Bukefalos 28 år!

Stor juver-halva *långt*

M

martina

Nu behöver jag lite råd ang min ponnymamma.

Hämtade hem henne förra veckan från fodervärden som inte ville ha henne längre. Hon hade då varit borta från mig ca 3 månader.
Tjejen som hade henne meddelade mig att ponnyn var lite svullen i benen. Jag kände och tyckte att det var lite konstigt men oroade mig inte. Hon hade stått inne några timmar innan hämtning så jag tänkte att det var det (gått ute dygnet runt och rört på sig i några månader nu).
Hon har fått vila lite nu men svullnaden finns kvar och har blivit lite större. Detta är på alla 4:a benen. Det konstiga är att hon varken haltar eller ömmar.

100_2364.jpg


Sen kom jag ut häromdagen och tycker att hon känns lite tjockare i en sena fram..... fortfarande ingen halt häst. Har lagt kyl-linement på.:confused: (hon står fortfarande i hagen o skrotar.... ingen ridning.

.......... å idag (Eller igår eft som kl är 02,10) så kommer jag ut o ska kolla henne.... Ja då har ponnyn ett juver som inte såg ut så där igår.:eek:
Ena halvan är hårt och spänt. Ingen mjölk ur spenarna.
In med kusen (som fortfarande inte haltar trots sina konstiga ben) och tar temp. Japp... lite förhöjd :cry:
Lät henne stå inne i några timmar och tempade varje timme och till min förvåning så gick tempen ner lite.

Så nu undrar jag ... finns det något konstigt samband?? Tex en infektion?? Men då borde tempen gå upp.

Det är ca 8 månader sedan hon vandes av från sitt föl.... Kan juverproblematiken vara mjölkstockning trots flera månader???

Kära mor pratade om ormbett, men det får vara en spänstig orm om den ska hoppa upp o bita henne i tutten :crazy:

Hittade bara två små sår som antagligen gjorts av insekterna
100_2366.jpg


Blir tempen värre i morgon så ringer jag givetvis veterinären, annars så kommer han ändå ut början av nästa vecka när ponnymamma nr 2 ska UL:as.
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Det med benen ser ut som kotsenskidegallor, dvs ofarligt. Men du kan ju be vet kika när vet ändå är där så får du ju veta.

Juvret är knepigare - getingbett?
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Stackars dig, har du inte haft nog med otur??
Ang juvret, möjligheten finns kanske att hon blivit ormbiten när hon ex rullat sig el lagt sig ner?

Om det hade varit juverinflamation (vilket inte borde komma så här långt efter avv.) så kan det ju komma kletig vätska, med var i ur juvret...

Håller tummarna att det inte är något allvarligt, och att C är dräktig!! När är hon beräknad i så fall?
Kram
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Kl

När jag jobbade på en ridskola för sådär hundra år sedan så var där ett sto som fick en kraftig juverinfl, hennes ena bakben blev tjockt oxå minns jag.
Det konstiga var att denna hästen inte hade haft föl vid sidan på över ett år.

Mvh
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Kl

När jag jobbade på en ridskola för sådär hundra år sedan så var där ett sto som fick en kraftig juverinfl, hennes ena bakben blev tjockt oxå minns jag.
Det konstiga var att denna hästen inte hade haft föl vid sidan på över ett år.

Mvh

Ja det måste hänga ihop på nått vänster. Tog in henne nu ikväll så hon får torka upp lite efter regnet. Juvret är stort men inte lika spänt, gallorna är mindre och febern är borta :bow:

Men ska som sagt fråga vet när h*n kommer.
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Mitt sto har nån slags juveråkomma, som kommer på sommaren när hon äter gräs. Har jag henne inne på natten minskar juvret på några dygn. Juvret svullnar och det kommer mjölk. hon har inte haft föl på 5 år, detta är tredje sommaren hon har detta.

http://www.pixbox.se/pic_show_id15901773.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15901774.html

Här är några bilder tagna första sommaren, svullnaden har gått ner en hel del. Det såg först ut som en korv med ett ödem framför under magen. Veterinären kom ut och tittade men visste inte vad det var, gav ingen behandling.

Har du prövat massera juvret lite och mjölka? Första gången detta hände mej kom det ut en massa gegg, men hon hade ingen feber. Nu håller jag koll på det och mjölkar ur nu och då när det börjar bli stort. Men ibörjan fick jag hålla på massera för att få ut gegget.
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Precis så har mitt sto det också. Fast tvärtom hon svullnade först i juvret och sedan i benen. Har du fått något svar från veterinären än?
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Har pratat med veterinären nu och ja.... det hänger ihop.
Problemet är att vi inte vet vad som orsakar symptomen.
Hon pratade lite om att det kan vara ett getingstick eller liknande.
Svullnaden i juvret gör att lymfkärlen täpps till och därav de svullna benen.
Veterinärens råd: Gå ut och promenera.

Så det ska vi göra idag.
Tänkte ta 2 x 15 minuter.


MVH
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Jag har inte provat att mjölka ur henne. Dels för att hon har helt torra och fina spenar och dels för att jag inte vill sätta igång en ev mjölkproduktion.

Sitter o leker med tanken att hon har blivit "fölsjuk" dvs för en vecka sen fick hon se några föl och sprang fram och tillbaka i rasthagen och ville ta alla barnen med sig hem.
Hon älskar små ponnybebisar :love:

Men så är nog inte fallet.
 
Sv: Stor juver-halva *långt*

Kan meddela att juvret är litet och normalt igen (dock lite skrynkligt efter det uttöjda läget)

Skönt! :D
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 776
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 575
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp