Stora altantråden

Luff

Trådstartare
Jag vill se era altaner.
Vi har tre ...
Fanns en med plasttak på när vi tog över - outhärdlig att vistas på sommartid då det blev idiotvarmt, den tog vi taket av och odlar nu honungsros och druvor som väggar och tak istället.
Den är nu svalast de stekigaste dagarna. Vi planerar lite på skoj att ställa dit ett gammal badkar. Kan bli mysigt.


Här blir badkarets utsikt uppåt isåfall


Sen byggde vi en altan i västerläge med eftermiddagsol och pergola. Vi behöll rabatten som fanns mot husväggen och byggde någon meter ut, där växer nu persikoträdet o lite annat smått o gott. Underbart tidiga vårdagar och när man vill steka sig dagtid. Från före persikoträdet.


Sen blev det frukostaltanen, där bor vi på sommaren - är alltid lagom tempererad. Den är i österläge, har tak och glest staket. Här vaktar hundarna hela gården och vi har utsikt över hästhagarna.
Det ser för jäkligt ut på den jämt så jag visar bara ena hörnet. :-)

Såhär såg huset ut 1990 cirkus

För 15 år sedan

Lite skillnad. Många föredrar nog den gamla bilden. Vi älskar våra altaner, drömmen vore att glasa in den äldsta till ett isolerat uterum med kamin. Den lever ju lite på undantag idag.

PS Vi har massor kvar att göra med utemiljöerna - vi har mest blommor i byn men mest nässlor också men siktet är inställt på att plantera nu, hålla efter hjälpligt och när tiden finns putsa till det vi vill.
 
Vår nya där vi ännu inte flyttat in ser ut så här:
10303442_10201086892813382_7184028812300659671_n.jpg


Jag gillar att den binder ihop de två husen, men jag har en hel del ideer för hur jag ska utveckla den, bla vill jag bygga ut den österut. (Åt det håll där fotografen av den här bilden står.) Entreen på huset ska också byggas ut och sluttningen nedanför altanen ska få en stenmursomgärdad rabatt.
 
Åh en markis skulle jag vilja ha på den del som inte är under tak! Ska se om jag kan få upp någon bild på våran imorgon!
 
Mitt nya hus har en gjuten altan och en stenlagd historia i direkt anslutning till ett av sovrummen, jag är väldigt nöjd med det - det är underhållsfritt och allmänt perfekt. Det finns en vädringsbalkong som går runt huset med utgång från två sovrum och från vardagsummet.
 
@Gabbi
Din bild i din hustråd inspirerade mig att skriva den här tråden. Jättefin öppen yta som det går att göra mycket med.
Som du skrev - nu vill vi se bilder.
 
Vad jobbiga ni är :p

jag är ju inte ens hemma och inte har jag varit hemma och bott heller, min sambo och son flyttade ur gamla huset och in i det nya medan jag var tvungen att åka till Skåne och mitt sto som skulle föla.

Bilder kommer när jag kommit hem
 
Jag har tankar på ett utomhuskök mot stengrunden på lillstugan. Någon fin, tålig arbetsbänk med plats för lite matlagningsredskap mm. Kan bli snyggt tror jag.
 
Mitt nya hus har en gjuten altan och en stenlagd historia i direkt anslutning till ett av sovrummen, jag är väldigt nöjd med det - det är underhållsfritt och allmänt perfekt. Det finns en vädringsbalkong som går runt huset med utgång från två sovrum och från vardagsummet.

Underbart att inte ens ha koll på hur altanen ser ut. Det är inte alls en gjuten altan, det är en i trä, men känns så långt i från trädäck det bara går (tackochlov)
 
Jag har en altan. Den används mest för att ha blommor på sommartid och bråte om vintern. Samt som genväg ut till trädgården sommartid. Jag antar att den kan anses..snygg?

Den har - tack och lov - tak. Det gör den användbar i regn. Det är enda gången jag gillar att sitta där. När det regnar om sommaren. ALDRIG att jag skulle riva taket. Då kan jag riva hela altanen och bara ha en trappa ut i trädgården.

men så sitter jag inte utomhus så ofta heller. Jag sitter sällan över huvud taget.....
Bara vid datorn.
 
Jag har en altan. Den används mest för att ha blommor på sommartid och bråte om vintern. Samt som genväg ut till trädgården sommartid. Jag antar att den kan anses..snygg?

Den har - tack och lov - tak. Det gör den användbar i regn. Det är enda gången jag gillar att sitta där. När det regnar om sommaren. ALDRIG att jag skulle riva taket. Då kan jag riva hela altanen och bara ha en trappa ut i trädgården.

men så sitter jag inte utomhus så ofta heller. Jag sitter sällan över huvud taget.....
Bara vid datorn.

Har man altan med tak så sitter man där med datorn ;-)
Mamma o pappa (som alltså byggde den numera taklösa altanen) satt knappast där heller. Där skulle vara lite iordning på sommaren, snygga balkonglådor o duk på bordet. Kanske något födelsedagskaffe intogs där men oftast var det för varmt.
Jag har dock minnen från en fantastisk åsknatt då mamma väckte mig och sa att nu vågar vi inte vara inne för det slår ner runt om hela tiden. Så vi satt på altanen i några timmar, upp till 5-6 blixtar skar varandra på himlavalvet och det small verkligen. Jag tyckte det var urhäftigt.
Pappa lessnade dock efter någon timme och gick in o la sig. - I får la väcka mig om det slår ner i huset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp