Stor pålle som slår sig på bakbenen

T

Thuja

Kör ju med en stor Jydsk häst och han är trång i bakbenen. Det fungerar bra när man kör honom i skritt men han slår i hovarna i varandra i trav. Hade det varit en ridhäst av lättare modell hade jag ju satt på strykkappor, boots eller liknande men vad gör man när hästen har ben som mindre träd och hovar stora som stekpannor? Finns det sådana skydd i X-full storlek någonstans? Man kan jämföra honom med en mkt grov ardenner i typen.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Många slagproblem beror på hovarna. Kanske dags för en genomgång? Kontakta gärna en duktig travhovslagare/travtränare för balansering. Eller så får du träna sådant som gör att han orkar hålla fötterna rätt :)

/jenny
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Börjes hade ju boots där man kunde mobntera ihop till passande storlek,funkar inte dessa?De var gröna och röda till färgen.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Linda benen! :)
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Hade hovis här för 3 veckor sedan och problemen har börjat nu den senaste veckan. Kan kanske vara som det skrevs att han behöver jobba upp lite muskler så han orkar hålla upp sig bättre...

Tänkte prova med att linda benen idag men egentligen är det inte upp på benen han slår sig utan det är hovarna som slår ihop (låter ju som långa hovar men det har han inte)
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

hej!

kanske tar hovis för lite? Är han barfota eller skodd?

Många hästar går ju med 1/3 för stora hovar.. så hovis har nåt att slå i.

Annars får du väl göra egna boots, det är ju egentligen inte så svårt. ta en bit gummi, sy fast kardborr. Eller köp från england/usa, där stora hästar är populära.

Skadar det hoven att han slår ihopa? om inte så spelar det kanske ingen roll?
Hade ett fullblod som ocå slog ihopa bakbenen i skritt så det lät, men så hade han alltid gått. Han hade aldrig benskydd.
/jenny
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Han går barfota och har så gjort en längre tid. Han HAR väldigt kort steg och ÄR trång men att slå ihop fötterna är kanske inte så bra. Men precis som du skrev, han slår sig inte så mycket att det blir någon skada av det men det smäller ju en del! Säkert är det ingen fara men man vill ju gärna kolla upp det...

Längden på hovarna tycker jag ser bra ut. Min hovis är en "vanlig" hovis (ingen speciell metod) men har stor vana av att verka kallblod och jag tycker att han får bra form på fötterna på dem -även mitt hbl.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Ja även om det inte syns direkt kan det ju inte vara speciellt bra att hästen går och slår i jämt. det kan ju istta nån annan stans än i hovarna. Om det fortsätter kan du ju kolla med vet. om det har och göra med något längre upp. Frågan är ju om bootsen skulle räcka över hela hoven...och om det skulle lösa problemet. de skyddar ju mest mot trampsår och liknande för slagen skulle ju komma ändå.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Jag skulle nog ta ut en massör. Om det har börjat senaste veckan så tror jag att han är snebelastad.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Har precis satt igång honom på lite mer allvar. Under vintern har han bara kunnat bli körd 2-3 dgr/ veckan men den senaste veckan har vi ökat med 3-4 dgr/ veckan. Kan det vara så att det blev för mycket för honom? Låter ju som en trolig förklaring. Sen i fredags har jag bara tömkört honom för att minska belastningen och då har det gått bättre. En massör skulle nog vara bra för honom!
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Jag tror absolut på att en massör fixar detta på ett kick. Betydligt bekvämare och billigare än att ösa på massa skydd. Det funkar inte med skydd om man tex. jobbar i skogen med dom. Prova och lycka till.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Ja du har nog svaret själv. Kör du hårda pass? Du kan nog köra så många gånger om du kör ganska lätta pass. Men försök kolla upp vad som verkligen är felet.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Källqvists strykkappor funkar på min ardenner, det finns plats kvar att spänna på så dom borde du kunna ha. Jag köpte mina på granngården, inte alls dyra. :D
Boots är lite värre, kan inte hjälpa dig med det, mer än såna där skitfula man bygger ihop till valfri stl.
Jag håller för övrigt med många andra här om att du bör försöka hitta orsaken till att pållen slår ihop.
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Ska ta upp min veterinär imorgon i ett annat ärende då kan hon ju kolla på pållen för säkerhets skull. Känns ju alltid bra med en "second-opinon"
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Du får berätta vad hon sa sen då!
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Hon kommer först på måndag. Många sjuka kossor på annat håll idag tydligen! ;)
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

Jag har en shire med storlek 10 på skor och har väldigt stora ben med .Men jag hittade faktiskt ett par benskydd på Odal som passade . Nu behövs de inte längre när hovisen har fixat till han . Men det var bra att ha under tiden det löser sig ju inte på en dag .
 
Sv: Stor pålle som slår sig på bakbenen

oj
jag trodde att min pålle hade stora fossingar- ca 8 i skor! 10- wow!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Utrustning Jag har fått för mig att jag behöver strykkappor till pålle. Jag har vanliga luddskydd nu som jag använder vid uteritter och ibland på...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: Houdinie
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag har ju haft en rad 'svarta år' med maximal otur med skador och förlorat flera hästar. Detta har ju givetvis satt sina spår, både i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 523
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp