Stor höbal hållbarhet och förvaring

Miingla

Trådstartare
Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd?

Har fått erbjudande att köpa stora rundbalar hö, nätade. Har haft svårt att förvara småbalar hö på logen tidigare vintrar då luften kan vara lite för fuktig vissa år och de håller sig helt enkelt inte fräscha. I värsta fall blir de yttersta balarna dammiga, dvs mögelsporer.

Tog hem en stor bal på prov som förvarats på bondens loge sedan i somras. Den dammar inte, men det yttersta lagret luktar lite trist. Skalar man av det yttersta lagret luktar höet dock jättegott! Precis så som hö ska göra!

Min fråga är då om det ens är någon idé att köpa balarna och köra på denna principen under vintern dvs skala bort ytterlagret?

Vi hade köpt annat foder, plastade balar som tyvärr inte håller måttet och kvalitén på fodret är viktig för mig. Kommer troligtvis få kasta många av dessa och vill inte köpa ännu mer att kasta bort :cautious:
 
Jag har haft hö i storbalar och fick samma problem som med små d v s att omgivningen var för fuktig och balarna blev dåliga.
Dessutom finns det ett problem till med torrhö i stora rundbalar. Väldigt ofta kan dom mögla inifrån. Det beror på att det är väldigt svårt att få höet helt torrt och när det pressas ihop i rundbalar kan det inte svettas. Här sett någonstans, kanske SLU. Att man avråder från att ha hö i rundbalar om man inte har tork.
 
Jag har haft hö i storbalar och fick samma problem som med små d v s att omgivningen var för fuktig och balarna blev dåliga.
Dessutom finns det ett problem till med torrhö i stora rundbalar. Väldigt ofta kan dom mögla inifrån. Det beror på att det är väldigt svårt att få höet helt torrt och när det pressas ihop i rundbalar kan det inte svettas. Här sett någonstans, kanske SLU. Att man avråder från att ha hö i rundbalar om man inte har tork.

Vi har ingen tork :down: Tack för ditt svar, det låter riskabelt och som sagt - inte kul att behöva slänga ännu mer när jag redan nu konstaterat att de plastade balarna vi köpt inte kommer hålla måttet.

Av ren nyfikenhet, det låter inte som att plastade torrhöbalar heller är någon hit? Sämre än nätade?
 
Det är svårt att gå hö tillräckligt torrt fär att funka i rundbal utan att mögla.
Men om man lyckas så är min erfarenhet den ts själv sett, att det yttersta lagret påverkas av luftfuktighet men innanför det är höet ofta bra.
 
Håller med övriga, det är svårt att få storbal hö tillräckligt bra (torra).
Men är de det har jag bara bra upplevelser.
Har köpt i flera år innan jag började med hösilage och har alltid varit jättenöjd!
Det enda som hände ibland var att jag behövde skala några varv. Men i övrigt funkade det bara bra!
 
Jag har haft hö på rundbal i 3-4 år och min höbonde verkar väldigt noggrann med att inte rulla förrän höet är helt torrt, för jag har hittills inte fått en bal som varit dålig/dammig inuti.
Men utvändigt är det såklart känsligt som allt oförpackat hö, jag täcker de balar jag förvarar ett tag och tycker det går fint.
 
Jag har haft rundbalshö i 12-13 år (tror att det är trettonde året nu) och det har hållt sig mycket bättre än småbalshö. Det är såklart viktigt att det är tillräckligt torrt när det rullas och att det verkligen rullas hårt. Mitt brukar ha en ts på runt 90%. Är det torrt när det rullas och det rullas hårt så håller det sig bra. En handfull gånger under de här åren har jag behövt ta bort lite i yttersta lagret på en sida för att det har luktat kattkiss och varit ofräscht men det beror på katten som revirmärker, inte på något annat. Jag ställer balarna upp på trägolv och lägger halm över. Ställer dem så tätt som det någonsin går och kilar ner halm mellan balarna.

Plastat hö bör man inte använda om man inte använder upp en bal på en dag typ. Det håller sig inte alls när det väl öppnas och risken är väldigt stor att stråna gör hål på plasten och det blir då otjänligt.
 
Vi har ingen tork :down: Tack för ditt svar, det låter riskabelt och som sagt - inte kul att behöva slänga ännu mer när jag redan nu konstaterat att de plastade balarna vi köpt inte kommer hålla måttet.

Av ren nyfikenhet, det låter inte som att plastade torrhöbalar heller är någon hit? Sämre än nätade?
Nja, alltså man behöver en tork när man har tagi in höet, inte när het redan är torkat (vilket förhoppningsvis ditt hö redan är). Ru kan köpa halm att stoppa runt och balarna så tar halmen eventuell fukt och höet förblir torrt.
 
Min erfarenhet av rundbalshö är god. Jag tycker det står sig bättre än småbal som har en kapad kant där det blir stor yta för möglet att gå in. I en storbal ligger ju alla strån platt.
När jag använt sådant foder har jag möjligen fått ta bort litegrann på utsidan på något ställe men kassationen har legat långt under den för småbalshö
Givetvis är det superviktigt att höt är torrt då man rullar det
 
Beror mycket på var i landet du bor. I Skåne, med hög luftfuktighet, har jag inte fått det att fungera höst/vinter/vår. Någon enstaka gång har jag provat på sommaren, men fått slänga mycket. En del har haft problem inifrån, andra fått utifrån av förvaring. Tyvärr sprider det sig längre i balen än det är enkelt att upptäcka utan analys.

Här i Skåne hade jag inte köpt hö som inte är torkat regelbundet med fläkt. De seriösa bönder som tar hö härnere kör torken med jämna mellanrum under hela lagringsperioden.
 
Beror mycket på var i landet du bor. I Skåne, med hög luftfuktighet, har jag inte fått det att fungera höst/vinter/vår. Någon enstaka gång har jag provat på sommaren, men fått slänga mycket. En del har haft problem inifrån, andra fått utifrån av förvaring. Tyvärr sprider det sig längre i balen än det är enkelt att upptäcka utan analys.

Här i Skåne hade jag inte köpt hö som inte är torkat regelbundet med fläkt. De seriösa bönder som tar hö härnere kör torken med jämna mellanrum under hela lagringsperioden.

Bor i Västra Götaland..

Jag är väldigt kluven nu kan jag säga :nailbiting: är ju så klart besviken över de första balarna vi köpt som verkar vara pengarna i sjön. (Det var inga billiga balar, helt normalt pris) Tråkigt att få ett till år på raken där man får ta av sparkontot för att köpa foder, men sånt är väl livet kanske.
Utöver dessa nätade rundbalarna överväger vi Horsehages småbalar.
 
Vi har storbalar och vi hämtar ca 4 ggr om året, bonden kan förvara det bättre och kör troligen torken då och då.
Har aldrig haft problem med kärnan, utan oftast är det ena sidan som får dras av (men då är det möjligtvis i slutet av perioden). Håller sig bättre än småbalar, och förvånansvärt bra med tanke på att det förvaras ovanför hästarna på logen.
Skåne.
 
Vi har kört med rundbalshö senaste året och jag måste säga att jag älskar det. Långa fina strån och fin kvalité. Vi lag över en pressening över våra 22 st balar för att inte få fågelskit. Den låg lite löst och ledigt över balarna.
Jag tror att landan vi förvarade de 22 balarna på var ganska gynnsam.
Vissa partier på balarna fick vi slänga förra vintern. Detta års hö har vi inte behövt göra så.
 
Vi har kört rundbals hö i flera år nu blandat med småbalar vissa år beroende på hur vår "bonde" pressar. Dels ligger de ganska länge kvar ute på gärdet innan de rullas sen åker de raka vägen upp på torken iallafall i minst 4 dygn helst ännu längre. Tror vi slänger max 1 bal om året av alla de som vi behöver och då fodrar vi ändå med runt 25-30 rundbal per år.
 
@Mingla det är inte större problem med storbal i sak. Om du har en foderproducent som kan sin sak så brukar balarna bli bra. Om du däremot utöver det har tveksamma lagringsförhålladen för fodret så är det problemet. Om du kan köpa rundbalarma efter hand hos den som har bättre omständigheter hur de förvaras så funkar det väldigt bra - det är samma som med småbalar hö. Dvs det spelar ingen roll hur väl de skördats i sak, om förvaringen inte har rätt förhållanden .
 
Plastat hö bör man inte använda om man inte använder upp en bal på en dag typ. Det håller sig inte alls när det väl öppnas och risken är väldigt stor att stråna gör hål på plasten och det blir då otjänligt.

Min erfarenhet är en annan. Är höet riktigt gjort är det bättre än småbalar som inte är plastade. Ett hö är ju ett hö med eller utan plast, så att säga. Tar man av plasten är det ju som vilket hö som helst.

Jag har stora fyrkantsbalar med 92% TS som är skulltorkat och sedan plastat. På två hästar tar det ca 2-3 veckor att använda upp. Det hinner inte bli dåligt om det står på rätt plats, precis som annat hö utan plast.
 
Min erfarenhet är en annan. Är höet riktigt gjort är det bättre än småbalar som inte är plastade. Ett hö är ju ett hö med eller utan plast, så att säga. Tar man av plasten är det ju som vilket hö som helst.

Jag har stora fyrkantsbalar med 92% TS som är skulltorkat och sedan plastat. På två hästar tar det ca 2-3 veckor att använda upp. Det hinner inte bli dåligt om det står på rätt plats, precis som annat hö utan plast.

Jag håller med.
Det verkar finnas rätt mycket sägner och påståenden . Att ett plastat hö inte håller när plasten väl öppnats verkar vara en av dem .
 
Min erfarenhet är en annan. Är höet riktigt gjort är det bättre än småbalar som inte är plastade. Ett hö är ju ett hö med eller utan plast, så att säga. Tar man av plasten är det ju som vilket hö som helst.

Jag har stora fyrkantsbalar med 92% TS som är skulltorkat och sedan plastat. På två hästar tar det ca 2-3 veckor att använda upp. Det hinner inte bli dåligt om det står på rätt plats, precis som annat hö utan plast.
Jag orkar inte leta fram forskning nu då jag är riktigt dålig men kommer jag ihåg det så ska jag göra det en dag när jag orkar. För nej @mackan det är varken skrönor eller påståenden utan forskning jag baserar mina uttalande på.
 
Jag orkar inte leta fram forskning nu då jag är riktigt dålig men kommer jag ihåg det så ska jag göra det en dag när jag orkar. För nej @mackan det är varken skrönor eller påståenden utan forskning jag baserar mina uttalande på.

Då ”tycker” vi helt olika ang forskning Jag skulle gärna se forskning på det du menar att en plastad bal med TS på ”hö” nivå behöver förbrukas inom ett dygn när den öppnats. Det stämmer öht inte .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 496
Senast: Mitrolle
·
A
Foder & Strö Vi funderar på att till hösten introducera slowfeeading näten till hästarna samt att gå över till hösilage. Pga förvaring men även för...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp