Stor hund i litet format?

G

Generalen

Så säger man tydligen om alla små raser! Men det är precis det jag söker. En mini-brukshund i sällskapsform som inte klättrar på väggarna bara för att man inte tränar nån vecka eller två.

Jag och min syster ska ta över min döda mormors kennelnamn, men jag har fortfarande inte hittat "min" ras som uppfyller de krav jag har, eller så tittar jag bara dåligt! Dessutom är ju antalet raser oändligt många, så därför ber jag Buke om hjälp. För att underlätta lite ska jag försöka stolpa upp lite "krav" och hoppas att jag inte glömmer något!

- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.

Nå? :D Kort sagt så letar jag efter en sällskapsras att även träna inom lydnad och bruks med framgångar. Den jag tittat mest på är Papillon som man kan hitta en del tävlings- och MH-resultat på, men det finns kanske fler raser att ha i åtanke? Petit Brabacon har jag också tittat lite på, men de kanske är lite väl små och jag har ingen aning om man kan ställa upp på lydnadsplan med en sån :p.

Fram med förslagen nu, Buke! :bump:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Det beror ju lite på om det en ordentlig tävlingshund som går att nå eliten med du kollar efter eller är det "hobbynivå" i Lydnad/Bruks samt vilja grenar talar du om i bruks? Svårt att kombinera en elithund med en icke krävande sällskapshund...
samt vad du menar med "inte tränar på någon vecka eller två", tom fjanthunden Uno skulle bli tokig om det var endast minipromenader men antar att du menar ordentliga promenader och hobbystimulans bara ingen träning träning. Alla hundar i grp 9 funkar isåfall samt många av raserna i de andra grupperna också.

Spontant säger jag sheltie. Men de brukar ibland vara lite mjäkiga så isåfall gäller det att hitta någon linje med lite fräs i.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor hund i litet format?

Är DP känd som en "mentalt stabil" ras? Jag har ALDRIG träffat en DP som varit ens hyfsad i huvudet tror jag.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Dvärgpinscher ;)

De är dock hundar som kräver MYCKET aktivering...

Fast de är ju väldigt ostabila i huvudet. Alla jag träffat har antingen varit rädda eller agressiva/opålitliga så att de kunnat naffsa/hugga till.

Isåfall är nog den strävhåriga varianten bättre, dvärgschnauzer, fast vette sjutton om jag träffat någon förig sådan :angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Fast de är ju väldigt ostabila i huvudet. Alla jag träffat har antingen varit rädda eller agressiva/opålitliga så att de kunnat naffsa/hugga till.

Isåfall är nog den strävhåriga varianten bättre, dvärgschnauzer, fast vette sjutton om jag träffat någon förig sådan :angel:

*räcker upp handen*
Jag har två stycken som är väldigt föriga! :laugh:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Kanske Lancashire heeler, stämmer i stort in på dina krav. Dock är de flesta brukshundar i miniformat och därför med viss reservation för ditt sista krav.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Det låter som en fantasihund du söker.
Just de här egenskaperna är enligt min erfarenhet tyvärr svårkombinerade..
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Kanske Lancashire heeler, stämmer i stort in på dina krav. Dock är de flesta brukshundar i miniformat och därför med viss reservation för ditt sista krav.

Har en vän som tävlar sin Lancashire och hon är en mycket imponerande om än en väldigt bestämd dam.
http://www.drakera.se/alice.htm


Ägaren till henne förde en stark kampanj för rasen när jag letade ras sist, jag hade visserligen planerat tibbe i en herrans massa år men tittade mig ändå omkring lite med en kravlista som din ungefär tills jag kapitulerade för min ursprungliga plan.
Rasen verkar faktiskt väldigt käck, även om jag personligen har svårt att överse med benen.
Tycker mig minnas att ägaren nämde att det finns rätt stora variationer inom rasen.

(Är mycket nöjd med mitt val trots allt)
 
Senast ändrad:
Sv: Stor hund i litet format?

Men vad menar du när du säger "stor hund i litet format" då ;), jag tycker också alla småhundsägare säger det om sina raser men vad betyder det egentligen ?

Men iallafall, sheltie kan ju vara ett alternativ. Det gäller ju att vara noga med föräldrardjur, det finns ju stora variationer inom rasen och problem med rädsla och nervositet.

Papillon kan ju också vara ett alternativ, helt klart. Dock kanske de är lite i minsta laget för tävlingsinriktat spår och sök om man är intresserad av det.

Pudlar kan vara riktigt trevliga hundar, om man får tag på ett bra exemplar. Kanske är det lite lättare att hitta bra mellanpudlar än dvärgpudlar, min uppfattning är att de generellt är lite stabilare? (Fast en dvärgpudel var ju med i finalen på årets lydnads-SM! :)) Pälsvården är ju lite bökig här, men om man håller dom kortklippta så är det inte jättesvårt, och man slipper hundhår på golvet :)

Cavalier kanske? Kanske lite för lugna och sävliga, jag har inte så stor erfarenhet av dom.

Fast på något sätt måste man ju kompromissa, det är nog svårt att hitta en riktigt pigg hund som gärna tränar massa varje dag för att sedan nöja sig med koppelpromenader i några veckor....
 
Sv: Stor hund i litet format?

Fast på något sätt måste man ju kompromissa, det är nog svårt att hitta en riktigt pigg hund som gärna tränar massa varje dag för att sedan nöja sig med koppelpromenader i några veckor....

Bruksschäfer kanske ;-)
Ironiskt givetvis, men det där ställer min schäfer lätt upp på. Kan träna i alla väder, men stänger av direkt om hon som nu tex är skadad. Då sover man.:love:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Brukset blir på lättare nivå, medan jag gärna vill komma lite högre inom lydnad. Sveriges första lydnadschampion var just en Papillon och därför har jag snöat in lite på den rasen, den stämmer med de flesta om inte alla mina kriterier men jag vill ju hålla broarna öppna sas, det är lätt att snöa in sig för mycket!

Och med ordentliga promenader samt hobbyaktivering stämmer det bra :). Dock är det inte alltför många inom grupp 9 som stämmer in på övriga önskemål. Sheltie är jag tveksam till, för mycket päls och jag har inte träffat på någon som varit bra mentalt sett.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag har helt ärligt inte direkt övervägt de, de ser lite för tunga ut och risken för diskbråck är väl ganska överhängande med tanke på kroppsbyggnaden? Men helt klart något att kolla upp!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag är ingen expert på dem, men har fått för mig att de är sunda och friska?
 
Sv: Stor hund i litet format?

Dvärgschnauzer tror jag inte passar mig, de verkar lite för oföriga och mer åt det självständiga hållet. Dessutom var det ju det där med trimmandet... :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag vet att jag kollat på den rasen, men kommer inte direkt ihåg något av den. Ska kika närmare på den!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 022
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: kladdkaka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp