Stor kurs med mycket väntan (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Men instruktörer som låter folk bli besvikna för att de låter ett ekipage dra ner en hel grupp borde ju få rätt kasst rykte och förlora mer än en återbetalad avgift i långa loppet tycker man.
Inte mer än de som drar alla över en kant. Jag håller inte kurser längre, utan istället privatlektioner för de som känner mig och vill åt just min expertis med sin hund.
 
Fast var sa jag att det var positivt att dra alla över en kant.

De instruktörer jag känner till som är eftertraktade och får sina kurser fulltecknade så fort de öppnar är de som är lyhörda, lyssnar på sina deltagare, anpassar lagom mycket, och inte är tädda att föreslå att ett ekipage som hamnat fel ska byta kurs.
 
Förlåt men det känns som du medvetet försöker missförstå mig.

Jag har gått massa kurser under loppet av mina år med hund, och jag har aldrig upplevt att nybörjarkurser, valpkurser, introduktionskurser osv ligger och pressar på hundens gränser, herregud vi snackar basic övningar, hundar som är chill och glada, som utvecklas under kursens gång och inte en enda gång har jag varit på en kurs där vi stått och tittat på i 80 minuter och jobbat i 5.

Någon enstaka gång har det varit någon enstaka hund som varit i fel kurs eller inte klarat det men det hör till undantagen.

Men det menade jag ju inte heller? Jösses, givetvis ligger vi inte och pressar på gränserna hela tiden. Det var inte alls så jag menade, jag försökte bara utveckla varför även fem minuter kan vara gott nog eftersom du på något vis verkar misstro mig.

Aja, vi kommer inte längre än såhär, jag försökte bara dela med mig ur ett inlärnings- och instruktörsperspektiv. Jag har upprepat flera gånger att det bara kanske är en del av förklaringen, inte hela, så det känns inte så konstruktivt att fortsätta diskussionen.
 
De instruktörer jag känner till som är eftertraktade och får sina kurser fulltecknade så fort de öppnar är de som är lyhörda, lyssnar på sina deltagare, anpassar lagom mycket, och inte är tädda att föreslå att ett ekipage som hamnat fel ska byta kurs.

Det vill jag påstå är standard. I detta fall är det väl dock främst TS som borde byta kurs.
 
Men det menade jag ju inte heller? Jösses, givetvis ligger vi inte och pressar på gränserna hela tiden. Det var inte alls så jag menade, jag försökte bara utveckla varför även fem minuter kan vara gott nog eftersom du på något vis verkar misstro mig.

Aja, vi kommer inte längre än såhär, jag försökte bara dela med mig ur ett inlärnings- och instruktörsperspektiv. Jag har upprepat flera gånger att det bara kanske är en del av förklaringen, inte hela, så det känns inte så konstruktivt att fortsätta diskussionen.

Vi kanske pratar om varandra. :)

Jag har ju hela tiden hållit med om att det låter klokt att anpassa när situationen kräver, att några minuter kan mycket väl vara nog och att dina exempel låter rimliga.

Jag får inte till det var jag misstror dig, tvärtom håller jag ju med. :)

Det enda jag ställer mig frågande till är om det är normalt att man i kurser där momenten inte verkar påfrestande för hunden ska ha så mycket väntan.
 
Det enda jag ställer mig frågande till är om det är normalt att man i kurser där momenten inte verkar påfrestande för hunden ska ha så mycket väntan.

Alltså, TS har ju nyss startat kursen, det kan inte ha hunnit att gå mer än ett par tillfällen om den är en gång i veckan. Vad som är "normalt" för kursen i fråga eller ej blir ju svårt att sia om.
 
Alltså, TS har ju nyss startat kursen, det kan inte ha hunnit att gå mer än ett par tillfällen om den är en gång i veckan. Vad som är "normalt" för kursen i fråga eller ej blir ju svårt att sia om.

Jag upplevde att diskussionen gick över mot en mer allmän diskussion om hur kurser brukar vara upplagda.

Hoppas det ordnar sig för TS iaf och att de blir nnöjda med deras specifika kurs!
 
En av de svåraste sakerna med att ha kurs med flera olika ekipage är att hitta en nivå som alla trivs med. Jag håller mig till runt 5-6 ekipage och delar upp aktiv träningstid rättvist mellan dem. Har någon anmält sig med för få förkunskaper så får de göra mer grundläggande övningar på sin tid, men de får inte mer tid än de andra.

Skillnaden på kurs och privatträning är att man på kurs får chans att se och tillgodogöra sig de andras träning och övningar, inte bara sin egen aktiva tid. Om man inte vill/kan få ut något av att se de andras träning så rekommenderar jag privatlektion istället.
 
Jag hade slutat om jag gått en kurs (som oftast kostar dyra pengar) om en hund tagit kursens uppmärksamhet hela tiden och därför minskat tiden för alla andra. Det har tack och lov bara hänt en gång och var privat, men har varit med om på öppna instruktörsledda träningar på BK att någon hund tagit jättemycket tid och uppmärksamhet från alla andra och då har jag inte gått tillbaka till de träningarna.

En instruktör måste kunna anpassa så att alla hundar får lika mycket tid och kunna ta till åtgärder om en hund uppenbarligen inte klarar av att närvara utan att förstöra för alla andra.
 
Jag hade slutat om jag gått en kurs (som oftast kostar dyra pengar) om en hund tagit kursens uppmärksamhet hela tiden och därför minskat tiden för alla andra. Det har tack och lov bara hänt en gång och var privat, men har varit med om på öppna instruktörsledda träningar på BK att någon hund tagit jättemycket tid och uppmärksamhet från alla andra och då har jag inte gått tillbaka till de träningarna.

En instruktör måste kunna anpassa så att alla hundar får lika mycket tid och kunna ta till åtgärder om en hund uppenbarligen inte klarar av att närvara utan att förstöra för alla andra.

Men det är väl inte fallet med TS? 🤔
 
Nej jag bara spann vidare på diskussionen :)

Ah, ja. I de fall då vi får in enstaka ekipage som behöver mer stöttning så tar vi in extrahjälp i form av hjälpinstruktörer eller personer med utbildning i problembeteenden, beroende på vad problemet är. Är man privat kan jag tänka mig att det blir svårare.

Jag har själv tagit in hjälp när jag blivit biten av en unghund med uppenbara bekymmer, och har själv gått som hjälpinstruktör med ekipage som inte kunde vara nära de andra kursdeltagarna. Det är "standard" hos oss, men jag har dålig insyn i resurserna hos andra BKs.
 
Vi får inte träna själva samtidigt som hen hjälper någon annan och vill inte dela upp oss ifall något händer eftersom gruppen inte är så stabil så 8 stycken står i en halvcirkel och tittar på när en annan kör. Vi är 9 totalt. Och alla måste göra exakt samma sak. På rallyn har vi ju kört olika stationer och ingen av mina tidigare kurser har varit så här seg (förutom tävlingslydnad som var dödstrist).
Oj, vad konstigt det blev, men -

Oj, nio stycken på 1,5 timme?! Jag ä ju med som hjälpledare på min klubb, och vi har högst sex ekipage på 2h 15 min. Försöker också slussa runt ekipage i olika grupper om det är skiftande förkunskaper. Trist att betala mycket pengar för så lite...sen blir det mycket väntan, särskilt i nybörjare, men lite flyt får instruktören försöka ha
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
711
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp