Stor ökning av magsår hos häst

Hästar som lider av magsår har ökat under flera år, men under 2020 dubblerades diagnosen jämför med året innan. Ett av grundproblemen är att ättiderna inte räcker till så som hästar oftast hålls idag. Detta enligt Karl-Henrik Heimdahl, veterinär på Agria. Här berättar han mer om orsaker, symptom och behandling vid magsår.
 
Av ren nyfikenhet, är det något speciellt i dessa foderstater som du ser som tokigt. Det vill säga kan man se ett samband med vad som är fel i foderstaten mot magproblemen? Något annat än det uppenbara, för lite grovfoder att tugga på?
Det är väldigt mycket som är galet på olika vis. Allt från att man ger 6 kg hösilage för "att hästen blir bukig annars" och då måste ge typ 5 kg kraftfoder till att man bara ger en massa grovfoder som har så pass dåliga värden att hästen hamnat hos veterinären med urkalkat skelett som 3-åring.
Eller att man trycker i dem stora givor av foder med väldigt mycket stärkelse(eller öht till de som man misstänker har magsår).
Ofta är det brist av någonting. Man antar att om man ger rekommenderad kraftfodergiva av färdigfoder så täcks alla behov.
Folk vet heller inte egentligen vad fodret innehåller. Det har man ju sett på Buke också. Någon hävdar att foder är likvärdiga och kan inte ens läsa att ett foder kanske har dubbelt så mycket av fler näringsämnen och då räcker med halva givan foder.
Och så alla som tror att om man bara ger protein så får en häst muskler. Och överdoserar protein när hästen egentligen tränas felaktigt eller i vissa fall behöver mer kcal per dag.
Och alla de hästarna vars matsmältningssystem liksom lagt ner pga för mkt av fel sorts foder och de inte håller hullet ens på 4-5 kg kraftfoder och fri tillgång på grovfoder. Med ett bättre kraftfoder lägger de på sig och håller hullet på en giva under 1 kg tex.
 
Det är väldigt mycket som är galet på olika vis. Allt från att man ger 6 kg hösilage för "att hästen blir bukig annars" och då måste ge typ 5 kg kraftfoder till att man bara ger en massa grovfoder som har så pass dåliga värden att hästen hamnat hos veterinären med urkalkat skelett som 3-åring.
Eller att man trycker i dem stora givor av foder med väldigt mycket stärkelse(eller öht till de som man misstänker har magsår).
Ofta är det brist av någonting. Man antar att om man ger rekommenderad kraftfodergiva av färdigfoder så täcks alla behov.
Folk vet heller inte egentligen vad fodret innehåller. Det har man ju sett på Buke också. Någon hävdar att foder är likvärdiga och kan inte ens läsa att ett foder kanske har dubbelt så mycket av fler näringsämnen och då räcker med halva givan foder.
Och så alla som tror att om man bara ger protein så får en häst muskler. Och överdoserar protein när hästen egentligen tränas felaktigt eller i vissa fall behöver mer kcal per dag.
Och alla de hästarna vars matsmältningssystem liksom lagt ner pga för mkt av fel sorts foder och de inte håller hullet ens på 4-5 kg kraftfoder och fri tillgång på grovfoder. Med ett bättre kraftfoder lägger de på sig och håller hullet på en giva under 1 kg tex.
Tack för att du delar dina erfarenheter.
Det verkar alltså vara galet åt lite alla möjliga håll som gör det hela.
Att folk vräker till kraftfoder har jag själv sett och skakat på huvudet åt, men jag har inte så mycket erfarenhet av magsår.
Foderstat är ju inte alltid lätt, men har man inte kunskap nog får man ju be om hjälp.
Jag har ju lättfödda hästar, så det kan bli lite huvudbry när jag fått höanalysen och balansera upp proteinet och hålla nere energin, och samtidigt få tillräckmig tuggtid. Men det visar ju bara hur viktigt det är att räkna på energi, protein och de andra viktiga ämnena. Och läsa på eller ta hjälp för att få ihop foderstaten.

Att så många inte räknar alls utan bara pytsar till vad de känner för är ju helgalet.
Och så undrar de varför deras hästar är stressade och stökiga 🙈.
 
Visst finns det de som överutfodrar med kraftfoder nu också men enligt min erfarenhet är det inte fler nu än förr utan snarare tvärtom. Förr i tiden, typ 35-20 år sedan, var det nästan alltid standard att ge mycket kraftfoder och lite grovfoder. Vet bara vilken foderstat travhästarna fick. I dag så ryser jag när jag tänker på det.
De senaste 20 åren har det börjat komma mycket forskning som visat att hästen ska ha mycket grovfoder. Det tycker jag att hästmänniskor tagit till sig mycket bra. Överlag tycker jag att det har skett en fantastisk utveckling sen jag började med hästar för snart 40 år sedan.
 
Tycker också att det är bättre med foderkunskapen generellt om jag jämför idag med 10-15 år sedan.
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 807
Senast: Marita73
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hältor är hästarnas folksjukdom är ingen nyhet. Det bekräftas nu återigen när Agria Djurförsäkring bryter ner de vanligaste...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Har en häst som är under utredning för magsår - ska göra gastro i nästa vecka på klinik. Har hittills på veterinärens inrådan gått på...
2
Svar
32
· Visningar
8 446
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp