Stora barn i stallet *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Klintan

Min tolvåriga bonusdotter har just nu "stallförbud" och hon hatar mig djupt för detta. Men jag känner mig förtvivlad - och därför ber jag om lite råd från andra mammor till hästtokiga barn.

Vi har häst i ett stall fem minuter hemifrån. Privatstall med elva hästar. Mysigt och trevligt, och jag tycker det är kanon att hon "hänger" i stallet istället för att hänga på stan. Finns andra tjejer där som hon umgås med (fjortonåringar). Jag har trott att allt funkar bra.

Hon har några basic-stallregler att hålla sig till. I korthet:

- Inte vara i hagen själv.
Hästarna stökar och bökar en del, framförallt i vinterhagen, och det var mycket ranguppgörelser när vår häst anlände i höstas.

- Inte ge extra kraftfoder till någon häst.
Vill man ge "godis" ska det vara någon morot/äpple i krubban - och bara till vår häst. Inte kraftfoder! Och inte ge saker till andras hästar utan ett ok från hästägaren.

- Inte ta ut min häst i gången när inte jag är där.
Hon klarar inte av att hantera hästen själv ännu - hästen är lite för stor och stark. Har hänt att hästen bara promenerat vidare ut, och bonusdottern släpat efter utan att bromsa...

- Inte plocka fram en massa grejor och "glömma" att plocka undan. Ordning och reda! Och framförallt - saker som inte är våra i stallet är INTE "allas" saker. Man kan inte ta/låna saker till höger och vänster.

- Absolut hjälm vid ridning. Villkorslöst.

- Vid insläpp får hon inte vara i stallgången då det liksom i hagen kan bli lite buffligt. Däremot hjälpa till och stänga boxdörrar är ok när ALLA hästar gått in i sina boxar.

- Glöm inte låsa stall-lådan, om hon låst upp den.

- Allmänt "häst-hyfs" dvs borsta, kratsa hovar, skölja bett mm vid ridning och hästskötsel.

- Passa tiden! Bestämmer vi att hon ska vara hemma kl 18 så ska hon vara det. Har hon inte kommit vid 18.15 så har jag förklarat för henne att jag tror att hon ligger söndersparkad i hagen och är redo att ringa efter ambulans.
----------
Förutom stall-lådan och passa tiden, så har hon skött sig bra trodde jag. Eller pja, ordning och reda - ibland har det bl a legat borstar och grejer över hela stallgången när jag kommit. Så vi har haft lite konflikt och förtroendekriser tidigare - men i det stora hela har jag litat på henne.

I lördags kom några av de vuxna i stallet och pratade med mig om bonusdottern. Frågade bl a lite irriterat om hon hade några regler i stallet. Jag rabblade upp ovanstående. Vid VARENDA punkt sa de "hon brukar vara i hagen själv", "hon brukar ge kraftfoder, även till andras hästar", "hon säger att hon får vara med vid insläpp och har varit det". Dödsstöten kom när jag fick veta att hon ridit barbacka ihop med en av de andra tjejerna UTAN HJÄLM :eek: . Inte EN ENDA punkt var ok!

När jag konfronterade bonusdottern med detta, förnekar hon såklart allting. Tar inte ansvar för något av påståendena. Vissa saker är så uppenbara att hon ljuger om (saker som jag vet själv) och det gör ju att jag har svårt att lita på henne om det andra. Jag litar mer på de andra vuxna i stallet - som för övrigt var oroade över hennes säkerhet och att hon ger kraftfoder till deras hästar också :eek: .

Men vad i fridens... När jag var tolv var jag dödsnoga med hur jag skötte mig i stallet - för stallförbud var samma som ett skott i pannan. Jag hade dött. Och man kände ju ANSVAR för att hästarna mådde bra. Visst har jag gjort klantiga saker, eller flängt runt barbacka i grimma och grimskaft på sommarponnyna, men aldrig utan hjälm.

Hjälp! Är det någon mer som har barn i stallet - och vad har ni för regler? Och vad gör ni med förtroende och/eller om reglerna inte följs?

Just nu har bonusdottern som sagt stallförbud en vecka, och sedan får hon bara vara i stallet när jag är där. Men hur ska jag kunna lita på henne igen :crazy: ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Oj hon har verkligen gjort tvärtom... Stallförbudet anser jag helt rätt, har man gjort fel så ska det "kännas", hur du ska kunna lita på henne igen, ja det är värre, hon måste ju förtjänna ditt förtroende, precis som du måste förtjänna hennes...
Men som sagt hon har ju gjort en hel del saker som både är dumt och farligt, visserligen är man inte alltid så klartänkt i den ålder, själv gjorde jag oxå en del dumheter av ren okunskap...
Jag tror mycket på utbildning, sätt bra hästkunskapsböcker i händerna på henne, förklara vad som kan hända i olika stitutioner, var ärlig och säga som det är att det inte alls är säkert att det kommer att hända men det kan hända och det måste man försöka undvika.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

När jag läser igenom vad jag skrivit, så låter det som om jag står med en pekpinne och skäller på henne så fort hon kommer innanför stalldörren. Men så har det inte varit, vi har haft knaskul ihop, hon har lärt sig jättemycket och hon gör även "tråkiga saker" t ex mockar "med glädje" och är helt uppslukad av hästvärlden. Så det har känts jättekul - precis så som jag skulle velat haft det när jag var tolv. (Min mamma har aaldrig sett mig rida...)

Därför blev jag så nedrans besviken. Jag trodde hon inte passade tider, men verkligen var noga med hästarna. Om ni förstår skillnaden. Själv kom jag försent hem ibland - men aldrig missade jag att skölja bettet efter en ridtur. Det är väl bara att inse att bonusdottern och jag inte är lika varann...

Vi har pratat mycket om stallet, och gjort mycket av hästskötsel tillsammans framför allt i början, så i mycket så VET hon vad som är bra för en häst - men struntar (?) i det i alla fall. Hon VET vad som KAN hända - men struntar (?) i det i alla fall. Eller tar det inte till sig. Eller nåt. Jag fattar ingenting.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag antar att hon "Älskar hästar" eftersom hon hatar dig .Vänta och se om hatet fortsätter ..gör det, det.Så finns intresset där i allafall och det är bra :)
Har intresset av hästar kommit själv eller har du släpat med henne.?
En andledning att det kan bli så mycket fel nu förtiden tror jag kan bero på att vi har så mycket regler.Vi är mer rädda om hästarna.
Vi vuxna har för lte tolerans vad man får göra och inte ..att misslyckas är döden själv...

Jag har själv en bonus dotter som håller på med hästar (med min) och jag kan känna igen mig idet du skriver.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Nu har jag inga egna barn, så du får till dig mitt svar om du vill :D

Jag har däremot varit "stalltjej" sedan jag var 6 år gammal. När jag var 12 år så var jättenoga med att man skötte hästen korrekt och att det var ordning och reda i stallet. Visst man flängde runt barbacka och gjorde galna saker - MEN jag hade ALLTID hjälm på mig. Hästens väl och ve kom ALLTID i första rummet.

De regler hon har brutit mot är ganska allvarliga saker, tycker jag i alla fall.

Tycker nog att det är regler som man kan kräva av en 12-åring, det handlar ju mycket om säkerhet och det är viktiga saker.

Förstår om du känner dig förtvivlad - känns nästan som om barnet på nåt vis går in för att trotsa dig - är det rätt känsla?

Tror inte heller att du står med "pekpinne" när hon kommer hem ;) . Men jag tycker absolut att hon har missbrukat ditt förtroende totalt. Och i min värld så är EN VECKAS stallförbud ett väldigt MILT "straff" .

En MÅNADS stallförbud tycker jag mer skulle vara på plats... så att det verkligen känns och att hon förstår att hon gjort ett stort fel...

Förstår att du känner dig förtvivlad, hoppas det ordnar upp sig!

/Lizzie
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag antar att hon "Älskar hästar" eftersom hon hatar dig .Vänta och se om hatet fortsätter ..gör det, det.Så finns intresset där i allafall och det är bra :)
Märkligt nog känner jag så också - jag är jätteglad om hon verkligen gillar hästar. Jag minns hur fantastiskt lycklig jag var i stallet på den tiden (nu med för den delen :D ), och hoppas att hon ska få uppleva det med. Hmm... projicering eller :angel: . Och då är det inte ens min egen dotter :cool: .

Har intresset av hästar kommit själv eller har du släpat med henne.?
Under mitt riduppehåll (under småbarnsåren) ville hon börja på ridlekis. Intresset höll i sig något år. När jag började rida igen, och så småningom blev med häst, ville hon börja på ridskola (hon började i höstas). Så hon har en egen "motor".

En andledning att det kan bli så mycket fel nu förtiden tror jag kan bero på att vi har så mycket regler.Vi är mer rädda om hästarna.
Vi vuxna har för lte tolerans vad man får göra och inte ..att misslyckas är döden själv...
Visst är jag rädd om hästen - men framför allt om henne. Och jag tycker det är obehagligt att behöva oroa mig för om det hänt något när hon inte kommer hem i tid. Nu kommer jag ju åxå behöva oroa mig för om hon ställt till med något, eftersom hon uppenbarligen gör lite som hon behagar i stallet :crazy: .
När det gäller regler - ju mer ansvar och pålitlighet hon visar, ju mer får/kan hon göra. När hon är mer rutinerad får hon ju såklart ta ut hästen i gången t ex, men det fixar hon inte nu. Om hästen promenerar iväg till närmsta hötapp, fladdrar hon efter, trots att jag säger till henne att stanna hästen (och hur). Min häst är ingen galning, men det händer att hon väljer lättaste lösningen emellanåt :smirk: . Och då måste man säga till hästakraken att det inte är ok :smirk: .
Men t ex hjälmen - där råder nolltolerans från min sida.
Bara hon kunde vara pålitlig...
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

lizzie skrev:
Jag har däremot varit "stalltjej" sedan jag var 6 år gammal. När jag var 12 år så var jättenoga med att man skötte hästen korrekt och att det var ordning och reda i stallet. Visst man flängde runt barbacka och gjorde galna saker - MEN jag hade ALLTID hjälm på mig. Hästens väl och ve kom ALLTID i första rummet.

Jag har varit stalltjej sen jag var åtta - och jag håller med dig fullständigt. Visst gjorde man knäppa saker, vilket jag räknar med att bonusdottern åxå kommer göra, men hästen kom först. Jag trodde hon kände så med.
Vi är väl lite konstiga du å jag ;) :angel: .
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Vi har pratat mycket om stallet, och gjort mycket av hästskötsel tillsammans framför allt i början, så i mycket så VET hon vad som är bra för en häst - men struntar (?) i det i alla fall. Hon VET vad som KAN hända - men struntar (?) i det i alla fall. Eller tar det inte till sig. Eller nåt. Jag fattar ingenting.
Jag har inte egna barn, men har jobbat med ridskolebarn och som oss alla varit 12 årig stalltjej själv. Min erfarenhet är att även om man vet vad som kan vara farligt och vad som är bra/dåligt för en häst, så är detta vetande inte på samma nivå som för en vuxen.

Jag hade många stalltjejer som var fantastiskt ansvarsfulla och duktiga, men det var nog inte en enda av dem som inte bröt mot någon av dina regler nå´n gång. Det reds barbacka utan hjälm i sommarhagen när man trodde ingen såg, det satts på ponnyer i boxar, smögs i extra nävar kraftfoder etc etc. Men inget av detta tycker jag tog ifrån dem att de trots allt var i grunden medvetna och ansvarsfulla. Bara lite dumdristiga, och ibland vann nyfikenheten, lusten och spänningen helt enkelt.

Det är ju det vi vuxna i stallet är till för - att tillrättavisa och envist gång på gång förklara vad som gäller och varför, att utbilda hela tiden. Det är viktigt att det gäller alla vuxna i stallet tycker jag. Jag tycker du gjorde helt rätt som låter henne få ta konsekvenser av vad hon gjort.

I lördags kom några av de vuxna i stallet och pratade med mig om bonusdottern. Frågade bl a lite irriterat om hon hade några regler i stallet. Jag rabblade upp ovanstående. Vid VARENDA punkt sa de "hon brukar vara i hagen själv", "hon brukar ge kraftfoder, även till andras hästar", "hon säger att hon får vara med vid insläpp och har varit det". Dödsstöten kom när jag fick veta att hon ridit barbacka ihop med en av de andra tjejerna UTAN HJÄLM . Inte EN ENDA punkt var ok!
Jag hoppas att dessa vuxna också säger till vad som är ok och inte, nu vet de ju era regler och kan hjälpa till med att säga ifrån. Framför allt säkerheten tycker jag är ett kollektivt ansvar. Hur kan de veta att de ridit barbacka utan hjälm? Hade jag sett en 12-åring göra det hade jag gripit in på stört, vems barn det än må vara.

Men jag tror inte det behöver innebära att hon bryr sig mindre om hästarna för att hon inte är som du var. Jag har aldrig stött på någon stalltjej som inte någon gång gjort liknande det din tjej gjort - du och ett par till som svarat i tråden måste vara änglar.

Jag var själv väldigt ansvarsfull, när jag var 12 klarade jag av att regelbundet sköta morgonutsläpp och fodringar åt 4 stora hästar på bästa möjliga sätt, men det hindrade mig inte från att på ridskolan hänga med de andra i stallgänget ut i hagen där vi inte fick vara, eller att smyga åt nå´n häst en näve kraftfoder för att jag tyckte den såg ut att vilja ha det :p ...
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Tack för ditt svar - just att inte ta ifrån henne lusten är jätteknepigt just nu för mig att tackla. Jag VILL uppmuntra, och har ägnat mycket energi åt att kunna ge henne mer och mer ansvar eftersom jag trott att hon uppskattar detta. Att hon ska känna sig som en "riktig" hästtjej, eller vad man ska kalla det för. Och få skrutta runt i stallet hur ofta och länge hon vill. Så jag går balansgång just nu - inte skälla så hon tappar lusten men samtidigt poängtera att det är stora djur som man inte kan behandla som en hamster.

Hur kan de veta att de ridit barbacka utan hjälm? Hade jag sett en 12-åring göra det hade jag gripit in på stört, vems barn det än må vara.
En av de andra stalltjejerna såg dem, och råkade skvallra för sin mamma om detta, som i sin tur berättade det för mig.

Men jag tror inte det behöver innebära att hon bryr sig mindre om hästarna för att hon inte är som du var. Jag har aldrig stött på någon stalltjej som inte någon gång gjort liknande det din tjej gjort - du och ett par till som svarat i tråden måste vara änglar.
Som jag skrev tidigare så har även jag floppat ur i tonåren, och är inte en ängel på alla punkter. Men inte på hästens bekostnad - galoppera barbacka i grimma och grimskaft är ju inte något hästen dör av t ex.

Ändå känner jag mig nedrans besviken över att jag inte kan lita på henne - och det vill jag jättegärna göra. Att hon inte passar tiden någon gång, glömmer låsa stall-lådan, har smugit åt vår häst en näve havre vid enstaka tillfälle - so what. Men det här var så omfattande, och hon blå-ljuger mig rakt upp i ansiktet på alla punkter. Jättesvårt det här. Kan ju sluta i katastrof - eller också händer ingenting. Men om det slutar i katastrof så kommer jag ångra mig att jag inte tog tag i situationen tidigare. Så därför vänder jag mig hit, det måste ju finnas fler häst-tjej-mammor här :D , för att höra hur ni gör. Om bonusdottern är unik eller om det är såhär det är. Jag minns inte att jag var sån.

Jag kanske gör en större grej av detta än det egentligen är? Kanske bara ska gilla läget? Säg till mig i så fall. :bow:
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Ändå känner jag mig nedrans besviken över att jag inte kan lita på henne - och det vill jag jättegärna göra. Att hon inte passar tiden någon gång, glömmer låsa stall-lådan, har smugit åt vår häst en näve havre vid enstaka tillfälle - so what. Men det här var så omfattande, och hon blå-ljuger mig rakt upp i ansiktet på alla punkter. Jättesvårt det här. Kan ju sluta i katastrof - eller också händer ingenting. Men om det slutar i katastrof så kommer jag ångra mig att jag inte tog tag i situationen tidigare. Så därför vänder jag mig hit, det måste ju finnas fler häst-tjej-mammor här , för att höra hur ni gör. Om bonusdottern är unik eller om det är såhär det är. Jag minns inte att jag var sån.

Jag kanske gör en större grej av detta än det egentligen är? Kanske bara ska gilla läget? Säg till mig i så fall.
Nej, du ska inte bara gilla läget!
Men du kanske inte behöver vara så nedrans besviken på henne heller? Hon verkar inte värre än de flesta stalltjejer jag mött. Det kanske blev en liten chock för dig bara att allt kom fram på en och samma gång? De föräldrar som tror att deras barn alltid talar sanning bör tänka om - för det gör de inte. Men det är klart du ska vara bestämd och konsekvent med att hon ska vara ärlig - det är så hon lär sig vara det.

Ett tips är att göra upp tillsammans med henne på nytt vad som gäller efter att stallförbudet gått ut, gärna som ett skrivet "kontrakt", där reglerna står och det också står vad konsekvenserna blir om hon bryter mot de olika reglerna.

Om du inte vågar lita på henne igen, så kommer hon att känna det. Ligger din besvikelse hela tiden i bakgrunden så tror jag inte att hon kommer att våga tala sanning nästa gång hon gör något fel heller.

Glöm inte bort att våga ha roligt tillsammans i stallet - kan ni inte vid sidan av det allvarliga snacket till exempel planera nå´n kul hästgrej att göra tillsammans längre fram? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora barn i stallet *långt*

När man är tolv år är man stor nog att följa regler och ta ansvar för ett djur.

Jag var tretton när jag köpte min första ponny för egna hopsparade pengar, skötte honom nästan helt själv visserligen med min mamma som kollade att allting fungerade och att hon hjälpte till när det behövdes. Jag var mycket noga med att allting skulle vara korrekt, helt och rent även i denna späda ålder. Faktiskt betydligt mer noggrann än vad jag är som vuxen.

Jag och mamma körde in honom när han var två och jag red in och skolade honom själv när han var 3.

Tycker att jag var ganska genomsnittlig som hästtjej kunskapsmässigt då. Red tex på ridskola och familjen var inte hästfamilj med andra hästar.

Jag anser att den tolvåriga flickan borde kunna följa enkla stallregler och inte hitta på dumheter med hästarna.

/KT
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag hade blivit *TOKIG* om det hade varit mitt barn/bonusbarn (har inga än, men ändå). Hade i alla fall blivit galen om någon av stalltjejerna hade gjort så. Tycker att du gjorde helt rätt som gav henne stallförbud i en vecka (hade det varit jag hade det blivit längre :devil: ) och att hon inte får vara i stallet utan att du är där. Är man 12 år måste man lära sig att ta ansvar och att hästar inte är leksaker. *grr*

Tycker absolut inte att du har gjort något fel eller att du står med pekpinnen över henne. Tycker det var allvarliga regler hon bröt mot. Det kunde ju faktiskt ha hänt någon olycka för att hon gjorde så och man får vara glad att det ändå har gått så bra som det verkar ha gjort.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

*knapplån*
Tack :bow: för era kommentarer! Skönt att få lite fler synpunkter - det är en djungel det här med föräldraskap, även om det bara är på "låtsas" med bonusdottern :angel: . Maken min, dvs hennes pappa, tycker hästar är läskiga öht så han är mest förtjust i stallförbudet och önskar det kunde fortsätta i en evighet så hon inte trillar av och slår ihjäl sig :p . Så han är inte mycket till hjälp för att få en nyanserad bild av läget, om ni undrar vart pappan har tagit vägen :cool: ...

zesel: Kontrakt kanske inte är så dumt, jag tror jag ska prata med henne om det. Kanske lättare för henne att "komma ihåg" och inte missuppfatta om man pratar igenom och skriver ner.
Men mitt stora problem är ärligheten, och frågan är om hon kommer berätta att hon hittat på elände. Samtidigt har vi så många gånger pratat om att jag älskar HENNE, men inte alltid gillar vad hon GÖR. Och om hon berättar om nåt som gått på tok blir jag inte arg, men ljuger hon om det blir jag knasbesviken. Men man kanske ska lita lite lagom på en 12-åring? Konstigt nog har jag inga problem med blivande fjortisen här hemma (vad jag känner till i alla fall :angel: :o ).

KungTulle: Precis - jag hade min första sommarponny när jag var tolv, och skötte den hela sommaren utan hjälp. Och lämnade tillbaka den frisk och pigg, och kanske t o m i bättre skick än jag fått den.

indyhope: Stallförbud en vecka är uppenbarligen effektivt i alla fall... J*drar vad hon blängde på mig idag när jag tog på mig stallkläder. Det är väl hon, Askungen och Snövit som har samma typ av styvmor :devil: . Jag får sova med ett öga öppet inatt ;) .
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag tycker att du ska försöka att förklara för henne att du är besviken och ledsen över att hon brutit mot reglerna. Att reglerna faktiskt finns där för hennes och hästarnas säkerhet och inte för att du är elak. (Som ju barn i den åldern ofta kan få för sig...)
Prata med henne, det är mitt råd, försök att få henne att förstå att hon tjänar på att lita på dig och försök att förklara varför reglerna finns.
Som ett ex. kan du ju säga till henne att du jätte gärna vill ha henne med i stallet för du tycker att hon är rolig att ha med och duktig men att hon inte får vara där om hon inte följer reglerna för att du är rädd att hon eller hästarna ska bli skadade. Då har du sagt att du tycker om henne + att du har smickrat henne lite ;) men samtidigt markerat att det är oacceptabelt och förklarat varför det är oacceptabelt.
Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Allmänt efter att ha läst hela tråden.

Det kan kanske vara så att du Klintan varit för entusiastisk? Jag vet att det kanske låter konstigt, men jag får känslan att respekten många gånger försvinner när barnet förstår att den vuxne tycker att det är roligt.

Kanske skall du backa tillbaka bandet (som du nämnde) och hon får inte vara själv i stallet innan du ser att hon faktiskt gör som du säger - när du är med?

Jag har själv erfarenheter av en dotter som emellanåt inte drar sig för att ljuga. Det är jättetråkigt och man blir verkligen sårad, eftersom jag inte har onda avsikter med mitt engagemang, tvärtom!

Men jag har (tyvärr) konstaterat att den dottern som inte kan hantera min glädje och entusiasm måste ha tydliga regler och det krävs en mer avmätt hållning gentemot henne. Det är verkligen svårt att "ändra stil" - för jag vill egentligen inte vara den som är lite kort och tydlig.

Men jag har upptäckt att då följs regeler bättre, ungen är mer uppmärksam och faktiskt mycket gladare över de förtroenden hon får. Konstigt va? :crazy:
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Åh, vad tråkigt att det blev så här. Jag tycker absolut inte att du överreagerar, jag hade nog gett stallförbud i minst en månad.
Är man 12 år så har man så pass mycket förstånd att man klarar att följa regler, bryter man mot dem så får man stå konsekvenserna. Som hyresgäst i ert stall skulle jag ha blivit skogstokig om någon tagit sig friheter med min häst (gett kraftfoder etc.), det gäller både barn och vuxen. Jag skulle då ha tagit ett snack både med barnet och förmyndaren. Kanske det tar mer skruv om de andra vuxna i stallet också håller ett öga på henne och griper in när hon går över gränsen?
Jag tror inte något av detta är ditt fel, ditt bonusbarn har betett sig både bortskämt och oansvarigt och nu får hon stå konsekvenserna (stallförbudet). Jag hoppas att det kommer att få henne att tänka efter, det gäller både hennes och hästarnas säkerhet!
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Sar skrev:
Som hyresgäst i ert stall skulle jag ha blivit skogstokig om någon tagit sig friheter med min häst (gett kraftfoder etc.), det gäller både barn och vuxen. Jag skulle då ha tagit ett snack både med barnet och förmyndaren.
Precis så känner jag åxå :o och då är det "min unge" som ställt till med eländet :eek: . Men jag pratade med två av de vuxna i stallet idag igen, och de skulle hålla lite koll framöver. Men det kommer dröja lääänge innan hon får ränna i stallet på egen hand igen.

En av de i stallet sa dock att stalltiden är ju hennes egen-tid, och har inte alls lust att ha ansvar för/passa andras barn. Och det håller jag ju fullständigt med om. Kan inte barnet sköta sig, så har h*n inte i stallet att göra. (Stalltiden är ju även min egen-tid när bonusdottern inte är med, till och med mockningen är rofylld...)
Så tyvärr har ju bonusdottern ställt till det för sig på många sätt.

prinsessfeminist: Jo jag har varit superpositiv till att hon ska vara i stallet - och jag förstår vad du menar. Kanske ska vända på det, dvs hon får "förtjäna" att vara i stallet, i stället för att få åka dit hur som helst och när som helst. Då kanske hon tar tillvara på tillfällena mera. Och man kanske krymper strötiden då hon hittar på elände...

Wassego: Jag önskar att hon begrep det - att hon tjänar på att sköta sig. Synd att hon inte är min alldeles egna dotter, för tyvärr har hennes mor och jag annorlunda syn på handling och konsekvenser därav. Hade varit lättare om vi jobbade åt samma håll. (Vi är absolut inte ovänner på något vis, men vi resonerar inte på samma sätt)

Tack för era kommentarer :bow: !
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Wassego: Jag önskar att hon begrep det - att hon tjänar på att sköta sig. Synd att hon inte är min alldeles egna dotter, för tyvärr har hennes mor och jag annorlunda syn på handling och konsekvenser därav. Hade varit lättare om vi jobbade åt samma håll. (Vi är absolut inte ovänner på något vis, men vi resonerar inte på samma sätt)

Det är jobbigt när man inte riktigt har samma värderingar som föräldrar/bonusfäräldrar. Jag hoppas att det löser sig och att hon förstår det här med hästarna och lär sig att acceptera reglerna, det skulle ju vara tråkigt om hon inte kunde fortsätta att komma till stallet. Lycka till!
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Inte för att jag har några råd till dig egentligen, bara en reflektion. Om hon umgås med ett gäng fjortonåringar i stallet är du säker på att det inte är dom som har influerat henne? Det är ju lätt som ung i ett gäng att göra saker för att vara "tuff".

I övrigt tycker jag att du har gjort helt rätt!

Jenny
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Vad betyder bonusdotter?
Tycker dina regler är helt ok, dom finns ju av en orsak.
Ren säkerhetsgrej. Kan nog inte ge några bra råd, har inga barn själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 964
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp