Stor och liten häst

aglaonema

Trådstartare
Funderar om man skulle ha en shetlandsponny som sällskap till ett halvblod. Är det stor skaderisk för den lille?!
 
Jag hade en liten ponny i shettisstorlek (Fast smäckrare) på foder förut. Men när hennes lilla ponnykompis flyttade så valde jag att lämna tillbaka henne istället för att ha henne med de stora hästarna.
Dels pga. skaderisken, men också då de stora hästarna åt betydligt mer hö än den lilla ponnyn.
 
Mina morföräldrar hade en nordsvensk och shetland ihop. Fodring ute var knepigt förstås då shettis fick i sig lite för mkt men i det stora hela gick det fint! Shettisen var den som var ranghögst 😄.
 
Mina morföräldrar hade en nordsvensk och shetland ihop. Fodring ute var knepigt förstås då shettis fick i sig lite för mkt men i det stora hela gick det fint! Shettisen var den som var ranghögst 😄.
Jag såg i stallet där jag hade min häst så hade de en hage där det gick en shettis och stor häst. Nu var det bara dom två, så i ett hörn av hagen hade de dragit en tråd, som shettis kom under men inte den stora hästen, sen hade den stora hästen sin mat i en pall med pallkragar så inte shettisen kom åt det.
 
Jag såg i stallet där jag hade min häst så hade de en hage där det gick en shettis och stor häst. Nu var det bara dom två, så i ett hörn av hagen hade de dragit en tråd, som shettis kom under men inte den stora hästen, sen hade den stora hästen sin mat i en pall med pallkragar så inte shettisen kom åt det.

Vad smart! ☺
 
Vad smart! ☺
Inget jag själv tänkt på, i det första stallet jag hade min häst i gick hon ihop med shettis och andra hästar, då fick alla sitt hö på backen, fast den lille var rätt ranglåg (gammal) så blev bortföst rätt ofta, men kan tänka mig att det kan bli problem om den lille är högre i rang.
 
Skaderisken hade jag inte oroat mig för. Men jag hade hellre valt en häst som äter ungefär lika mkt. Så till ett halvblod hade jag kanske köpt en relativt lättfödd mindre häst eller stor ponny, som är persionerad tex, av samma typ. De måste ju inte äta exakt lika mkt, men kunna ha samma grovfodergiva ungefär och klara av samma bete. :)
 
Jag har, efter att jag ledsamt nog var tvungen att sälja en av mina stora hästar, köpt en liten miniknabstrupp 75cm som sällskap till mitt halvblod. Detta har blivit så otroligt bra, han är med överallt, på tävling och träning, jobbar som förste sällskapsman och storhästen som under alla år bankat och stampat och stressat i transporten står nu som ett ljus. De har kul i hagen och busar och ja, det kunde inte bli bättre. Bonus också att han just äter mindre i alla fall ekonomiskt.
 
Vi har en shettis ihop med de två halvbloden vi har. Skaderisk är det inte då hon flyttar sig snabbt om någon säger åt henne. Vi har haft henne i 13 år och alltid funkar toppen trotts att det varit olika halvblod i hagen genom åren.
För mig har det varit enklast att ha shettis och halvblod ihop då vi har en foderlåda med tak som shettisen inte når upp till. Hon äter av det spill som blir av de stora hästarna och håller perfekt hull. När det är som kallast (-30) så lägger jag ut lite extra hö åt henne.
Svårare med mina två halvblod då en är mer lättfödd än den andra....
 
Haft 2 hästar och en A ponny utan problem. Här var det ponnyn som behövde mest ättid så byggde en liten hage i hagen med bara överttråd så ponnyn kunde gå under för att komma till sin mat men inte hästarna.
 
Har en shettis (strax under 80 cm) ihop med två islandshästar. Har även haft ett halvblod i flocken innan, har inte varit några problem och jag har inte varit orolig för skador.

Det kniviga är, som flera redan nämnt, är foderfrågan. Jag har löst det så att den här tiden på året går shettisen i hårt nedbetad hage och får lite hö istället och islandshästarna går på gräs dagtid men ihop med shettisen nattetid. Sen när dom ska ha hö så har jag en liten hage med timer på grinden till shettisen. Fodrar henne de två större målen mat (fodrar 4-5 ggr/dygn annars) i den och stänger grinden som öppnas när de andra ätit upp sin mat. Funkar fint :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Madelene Friberg kom ut till stallet en morgon kunde hennes shetlandsponny Julius inte resa sig – han hade fått akut fång. Det gick...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 686
Senast: Marita73
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp