkert. Småväxta halvblod att använda i ponnyaveln existerar inte heller, då dem inte blir godkända oh därmed kastrerade.
 
Det är bara spekulationer än så länge och det är väldigt stor chans att det också förblir så.

Normal manke på godkänd hingst är ju önskvärt 1,60-1,70. Sålänge avkomman hade blivit 160 eller över så hade jag varit nöjd.

Ponnyavel hade inte givit mig jätte mycket då jag själv inte hade kunnat rida och utveckla avkomman. Ser inte heller något större nöje i att avla sedan sälja på direkten. Finns dessutom inte så mycket till utbud på ridponny hingstar som har det lilla extra som finns hos halvbloden. Om man inte går utomlands som varken blir lönsamt eller speciellt säkert. Småväxta halvblod att använda i ponnyaveln existerar inte heller, då dem inte blir godkända oh därmed kastrerade.

Fast om du använder en hingst på 160cm till ditt sto på 145 cm känns det ju inte så troligt att avkomman blir 160? Kan hända, men eftersom du verkar vilja ha lönsamhet (får man någonsin det på hästavel?) är det tyvärr kanske ingen säker chansning att ta?
 
Jag skulle aldrig rekommendera någon att betäcka ett litet sto med en större hingst, med målet att få en betydligt större avkomma än stoet själv. Chansen att man lyckas få det man önskar är alldeles för liten. Visst händer det då och då att det dyker upp en jätteavkomma med liten mamma, men det hör definitivt till undantagen.
När det dessutom handlar om ett sto vars släkt i många generationer legat runt max ponnymått känns chansen minimal att du skulle få den storlek du önskar på avkomman.
De fall då ponnysto plötsligt lämnar stor avkomma handlar inte sällan om importerade ston med okända stammar, där det mycket väl kan finnas stora fullblod eller andra varmblodiga ridhästraser bakom utan att man har nån aning om det.
 
@Ronile Så du vill få fram en dressyrkanon på ca 165cm med elastiska gångarter och påskjut uppåt med ett sto som är 2 dm lägre, har oelastiska gångarter, dåligt påskjut och har dåliga nerver med att åka hemifrån? Inser du inte själv att det är att ha lite orealistiska mål med en avkomma? Varför köper du inte ett föl istället och får vad du verkligen vill ha?
 
Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med en stor hingst som nedärver stor storlek (fölet anpassas trots allt efter livmoder).

Sent tagen men tävlat upp till LA i dressyr, tyvärr väldigt mycket nerv pga började i sen ålder med att "åka bort". Gör bl.a. Slutor/öppnor/förvända öppnor i alla gångarter, påbörjat galopp piruetter med goda resultat, börjat trampa något steg i töm.

Stoet har väldigt bra skritt, medel trav, medel galopp. Lätt för samling men saknar det naturliga påskjutet uppåt. Väldigt enkel att flytta, påverka, lätt i munnen, lättlärd, naturligt lösgjord och med ett fantastiskt temperament i hantering. Saknar dock lite sammarbetes vilja, men vill ändå göra rätt och är rätt skarp i ridningen.
Bra, liite lågställd exteriör, korrekta ben, stark överlinje "ovanligt grov ryggrad". Något sluttande kors.

Vill ha en avkomma som gör sig bra i dressyren, men gärna med hopp talang också.
Kompakt hingst med MYCKET elastiska gångarter, stort gångartsregister med + för trav och galopp. Högställd, välvinklade bakben som gynnar aktivitet och påskjut. God bogfrihet med bra framben. Trevligt temperament som gynnar ridningen.

Stoet hoppar väldigt elastiskt när hon väl slappnar av, fint scope. Bättre kvickhet i frambenen samt ökad bakbensteknik hade varit önskat.

e. Sanwan
u. Jenny
ee. Navajo

Tysk/polsk/brittiska linjer går att spåra tillbaka på 1800-talet på pappans sida. Flertalet syskon och släckningar är maxade ponnyer eller små storhästar (försökts att få under p-mått) tävlar framgångsrikt i både dressyr och hoppning på hobby nivå. Samt helsyskonen går i ponnyaveln. Har inte haft föl innan så vet inte vilken storlek stoet nedärver.

Tips på hingstar som skulle lämpa sig väl? Är som sagt bara tankar...

Övriga kunskaper osv som ni vill dela med er angående seminering osv, eller ponny/storhäst korsning får ni gärna dela med er av

"ovanligt grov ryggrad" ??? Hur vet du det? Ryggraden ligger ca 10-15 cm under den rygglinje du ser. Det du känner utanpå är tornutskotten. Ditt mål är väl allas dröm - ta ett högst medelmåttig sto och får fram en GP-häst. Det verkar inte som ditt ponnysto är material till det. Håller med andra här. Som jag ser det har du två val. Hitta en fin ponnyhingst till ditt sto eller köp ett föl efter dina önskemål. En mycket säkrare investering.
 
Känner en som försökte sig på något liknande.
De hade ett maxat ponny sto som gick MVSA hoppning o de ville ha en avkomma som blev större men med ung samma kapacietet (alltså inte som du önskan om ngt mkt bättre, bara större). stoet hade mkt halvblod o fullblod i sig. stoet var ganska knepigt i humördet dessutom, så lite trevligare avkomma önskades nog dessutom....
De betäckte med en fin hopphingst.
Resultatet blev en liiiiten häst, med sämre hoppkapacitet än mamman, och ännu mer knepig att hantera, mer eller mindre omöjlig att fånga i hagen utan grimman på, hotade osv redan som liten....
 
Vi har en ponny på 125 cm som är korsning shettis 100 cm - arab 148 cm. Den blev alltså 25 cm högre än modern. En sund och frisk ponny med utmärkt exteriör, högt utbildat i både hopp och dressyr. Kombinationen var så lyckad att den gjordes flera gånger med samma resultat.
 
Vi har en ponny på 125 cm som är korsning shettis 100 cm - arab 148 cm. Den blev alltså 25 cm högre än modern. En sund och frisk ponny med utmärkt exteriör, högt utbildat i både hopp och dressyr. Kombinationen var så lyckad att den gjordes flera gånger med samma resultat.

Min spontana tanke är Fy fan!
Så jäkla okunnigt - den som gjorde det vet inte att shettisar mde pappor i samma storlek är överrepresenterade i fölningsproblem. Tur för djuren att det inte gick åt skogen.
 
Vi har en ponny på 125 cm som är korsning shettis 100 cm - arab 148 cm. Den blev alltså 25 cm högre än modern. En sund och frisk ponny med utmärkt exteriör, högt utbildat i både hopp och dressyr. Kombinationen var så lyckad att den gjordes flera gånger med samma resultat.

Det här låter helt vansinnigt. Är det sant? Har man vid upprepade tillfällen betäckt en shetlandsponny med en arabhingst?
 
Vi är inte ensamma att ha en sådan korsning. Har träffat på ett flertal under åren. Bl.a. på tävlingsbanorna.
När vi köpte våran frågade jag veterinären om hon tyckte det var en konstig korsning med tanke på storleksskillnaden. Hon svarade att så länge det är ett friskt och sunt sto är det inte vanligare med komplikationer än vilken fölning som helst. Fölet anpassar sig storleksmässigt efter stoet.
 
Man har ju sett mindre lyckade kombinationer där tanken var att det skulle bli jättebra. Men även jättefina korsningar av helt oväntade raser. Om man tänker efter så kompletterar ju faktiskt en arab och shettis varandra bra exteriört. Därmed inte sagt att araber och shettisar inte är bra som de är. Det är de. Men i aveln gäller det ju att hitta två individer som kompletterar varandra på bästa sätt.
 
Man kan inte göra en tårta av en boll, avkomman skulle säkert bli 150-155cm och ha riktigt dåligt säljvärde om du inte vill ha kvar den. Dessutom får den nog tråkig typ då modern ofta typ är fölet mycket.

Meeen om man nu är hellbent på att betäcka så finns det ju några bra dressyr hingstar som lämnar stort:
Blue hors Zack
Briar
Sir Donnerhall

Troligtvis lämnar även dessa stora avkommor:
JJ Rayban
Saladin
Tretton Woods
Johnson
 
Som jag brukar skriva, en hingst kan inte göra underverk. Tycker man att hingsten måste tillföra väldigt många positiva egenskaper för att kompensera stoet har man fel sto för att kunna få den avkomma man vill ha.

Enda gången jag hört talas om ett ponnysto som gett stora avkommor är min kompis hästs mamma. Hon var 147.5 cm, efter en hingst på 150 cm och u ett ponnysto med okänd stam. Kompisens häst är efter en hingst som var 166 cm och hästen är minst lika stor eller någon centimeter till.
 
Vi är inte ensamma att ha en sådan korsning. Har träffat på ett flertal under åren. Bl.a. på tävlingsbanorna.
När vi köpte våran frågade jag veterinären om hon tyckte det var en konstig korsning med tanke på storleksskillnaden. Hon svarade att så länge det är ett friskt och sunt sto är det inte vanligare med komplikationer än vilken fölning som helst. Fölet anpassar sig storleksmässigt efter stoet.
Det är ett känt faktum att shetlandsponnyer oftare har förlossningsproblem än andra raser. Och om man då dessutom korsar med en större ras kan man nog gissa att risken ökar något.
Sen är det också en stor risk för betäckningsskador när man låter en så pass mycket större hingst betäcka.
 
Även jag hade hoppat den kombinationen. Då det lätt blir en liten häst, men visst finns det fall där det har blivit bra. Men det ska man inte räkna med... Hade hellre lånat en mage eller köpt ett föl.
Men men.. Om du nu skall göra detta hade jag rekommenderat följande hingstar:

BH Zack
Stor hingst med elastiska gångarter, lämnar även större avkommor. Trevligt temperament och god ridbarhet. Typmässigt, det finns mer att önska om man säger så. Han är en riktigt "it"-hingst, som har lämnat flertals godkända söner bl.a. Zaladin.
Zaladin MI
Son till BH Zack, även denna hingsten lämnar större avkommor. Hans avkommor är relativt unga, så svårt att säga vad han lämnar. Han själv har tre relativt goda gångarter samt mycket god ridbarhet och temperament. Bättre typ än sin fader.
Benetton dream
En hingst som är ny för den svenska marknaden, men har tidigare verkat utomlands med blandat resultat. Har lämnat lite större avkommor. Han har en godkänd son vid namn Belantis (sök på youtube). Han visar mycket god ridbarhet. Han kanske inte har lika mycket elasticitet i sin gång som Zack, men tre riktigt bra samt jämna gångarter. Bättre typ än både Zaladin och Zack.
BH Zatchmo
Ytterligare än son efter BH Zack, men även denna hingsten är relativt ny för den svenska marknaden. Stor hingst, men en fint möderlinje.
Fürst Romancier
Återigen en stor stor hingst. Välbeprövad hingst som har visat sig lämna mycket fina avkommor, inte lika stora avkommor så som Zack men ändå lite storlek. Trevlig typ och trevligt temperament. Goda gångarter.


Jag hade inte tittat på Briar, Bretton Woods (stor hingst men lämnar normalt), Johnsson (lämnar också normalt), Sir Donnerhall (lämnar ganska normalt).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Karoliten
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 433
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 091
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp