Stora blodmasken

FJ_

Trådstartare
Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora blodmasken.. Har hört att den är ganska ovanlig? Jag har pratat med min veterinär som skriver ut maskmedel till oss och vi ska avmaska i 12 veckors intervaller under hela sommaren ända till frosten lägger sig i höst/vinter, för att sedan fortsätta till nästa vår igen. Hagarna får vila i sommar och betas av nötkreatur. Till vintern får vi se om vi kan låta hagen vila, det vore ju det bästa. Får bygga ny lösdriftshall i annan hage isåfall... Har ni tips och erfarenheter kring just bekämpning av stora blodmasken för både hästar och bete!?
 
Jag är ingen expert men fick till mig att man kan avmaska bort stora blodmasken från markerna genom att avmaska med ett visst preparat var sjätte månad i 24-36 månader. Det var ett par år sedan, så det kanske har ändrats.
 
Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora blodmasken.. Har hört att den är ganska ovanlig? Jag har pratat med min veterinär som skriver ut maskmedel till oss och vi ska avmaska i 12 veckors intervaller under hela sommaren ända till frosten lägger sig i höst/vinter, för att sedan fortsätta till nästa vår igen. Hagarna får vila i sommar och betas av nötkreatur. Till vintern får vi se om vi kan låta hagen vila, det vore ju det bästa. Får bygga ny lösdriftshall i annan hage isåfall... Har ni tips och erfarenheter kring just bekämpning av stora blodmasken för både hästar och bete!?
Om ni ska byta till rena hagar behöver inte avmaskningen upprepas. Ett enkelt ivermektinpreparat räcker gott, det finns ingen anledning att nöta på Cydectin gör stor blodmask, skillnaden på den och ivermektin gäller bara liten blodmask. Viktigast är att inte använda smittade marker oavsett hur mycket man avmaskar.
 
Stora blodmasken har ökat på sistone. Så helt ovanligt är det inte längre.
vi väntar på provsvar nu för att se om vi är fria från stora B. sommarens hagar blir inte samma som förra året. Samma vinter lösdrift lättmockad grushage har vi kvar. Är lösdriften svårmockad så är det knepigare. Gå in och googla på blodmaskens livscykel. Vi har inte avmaskat mer än vanligt kanske en extra gång i somras. Vi följer veterinärs schema.
 
Stora blodmasken har ökat på sistone. Så helt ovanligt är det inte längre.
vi väntar på provsvar nu för att se om vi är fria från stora B. sommarens hagar blir inte samma som förra året. Samma vinter lösdrift lättmockad grushage har vi kvar. Är lösdriften svårmockad så är det knepigare. Gå in och googla på blodmaskens livscykel. Vi har inte avmaskat mer än vanligt kanske en extra gång i somras. Vi följer veterinärs schema.
Inte så värst mycket om man tittar på faktiska siffror och inte en liten studie som dessutom backats på.
 
Om ni ska byta till rena hagar behöver inte avmaskningen upprepas. Ett enkelt ivermektinpreparat räcker gott, det finns ingen anledning att nöta på Cydectin gör stor blodmask, skillnaden på den och ivermektin gäller bara liten blodmask. Viktigast är att inte använda smittade marker oavsett hur mycket man avmaskar.
Så var 12 vecka är onödigt om de släpps på nytt bete som är rent?
 
Vad menar du nu? Jag utgår från att min veterinär vet vad hon pratar om ;)
Tyvärr är inte alla experter inom alla områden. Be om en förklaring till varför du fått det du fått och rekommendationen i samband med byte av marker. Det borde du kunna få utan problem om hon vet. Det stämmer liksom inte med maskens livscykel.
 
Vad är detta för mask?
 

Bifogade filer

  • 20200423_161501.jpg
    20200423_161501.jpg
    188,6 KB · Visningar: 77
Hittade även denna i träcket .. 20cm lång
 

Bifogade filer

  • 20200424_081200.jpg
    20200424_081200.jpg
    573,4 KB · Visningar: 74

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 800
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp