Stor-tass-panik!

L

lindapalm

Måste bara skriva av mig och berätta vad som hände igår, men jag börjar den här historien med att skriva att det ordnade sig jättebra till slut, så ni vet… :)

Har en katt-tjej på 4 år som har ett envist sår på sitt framben. Det är inte stort, men eftersom hon alltid är där och slickar på det så läker det heller aldrig. Har provat med tratt, men hon får sån panik då, så jag vill bespara henne det om det går.
Så jag tog helt enkelt och satte en kompress på det, och lindade med självhäftande linda (röd, just för djur). Hon hade haft det i tre dygn (fast bytt till rent varje dag såklart) igår kväll när jag kom hem.
Såg henne inte men hörde att hon låg bakom soffan och slickade på det, så jag tänkte att hon får väl ligga där och sura. Det är ju inte så populärt det där... :)
Jag käkade, kollade på TV, duschade - ja sånt som man gör en vanlig tisdagkväll - och gick isäng.
Kom efter en stund på att det kanske var lite synd om henne ändå, hon föstår ju inte att det är för hennes skull som det där otäcka bandaget sitter där, så jag tassade upp och hämtade fram henne från bakom soffan.
Kände på tassen ifall bandaget satt kvar (det var alltså mörkt) och tyckte att det kändes lite konstigt.
Tände lampan och höll på att smälla av! Tassen var säkert tre/fyra gånger så stor som den brukar!

Panik! Vart fan är saxen?! Hur får jag bort det här jävla bandaget?! Kommer tassen ramla av nu?! Har hon jätteont?! Vad har jag gjort?!
Grinade så jag knappt kunde se telefonen, kom på att jag inte visste var jag skulle ringa, ringde nummerupplysningen och förklarade läget för den stackars killen som jobbade där.
Han kopplade mig till Smådjurskliniken i Uppsalas jourtelefon där jag fick prata med en sköterska.
Hulkade fram vad som hade hänt och hon var jättegullig och försäkrade att min Singha inte skulle tappa sin tass, och allting skulle bli bra.

Tydligen så har missarna såna känsliga tassar så även om det inte sitter så tight så kan det bli sådär tokigt.
Hon sa att jag kunde massera tassen lite försiktigt om missen tyckte att det var OK (och det gick bra i korta stunder) och annars bara låta den vara så svullnaden fick gå ner av sig självt.

Vaknade imorse (efter att inte ha sovit så mycket såklart) och såg att tassen var typ sin vanliga storlek igen, och hon haltade ingenting alls. Så himla skönt!

Men jag har fortfarande ont i magen av dåligt samvete, för tänk om jag inte hade gått upp och hämtat henne igår kväll, och tänk om hon hade jätteont tills jag tog bort bandaget. Lilla skruttan!
Som sagt, det gick bra till slut, men shit vad läskigt det var!
Och jag önskar jag kom ihåg vad sköterskan på Ultuna hette, för i sånt fall hade jag åkt dit och pussat henne! :)
 
Sv: Stor-tass-panik!

Stackars dig och stackars kissen!Gud vad skuldkänslor jag hade fått,tur att du gick upp och kollade till henne.
 
Sv: Stor-tass-panik!

Ja tack och lov för det, hade aldrig förlåtit mig själv om det hade gått illa!
Även om sköterskan på Ultuna sa att det inte var nån fara, det handlade inte om nåt blodstopp eller så, så vet man ju inte riktigt hur det hade blivit.

Skruttan, hon ska få en massa godis ikväll när jag kommer hem! :)
 
Sv: Stor-tass-panik!

Låter bra det;).

Då blir nog kissen glad! Har själv en enögd tjej här hemma som dessutom nyligen blev sterilliserad(hon är rätt sur efter operationen);)
 
Sv: Stor-tass-panik!

Jag kan tro det!
Det finns ingen som kan titta på en med en så anklagande blick som en katt... ;)
 
Sv: Stor-tass-panik!

USH vad jobbigt! Ibland blir det bara så hisklans fel när man menar så väl!
Tur att det gick bra med missen!
Såret på benet, kan du lägga på såndära sårskydd som blir stelt? (jaja jag är inte vaken än och kommer nog på vad det heter så småningom)
Och sedan speja på typ väx och stopp? För då smakar det ju äckelpäckel o slicka o grejja där..

(gah blir galen, man lägger på medel på såret så blir det som låtsas hud som skyddar mot smuts och gojs.. )
 
Sv: Stor-tass-panik!

Hm, du menar som de där "spraya-på-plåster" som man kan ha på människor?
Det vore kanske nåt.
Ska hursomhelst till veterinären innan jul och kolla läget, men om han bara har krag-varianten att tipsa om så ska jag fråga honom vad han tror om sånt plåster.
Tack för tipset! Om det var sånt plåster du menade... :)
 
Sv: Stor-tass-panik!

haha ja det var sånt jag menade haha
fråga vetten om det fungerar, jag har aldrig testat.
(och hoppas jag jag inte behöver fundera o testa själv haha)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 690
Senast: Singoalla
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 877
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp