Stora blodmasken

hovtassfot

Trådstartare
Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i fråga är ett inackorderingsstall med ca 20 hästar. Hälften privata och hälften ridskolehästar. Egentligen borde jag kanske inte bli förvånad då det är många hästar i omlott årligen, särskilt i privathästhagarna. Det köps och säljs hästar, hästarna byter hagar, hagarna är inte särskilt stora så under våren när det blir lervälling är det omöjligt att mocka då skiten trampas ner och blandas med leran.

Nu till saken. Jag ska erkänna att jag inte har superbra koll på det här. Köpte min häst som jag har uppstallad där i mitten av mars. Han avmaskades innan han anlände så han var så "maskfri" en häst blir när han kom hit. Hon som är ansvarig för träckprovet sa att min "ligger på gränsen för att behöva avmaskas för lilla blodmasken" när svaret för den hade kommit. Ikväll när jag träffar henne ska jag fråga om exakt antal ägg. Ända infon vi privathästägare hittills fått är ett sms att hela stallet måste avmaskas för stora blodmasken nu, efter betet (antar att varje häst måste avmaskas innan den anländer till anläggningen igen) samt i oktober. Flera har stora blodmasken och för mer info om vilka enskilda hästar som är drabbade får man prata med henne. Det låter väl vettigt tycker jag. Vad säger ni?

Jag har läst om stora blodmasken men hittar ingenting om hur länge äggen lever kvar i hagarna? Jag har för mig att åtminstone dem flesta masksorter kan leva kvar i markerna i 1-2 år. Är stora blodmasken ett undantag så hästarna inte kommer återsmittas om dem avmaskas nu, efter betet och i oktober? Det jag menar är ju att alla hästar i höst kommer återgå till hagarna som är smittade så är inte risken väldigt stor att dem bara återsmittar sig själva igen efter varje avmaskning?
 
Som jag fattat det så tar en avmaskning med ivermectin-preparat alla stadier av stora blodmasken men är bättre om @Madick , som kan allt, svarar.
 
Som jag fattat det så tar en avmaskning med ivermectin-preparat alla stadier av stora blodmasken men är bättre om @Madick , som kan allt, svarar.
Alltså kan det preparatet även ta död på äggen som med all sannolikhet redan finns i hagarna? Eller tar det "bara" död på maskarna + äggen som finns inuti hästkroppen?
 
Tar bara det som finns inuti hästen. Tror det behövs tre årstider (drygt 1.5 år) för att stora blodmask-ägg i hagarna ska dö. Blir det en riktigt kall vinter utan snö så kan de dö undan fortare.
 
Jag tror du måste vara tydlig. Är det stora eller lilla blodmasken?

Är din häst smittad med lilla blodmasken men alla har fått mess om att hästarna ska avmaskas mot stora blodmasken?
 
Tar bara det som finns inuti hästen. Tror det behövs tre årstider (drygt 1.5 år) för att stora blodmask-ägg i hagarna ska dö. Blir det en riktigt kall vinter utan snö så kan de dö undan fortare.
Det är hagarna jag är mest orolig för. :/ Känns som det är ett mission impossible att få bort maskäggen från hagen så att hästarna inte återsmittas.

Jag tror du måste vara tydlig. Är det stora eller lilla blodmasken?

Är din häst smittad med lilla blodmasken men alla har fått mess om att hästarna ska avmaskas mot stora blodmasken?
Jag ska be om att få min hästs svarspapper ikväll så återkommer jag här med exakt vad han har. Än vet jag inte om även han är smittad av stora blodmasken men eftersom att hon sa att ett så stort antal hästar är smittade att alla behöver avmaskas tre ggr så känns det inte helt omöjligt att dem där vidriga äggen finns i min hästs hage så han käkar i sig dem och på så sätt blir smittad.
 
Min häst har 350 EPG av lilla blodmasken. Han är inte smittad av den stora. Pust. :bow:
Under samtalet med hon som har skött maskprovet fick jag väl inte ut så jättemycket mer info om exakt antal smittade hästar för "ägarna kanske inte vill att andra ska få veta om deras hästar är drabbade av stora blodmasken eller inte" men fick åtminstone veta att hästen som min häst har som hagkompis är drabbad stora blodmasken.

På torsdag ska alla hästar oavsett om dem är drabbade av stora blodmasken eller ej få behandling och efter ytterligare 5 dagar alltså på tisdag kan min få åka iväg på bete. Preparatet dem ska behandlas med biter även på lilla blodmasken. So far so good.

Men hur sjutton ska jag göra för att få rent hagen så han inte åter i sig ägg från hagkompisens gamla skit i höst? Det är inga synliga bajshögar som går att mocka bort då allt har blivit nertrampat när det varit geggsäsong & nu är det ju fasttorkat i jorden. Hur hade ni gjort? Har tyvärr ingen möjlighet att fixa en ny ren hage till hösten utan den gamla besmittade kommer måsta användas.
 
En nedtrampad lerhage kan inte smitta hästarna så länge ni håller borta gräs/ogräs. Det är beteshagen som behöver saneras eller vila i 1,5 år. Slå ner rator (gräs som hästarna lämnar), mocka det som går, harva ut högar när det är högtryck (ett par veckor).
 
En nedtrampad lerhage kan inte smitta hästarna så länge ni håller borta gräs/ogräs. Det är beteshagen som behöver saneras eller vila i 1,5 år. Slå ner rator (gräs som hästarna lämnar), mocka det som går, harva ut högar när det är högtryck (ett par veckor).
Åh tack för svar! Nu blev jag lugnare, har haft mer eller mindre panik hela kvällen. Lyckligtvis har vi en helt ny fin beteshage som är helt smittfri så när maskmedlet verkat kommer min få åka till betet. Jag hoppas jag har förstått allting rätt, 5 dagar efter att man gett avmaskningsmedlet kan man släppa dem på betet utan att riskera att betes smittas? Eller behöver jag hålla efter skithögarna på betet?
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 774
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 890
Senast: Sirap
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 969
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp