Stor unghäst

V

vivianhegre

Läste i et reportage at islandshästar som är storvuxna inte ska ridas före de är 6 år ungefär. Eftersom dom är stora behövde dom ännu mer tid för at at väksa i. Blir så himla osäker på när jag ska börja med min store "lillpojke". Vill absulut inte börja för tidligt!

Hingstar bedömms ju oftast med fullt ridprov när dom är fyra. Eller har jag fel? Det måste ju då bli på tok för tidligt för dom storvuxna iallafall!
 
Sen kan man ju också resonera så här - är de små och ynkliga bör man väl inte heller börja rida dem för tidigt.

Jag är inte vän av att börja alltför tidigt, har hellre hästen i flock på lösdrift så den får den rörelse och träning som behövs. Istället för att ge den det som 3½-åring ridmässigt vilket verkar bli allt vanligare.

De rön som kommit fram på sistone att det är av godo att börja rida hästen tidigt, kan jag förstå eftersom denna forskning gällde halvblod med kanske begränsade möjligheter till flockliv, hagvistelse och rörelse. Då är det naturligtvis bra att låta hästen använda sin kropp så tidigt som möjligt, även om det blir under ryttare.
Jag känner till några halvblodsuppfödare här i Skåne som knappt låter sina unghästar gå ut alls i hagen under vinterhalvåret t.ex.

Allt man gör med förstånd på hästens premisser och mentala och fysiska mognad har ju alla möjligheter att bli bra.

Om du inte hade läst detta reportage, vad hade du tyckt då?
Du känner ju din häst bäst själv.

Alltid när man rider in en häst får man känna av hur den mår och hur den tar utbildningen. Man börjar så nätt och låter den få pauser emellanåt.

Det är ju skillnad på en som snabbinrider sin 3½-4-åring för att kunna sälja den riden så fort som möjligt, jämfört med den som planerar att behålla sin häst för lång tid framöver. Då har man ju både råd och tid att i lugn och ro ge hästen den tid den behöver, även om man börjar inridningen (i mina ögon) lite tidigt.
 
har inte bråttomt med själva ridningen alls. Men vi har börjat kjört litegrann med en lätt sulky. Inte långa bitarna, men han tycker det är jätteskoj. En gång då jag hadde vändt honom hemåt och släppte tyglarna så han skulle få skritta hemåt, vände han igjen och fortsatte! Men jag törs inte ta så så många eller långa turer eftersom den där oron om at han inte är redo fysisk.
 
jo att skynda långsamt är nog bra, men kan jag tänka mej ack så svårt ;)

Jag tror inte att någon häst tar skada om man börjar med träning runt 4-5 år. Men däremot beror det ju vad man lägger in i ordet inridning.
Att ta med hästen som handhäst, vänja den vid kommandon, start, stop, sidförflyttning, tämköring mm från marken, tror jag bara är nyttigt att påbörja så att hästen hinner mogna psykiskt under en längre period. Fördelen med mkt arbete från marken är ju också att hästen kan börja muskla sej och veta vart den har balansen och vilka kommandon den ska lyssna till. När man sedan sitter upp är ju inte allt främmande. Sedan tror jag på återkommande pauser i arbetet, då hästen får vila från allt vad träning heter. Har själv upplevt att min Pålla (som är 10 år!)har mått ffa psyksikt bra av perioder med vila, eller mindre ridning, efter en period av mkt nya inlärningsmomnet. Lycka till och simma lungt! :angel:
 
Jag har själv en rätt stor islandshäst (140+, har dock aldrig mätt honom så jag vet inte säkert), som jag ridit in själv.

Jag köpte honom när han var knappt fyra, då han levt hela sitt liv i unghästflock med undantag för en månad sommaren när han var tre, då han tränades från marken (blev ledd, longerad etc.).

Jag började träna min häst nästan med en gång (dvs i mars det år han fyllde fyra i maj) och höll på med löslongering, skogspromenader, handhästträning, sadel- och tränsvänjning etc. i ca 4 månader. Jag satt på honom första gången på sommaren och började därefter rida mycket korta pass (15-20 minuter) i skritt och trav. Fortsatte rida 2-3 gånger per vecka under hösten (plus träning från marken 1-2 dagar/vecka), successivt längre ridpass, och började med lite galopp samt töltträning. Vila i november-december och därefter igångsättning i januari och lite mer seriös ridträning fr.o.m. februari det år han skulle fylla fem.

Jag tror att det är viktigare att ta det lugnt och försiktigt än att börja sent - man kan säkert göra mycket mer skada genom att snabbinrida en sexåring än att långsamt och försiktigt börja med en fyraåring.

Sedan beror det väl också lite på NÄR hästen växer - man kanske måste ta en paus under perioder då hästen växer mycket. Min häst hade i princip växt färdigt när han kom till mig (även om han såklart har breddat sig en hel del), så på honom var det ju "bara" att bygga muskler.

Jag upplever dock att det tagit lång tid för min häst att riktigt orka bära sig ordentligt, och tycker att det inte har lossnat ordentligt förrän nu (hösten när han är sex). Det vet jag ju dock inte om det beror på att han är stor - han har också rätt stora rörelser, och det tar ju också ett tag att bygga muskler för att klara det.

Jag har läst någonstans om en spattundersökning som kom fram till att hästar som ridits in tidigt (och därmed kanske aningen långsammare?) inte utvecklar spatt i samma utsträckning som hästar som ridits in sent (och snabbare?).
 
Jag tror nog att man kan börja tidigare än så men i mkt små doser, för att stärka kroppen medans den växer. Ett par veckor med många korta pass och så längre vila emellan.
 
men hur är det med hingstarna? Visas dom inte med ridprov när dom är fyra bara? Blir inte det lite tidligt? Måste dom visas så unga eller kan man f.eks försöka få en 12-åring premierad?
 
Man KAN visa hingstar med ridprov som fyraåringar, men man MÅSTE inte visa med ridprov förrän de är fem. Det innebär att man inte kan visa en hingst som är fem eller äldre enbart exteriört, däremot finns det inget som hindrar att man väntar med att visa sin hingst förrän den är äldre, det finns ingen åldersgräns. Jag tror däremot att hästen ges högre BLUP för sin bedömning ju yngre den är vid visningstillfället, men där får någon annan gå in och kommentera, för det är jag inte så insatt i.
 
Inte finns det väl någon övre åldersgräns?

Jag tror att man av tradition visar de tidigt för att kunna kastrera de som inte duger istället för att i många år dras med en hingst som man ändå inte kan använda och inte tas emot i alla stall eller kan gå med alla flockar.

Min teori.
 
Visst, at man kan visa dom tidligt är ju en jättefördel. Så vet man om den är värd at spara som hingst! Hörs bra ut at dom inte behöver ridprov när dom är fyra. Vet inte hur lång tid man måste räkna på at träna upp dom till ridprovet? Ändå om dom är hanterade före måste det ju ta rätt lång tid.
 
Angående spatten i ditt inlägg så är det väl inte klarlagt hur det är med den saken. Det finns oinridna hästar som har spatt tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 424
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp