Bukefalos 28 år!

Stor sorg efter stallbrand

(NK)
En privatägd stallbyggnad på privatstallområdet i Gällivare, intill ridhuset, fattade av okänd anledning eld tidigt på lördagsmorgonen och tre islandshästar innebrändes.
Händelsen utlöste stor förstämning bland stallägarna som slöt upp kring de drabbade.
- Man har verkligen känt av det uppriktiga stödet från de andra, berättar stallets ägare.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3813176
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Jag har sköthäst i området där stallet brann ner och stämningen känns av något oerhört, man kände röklukten långt innan man såg det svarta skal som återstod av vad som en gång varit ett hem för dessa tre hästar. Och i mina tankar så sörjer jag med ägarna till hästarna för jag vet att jag själv är såpass illa berörd att jag har svårt att sova om nätterna, så jag kan inte ens tänka mig hur det ska slita och klösa inombords på dem. För er som aldrig sett ett nedbrunnet stall eller hus kan jag tala om att det gör att man sakta går sönder från insidan, när man tänker hur det måste ha varit för dem att stå instängda i sina boxar alltmedan elden spred sig. Vi ber alla för att de somnade in av röken innan de hann känna lågorna. Tjugo över fyra larmades brandkåren men för sent, stallet var redan övertänt och det enda man kunde göra var att hindra elden från att sprida sig. Jag tänker och tänker, ser framför mig hur hästarna börjar snurra runt i panik inne i boxarna för att försöka komma ut och det är bara mardrömsbilder mitt på ljusa dan. Jag kan inte släppa dessa tankar att jag borde ha kunnat göra någonting, känna på mig att någonting var fel när jag åkte hem rätt så sent just den kvällen. Men det är nog så många fler än jag som tänker så och vi vet alla att det inte fanns någonting vi kunde göra för att förhindra katastrofen från att inträffa. Absolut ingenting. Olyckor sker och vi kan inte hindra dem från att hända, det kommer vi aldrig att kunna göra. Men en sådan här olycka är av den sorten man aldrig förväntar sig ska hända i närheten av sig själv och kanske är det chocken som berörde hela stallområdet innan medlidandet tog över. Iallafall så grep chocken tag i mig och jag tror inte att jag var den enda utomstående som fällde bittra tårar över det grymma öde som drabbat hästarna. Saxi, Gassi och Hrannar. Där har ni namnen på dem som fick sätta livet till i eldsvådan.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Jag känner för ägarna till hästarna och även otroligt mycket för hästarna.

Vi alla vet vilka hästarna är, även vi islandsfolk härnere i landet. Ena hästens ägare arbetar otroligt mycket för vår förening och har ett glödande hjärta för islandshästarna och dennes framtid!!

Det som hände får bara inte hända, men tyvärr så händer det. Jag hoppas in i det innersta av mitt hjärta att detta var en olycka och inte någon satunge med för mycket fritid och för lite uppfostran som orsakat detta!!

Nickis och Jessi!
Vi tänker alla på er och era stallkamrater.
Här på jobbet lyser tre ljus för era tappra springare!!
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

men guud vad hemskt! Dog hästarna? Hur många hästar befanns sig i stallet?

Det är detta man verkligen inte vill ska hända! usch stackars hästägarna/stallägarna, lider verkligen med!
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Sänder en tanke och en stor kram till er som drabbats av detta oerhörda :cry:. / Ninni
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Var islandshästarna inne i stallet om natten för att skyddas mot knott?
Dvs exemhästar.
/kt
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Eeeeee och vad har det med saken att göra???
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Men gudars ! Varför har man hästarna inne på natten i juni ? :O Och islandshästar dessutom ! Iofs .. Exem kanske .. men täcke brukar ju hjälpa ... Hemskt tråkigt .. Ägarna ångrar säkert att dom hade dom inne iaf >_> Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..
Nu när det är så varmt så är det ju lätt hänt att det börjar brinna.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

De ägarna ångrar säkert lika mycket att de hade hästarna inne som ägare till hästar som blivit stulna eller skurna på sommarbeten att de hade hästarna ute.
Hur tänker du när du skriver något sådant......
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Hej.

Hästarna var inne på natten för att dom inte flyttats på bete ännu.... Man kan sällan sätta hästarna på bete i norrbotten innan midsommar. Självklart så är det väl inget konstigt att ha en islandshäst inne heller i Juni. Även dom behöver få vila från sol eller ohyra.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Det kändes som ett väldigt onödigt inlägg! Det är väldigt många som har hästarna inne även på sommaren av extremt många orsaker, jag har själv funderat på att ha mina inne på nätterna även under sommarhalvåret. Varför är det alltid så att under sommaren ska alla hästar gå ute på nätterna?

Till Nickis, Jessi och era stallkompisar. Jag kan inte föreställa mig den smärtan ni måste känna nu. Sänder en stor tanke till er alla och tänker på er hela tiden! Det gör ont i mig det som hänt er och det förtjänar varken människor eller hästar att få uppleva. Världen är bra orättvis ibland.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Men gudars ! Varför har man hästarna inne på natten i juni ? :O Och islandshästar dessutom ! Iofs .. Exem kanske .. men täcke brukar ju hjälpa ... Hemskt tråkigt .. Ägarna ångrar säkert att dom hade dom inne iaf >_> Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..
Nu när det är så varmt så är det ju lätt hänt att det börjar brinna.

Det där tycker jag var en korkad kommentar.
Ägaren har givetvis ingen skuld i det som hänt, och att antyda något sådant pga att hästarna stod inne under natten, är otroligt okänsligt och respektlöst.
Var och en bestämmer väl själv när och hur ens hästar går ute, och att de står inne på natten är verkligen inget konstigt.
Mina hästar står inne alla nätter hela sommaren. Inte tusan betyder det att jag är oaktsam och att om stallet brinner ned får jag skylla mig själv och lära mig av läxan?!

Nej, tankarna går till hästägaren, och jag hoppas denne finner styrka att gå vidare efter en sådan här katastrof.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Tänkte först inte ens orka svara för jag blev så fruktansvärt lessen av vissa kommentarer, som om man inte har nog ont...

Min häst var en av dem som omkom i branden. De har alla tre somnat in väldigt snabbt av röken, det tar 2 - 5 minuter för en männsika & ännu snabbare för ett djur, det är lite tröst i eländet.

Min mardröm har just börjat, att orka komma igen efter detta, ni som känner mig från SIFs forum vet allt annat som redan varit.

Igår skulle lille-mannan åkt på bete, min & herr grå skulle åkt efter midsommar, men ödet ville annorlunda.

Tro mig, tankarna har snurrat så mycket i skallen & alla desa OM & VARFÖR, helt sjukt.

TACK till alla som givit oss stöd med meddelanden, mail, inlägg i gästböcker, blommor utanför stallet & ni som vågat komma fram & prata.

inmemorian.jpg
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Hur sjutton kan man vara så okänslig att skriva så som du gjorde tänk lite på hur ägarna mår,vet själv hur det är att förlora en häst på det sättet.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..

Vi har lärt oss att det finns gamar som gottar sig i andras olycka, att det finns okänsliga människor som är så nyfikna att de inte drar sig för något. Stallvägen har varit värre trafikerad än E4:an.
Pappan som kom ner med sin dotter för "hon rider ju & ville se...."
Killen & tjejen som föst stannade på behörigt avstånd, men killen fortsatte gå för han "ville ju se döda hästar"

Mitt i allas nyfikenhet stod vi, två förkrossade familjer & krattade i sotet & försökte förstå, mendan våra högt älskade hästar låg i det nerbrunna stallet täckta av sot & pressenningar....

Vi har även lärt oss hur många underbara männiksor det finns i denna värld, som våga möta andras sorg. Ni är underbara, resten bekommer mig inte....
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Beklagar den enorma soregn som måste slagit till som ett knytnävsslag!
Kan för mitt liv inte fatta hur det känns...kan bara försöka förstå...

Det jag därimot ALDRIG kommer KUNNA förstå, eller vill förstå, är hur man kan vara så okänslig när något tragiskt hänt.
Hur kan man på allvar skriva som en del gör?!

Tänk er in i situationen själva först och gärna då 20 ggr innan man gör saker på print...
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Men gudars ! Varför har man hästarna inne på natten i juni ? :O Och islandshästar dessutom ! Iofs .. Exem kanske .. men täcke brukar ju hjälpa ... Hemskt tråkigt .. Ägarna ångrar säkert att dom hade dom inne iaf >_> Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..
Nu när det är så varmt så är det ju lätt hänt att det börjar brinna.

Walk a mile in her shoes.....sen kan du uttala dig....
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Men gudars ! Varför har man hästarna inne på natten i juni ? :O Och islandshästar dessutom ! Iofs .. Exem kanske .. men täcke brukar ju hjälpa ... Hemskt tråkigt .. Ägarna ångrar säkert att dom hade dom inne iaf >_> Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..
Nu när det är så varmt så är det ju lätt hänt att det börjar brinna.

Bra nick du har. Senseless life (sanslös i en ord för ord översättning). Fast det borde nog kompletteras med känslolös också.

Kommentarer av detta snitt undanbedes tacksamt. Varför inte stödja människor i deras sorg och allt det praktiska arbetet det innebär, istället för att racka ned på något du inte har en aning om?

Kanske lär du dig något av detta, men jag har inga vilda förhoppningar.

Förresten, sover du utomhus nu också? Det är varmt ute, ditt hus börjar nog brinna snart.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..

Vi har lärt oss att det finns gamar som gottar sig i andras olycka, att det finns okänsliga människor som är så nyfikna att de inte drar sig för något. Stallvägen har varit värre trafikerad än E4:an.
Pappan som kom ner med sin dotter för "hon rider ju & ville se...."
Killen & tjejen som föst stannade på behörigt avstånd, men killen fortsatte gå för han "ville ju se döda hästar"

Mitt i allas nyfikenhet stod vi, två förkrossade familjer & krattade i sotet & försökte förstå, mendan våra högt älskade hästar låg i det nerbrunna stallet täckta av sot & pressenningar....

Vi har även lärt oss hur många underbara männiksor det finns i denna värld, som våga möta andras sorg. Ni är underbara, resten bekommer mig inte....

En stallbrand är varje hästägares mardröm och ingen vet vem som drabbas nästa gång...........
Min medkänlsla går till er som miste era älskade hästar.......... det finns inte ord nog.
 
Sv: Stor sorg efter stallbrand

Men gudars ! Varför har man hästarna inne på natten i juni ? :O Och islandshästar dessutom ! Iofs .. Exem kanske .. men täcke brukar ju hjälpa ... Hemskt tråkigt .. Ägarna ångrar säkert att dom hade dom inne iaf >_> Kanske dom har lärt sig nåt av detta ..
Nu när det är så varmt så är det ju lätt hänt att det börjar brinna.


Det var det dummaste jag hört!

Varför ska man inte kunna ha sin häst inne över natten på sommaren?

Vad 17 är det du tycker dom har lärt sig av detta hemska?

Olyckor händer, sommar som vinter som höst som vår, det kan man inte styra över!

Mina hästar står fortfarande inne över natten, dom har inte gått ut på dygnet runt bete ännu, det väntar vi med tills efter midsommar, som vi alltid gör, för att vara säker på att det är en bra dygnetrunt temp för mina åldermän.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NK) Ridklubben Dundret i Gällivare begär tre kommunala miljoner för att klara drift och underhåll. Kommunen sätter nu ridhusets...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp