Stor ilska mot Pia – som åt sin häst

När kocklärlingen Pia Olden tvingades avliva sin häst, den förre travaren Drifting Speed, tog hon hand om kvarlevorna på ett sätt som väckte uppmärksamhet.
Hon tillagade nämligen måltider av hästen.
– Det var mitt sätt att hedra henne, säger hon till norska Dagbladet.
 
Vilket fjanteri. Fattar verkligen inte vad det är som är så hemskt och upprörande. Jag skulle visserligen inte vilja äta mina hästar men jag tycker inte det är konstigt om nån gör det. Inte värre än bonden som slaktar sitt får/ko/gris och äter.
För mig är det mest märkligt att man klarar att tillaga och äta upp något som man stått så nära mer än att man just äter häst. Det är ju upp till var och en men för mig känns det väldigt långt bort och jag ser det som lite osmakligt.
 
För mig är det mest märkligt att man klarar att tillaga och äta upp något som man stått så nära mer än att man just äter häst. Det är ju upp till var och en men för mig känns det väldigt långt bort och jag ser det som lite osmakligt.
Jag har ätit en bekants häst, hennes egen uppfödning. Även hon åt. Kanonbra kött! Jag hoppas att fler börjat äta häst. Jag kan tänka mig att äta alla hästar, utom mina egna. Skulle dock kunna låta andra äta dom.
 
Jag har ätit en bekants häst, hennes egen uppfödning. Även hon åt. Kanonbra kött! Jag hoppas att fler börjat äta häst. Jag kan tänka mig att äta alla hästar, utom mina egna. Skulle dock kunna låta andra äta dom.
Samma här, skulle inte klara av att stycka, tillaga eller äta egna men inga problem med andras eller att andra åt mina rent teoretiskt, nackdelen är att mycket kött gått bort då jag är kräsen och har än bara ätit torkat hästkött som jag tycker om.
 
Breyer, min alskade dressyr hast gick till ett "sanctuary" for bergslejon nar han dog. Det kanns helt klart battre att han kom till nytta an att han blev nedgravd nar han dog. (Knall och fall i hagen efter att han sprungit som 21 ar gammal).
Har i USA ar det inte att tanka pa att ata hast. I de flesta (alla?) stater ar det forbjudet, nagot som formodligen hanger ihop med den vilda haststammen som inte far jagas.
 
Breyer, min alskade dressyr hast gick till ett "sanctuary" for bergslejon nar han dog. Det kanns helt klart battre att han kom till nytta an att han blev nedgravd nar han dog. (Knall och fall i hagen efter att han sprungit som 21 ar gammal).
Har i USA ar det inte att tanka pa att ata hast. I de flesta (alla?) stater ar det forbjudet, nagot som formodligen hanger ihop med den vilda haststammen som inte far jagas.
Det är förbjudet att slakta hästar i USA, men då åker många hästar över gränsen till Kanada eller Mexico istället. :cautious:
 
Jag har ätit en bekants häst, hennes egen uppfödning. Även hon åt. Kanonbra kött! Jag hoppas att fler börjat äta häst. Jag kan tänka mig att äta alla hästar, utom mina egna. Skulle dock kunna låta andra äta dom.
Som sagt, äta hästkött är väl inga problem så men äta djur jag haft nära relation med aldrig i livet att jag gjort. Så jag förstår dom som tar lite illa vid sig när folk äter sin egna häst.
 
Som sagt, äta hästkött är väl inga problem så men äta djur jag haft nära relation med aldrig i livet att jag gjort. Så jag förstår dom som tar lite illa vid sig när folk äter sin egna häst.
Fast varför då? Jag skulle inte äta min egen häst, men jag blir hellre imponerad över att hon kan göra det, än tar illa vid mig? Det är ju enbart hennes beslut? Och skulle någon annan äta hästen känns det okej?
 
Det är förbjudet att slakta hästar i USA, men då åker många hästar över gränsen till Kanada eller Mexico istället. :cautious:

Correct ... och tyvarr innebar det mycket langre resor for hastarna och mycket besvarligare vagar for att komma till slagthusen. Och det ar mycket svart att fa tillstand att ta kottet tillbaka till USA, sa det forbrukas dar det slaktas.
 
Senast ändrad:
Som sagt, äta hästkött är väl inga problem så men äta djur jag haft nära relation med aldrig i livet att jag gjort. Så jag förstår dom som tar lite illa vid sig när folk äter sin egna häst.

Min morfar stod varje kvall och skrubbade grisen/grisarna med en rotborste ... for det var nagot de alskade. Alla grisar gick (med ett undantag, det aret de hade en mycket elak gris) alltid los pa garden och, liksom honorna, kom nar mormor lockade pa dem for att komma och ata och ga in for natten. Grisar slaktades pa garden, av morfar, varje host, bara en sugga var kvar och hade kultingar nasta ar.
De 5-7 mjolkkorna var ocksa alskade djur pa garden som det pysslades med, de borstades och klappades pa. Nar de inte kunde mjolkas mer blev de ocksa mat till frysen.

I min varld ar det den basta djurhallningen. Man tar val hand om djuren nar de lever, ser till att de far ett bra slut och inget gar till spillo.
 
För mig är det mest märkligt att man klarar att tillaga och äta upp något som man stått så nära mer än att man just äter häst. Det är ju upp till var och en men för mig känns det väldigt långt bort och jag ser det som lite osmakligt.
Varför skulle det vara osmakligt? Förr levde vi närmre våra djur och vi åt upp dom. Det var inte osmakligt på nått vis. Förstår faktiskt inte varför. Det är väl snarare den enda riktiga garantin på att djuret har haft det bra som man kan lita på
 
För mig är det mest märkligt att man klarar att tillaga och äta upp något som man stått så nära mer än att man just äter häst. Det är ju upp till var och en men för mig känns det väldigt långt bort och jag ser det som lite osmakligt.

Håller med. Osmakligt är ordet.
 
Jag är uppväxt på gård och har i princip enbart ätit hemslaktat kött under min uppväxt. För mig är det en naturlig del av livet. Det är också skönt att veta att djuren har haft det bra under hela uppväxten och att de slaktas i sin hemmiljö och slipper den stress som långa djurtransporter till slakterierna innebär. Eftersom jag är uppväxt så här så var det inget direkt svårt val för mig när jag var tvungen att avliva en av mina hästar med dublett-pass. Alternativet var att gräva ner kroppen och det kändes som rent slöseri på resurser.

Jag är medveten om att det är laddat att äta hästkött, framförallt när det är ens egen häst, och jag respekterar att vissa tycker att det känns fel. Bjuder jag på mat så frågar jag alltid om personen ifråga är okej med att äta hästkött, om inte så lagar jag något annat. På samma sätt räknar jag med att andra respekterar mitt val att äta häst. Jag anser att (svenskt) hästkött bland det bästa köttet man kan äta eftersom jag ser det som en ren restprodukt.
 
Min morfar stod varje kvall och skrubbade grisen/grisarna med en rotborste ... for det var nagot de alskade. Alla grisar gick (med ett undantag, det aret de hade en mycket elak gris) alltid los pa garden och, liksom honorna, kom nar mormor lockade pa dem for att komma och ata och ga in for natten. Grisar slaktades pa garden, av morfar, varje host, bara en sugga var kvar och hade kultingar nasta ar.
De 5-7 mjolkkorna var ocksa alskade djur pa garden som det pysslades med, de borstades och klappades pa. Nar de inte kunde mjolkas mer blev de ocksa mat till frysen.

I min varld ar det den basta djurhallningen. Man tar val hand om djuren nar de lever, ser till att de far ett bra slut och inget gar till spillo.
Det är väl det som är den stora skillnaden från förr, att vi idag har sällskapsdjur som vi nästan förmänskligar och djur för matproduktion som är industrialiserat, det blir ytterligheter som inte är bra någon av dem.
 
Det är väl det som är den stora skillnaden från förr, att vi idag har sällskapsdjur som vi nästan förmänskligar och djur för matproduktion som är industrialiserat, det blir ytterligheter som inte är bra någon av dem.

Fast det är fortfarande oerhört många som har djur för slakt som inte är industri. Så det är verkligen en glidande skala. Själv körde jag t ex tio lamm till slakt igår.
 
När kocklärlingen Pia Olden tvingades avliva sin häst, den förre travaren Drifting Speed, tog hon hand om kvarlevorna på ett sätt som väckte uppmärksamhet.
Hon tillagade nämligen måltider av hästen.
– Det var mitt sätt att hedra henne, säger hon till norska Dagbladet.


Det är inte konstigare än att äta ko eller gris, lamm, höns, kyckling, osv som man fodrat och sett till.
Är uppfödd med att vi haft gris och nöt som vi haft och de har sedan kommit på tallriken.

Tycker vi borde ta hand om vårt svenska hästkött i stället för att det importeras.
 
Jag är uppväxt på gård och har i princip enbart ätit hemslaktat kött under min uppväxt. För mig är det en naturlig del av livet.
Det är väl det som är haken, för de allra flesta är det inte en naturlig del av livet och ens uppväxt. Och då kan jag förstå att man reagerar. Det blir lite som att slakta och äta upp sin hund...

Med det sagt så tycker jag också att vi ska äta mer hästkött, och jag säger som andra här i tråden att jag skulle kanske inte kunna tillaga min egen, men gärna andras. Jag har ätit egenuppfödda lamm och nötter, men de hade jag inte samma relation till som hästarna.
 
Jag har ätit egenuppfödda lamm och nötter, men de hade jag inte samma relation till som hästarna.

He he....nötter? Autocorrect varit framme men jag kan ändå inte lista ut vad det ska vara.
Annars är det rätt intressant att man anser sig "föda upp" nötter. ;) :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även denna vecka bjöd på en för mig ny bekantskap. Jag fick sitta på Sunny Boy, en liten nätt och spenslig fux med fullblod på mödernet...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp