Stora blodmasken!

Kicki_83

Trådstartare
Behöver era råd.

Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras .

Vi avmaskade i april sen har inte hästägare gjort så mycket mer åt det.

Vi har inte möjlighet att låta hagarna vila i 2 år eller låta får eller nöt beta bort masken.
Men vi mockar hagarna så ofta vi kan.

Vi har försökt prata med hästägaren att vi kanske måste prata med veterinären igen o se hur vi ska bete oss för att verkligen ska få bort masken.

Distriktsveterinärerna säger bara att hagarna ska vila. Men det måste ju finnas nån lösning för oss som bara har smittade hagar också...
 
Min som jag köpte i feb hade stora blodmasken, alla hästar som hon gick med skulle avmaskas då i maj( när vi fick resultatet, sen ska de avmaskas igen 5 månader efter.
Första månaden efter avmaskning mockade vi dagligen i hagen och sen dess har de vilat. Nytt prov till våren.
Har inte heller möjlighet att låta hagarna vila
 
Man brukar få något särskilt avmaskningsschema av veterinären om man måste fortsätta använda smittade hagar.

Exakt. I korthet avmaskning av alla hästar i hagen var femte månad I två år. Kombinerat med kontinuerlig mockning av hagen (hos oss mockar vi 2 ggr I veckan så ev ägg aldrig ska hinna kläckas)

Om man avmaskar en gång bara kommer ju hästarna återsmittas..
 
Min som jag köpte i feb hade stora blodmasken, alla hästar som hon gick med skulle avmaskas då i maj( när vi fick resultatet, sen ska de avmaskas igen 5 månader efter.
Första månaden efter avmaskning mockade vi dagligen i hagen och sen dess har de vilat. Nytt prov till våren.
Har inte heller möjlighet att låta hagarna vila

Fick ni bara så kort schema? Vi fick var 5e månad I 2 år. Och mocka såklart.
 
Fast vad ska ni kolla i vår och på vilket sätt påverkar det programmet mot stor blodmask. Jag hänger inte med?
Om min häst fortfarande är smittad med blodmask ( då hon var den enda med förekomst och var ny i hagen sen feb), programmet mot blodmask är enbart mockning i, som du själv också skrivit, minst 2 år så vet inte vilken mer information du söker?
Väldigt få stall som har möjlighet att låta sina hagar vila i 2 år. Speciellt vinterhagar.
 
Om min häst fortfarande är smittad med blodmask ( då hon var den enda med förekomst och var ny i hagen sen feb), programmet mot blodmask är enbart mockning i, som du själv också skrivit, minst 2 år så vet inte vilken mer information du söker?
Väldigt få stall som har möjlighet att låta sina hagar vila i 2 år. Speciellt vinterhagar.

Fast talar vi stor blodmask nu? För det kan du inte ta prov (odla) förrän det gått minst 6 mån efter avmaskning. Och då om hästen har blodmask så har den smittat markerna mer ju? . Samt att hästen oavsett om den då är ren på provet på våren riskerar att återsmittas av markerna efter det och sen vara positiv igen.

Det är därför det är 2 år, dvs 2 somrar vila om man vilar hage. Och om man inte kan det är både mockning och avmaskning var 5e månad under perioden. Därav att jag reagerade på ni hade ett kort schema?
 
Om min häst fortfarande är smittad med blodmask ( då hon var den enda med förekomst och var ny i hagen sen feb), programmet mot blodmask är enbart mockning i, som du själv också skrivit, minst 2 år så vet inte vilken mer information du söker?
Väldigt få stall som har möjlighet att låta sina hagar vila i 2 år. Speciellt vinterhagar.
Fast nej,omkring i kombination med avmaskning i 1,5-2 år eftersom den smitta som redan utvecklats innan avmaskningen inte försvinner med mockningen. Men hur länge hade din häst hunnit stå där när det upptäcktes? Det kan ju vara så att veterinären bedömt att din häst hade så lågt EPG och fått så kort tid att smittan var försumlig? Odling måste det ha gått mer än 6 månader från möjlig återsmitta, och inte ens det är säkert eftersom du inte vet vilken dag hästen tuggar i sig från smittade delar av hagen. Tar du provet 2v senare kanske det hade varit positivt. Eller en månad senare osv.
 
Fast nej,omkring i kombination med avmaskning i 1,5-2 år eftersom den smitta som redan utvecklats innan avmaskningen inte försvinner med mockningen. Men hur länge hade din häst hunnit stå där när det upptäcktes? Det kan ju vara så att veterinären bedömt att din häst hade så lågt EPG och fått så kort tid att smittan var försumlig? Odling måste det ha gått mer än 6 månader från möjlig återsmitta, och inte ens det är säkert eftersom du inte vet vilken dag hästen tuggar i sig från smittade delar av hagen. Tar du provet 2v senare kanske det hade varit positivt. Eller en månad senare osv.

Hur tänker man om de nersmittade hagarna, när de inte får vila? Vi är i situationen att vi pga få hagar avmaskar var 5:e månad i 2 år. Ingen mockar. Räknas hagarna som smittfria sedan, eller ska vi varna nya hyresgäster för att det fortfarande finns stor blodmask i markerna, efter de 2 åren gått?
 
Fast nej,omkring i kombination med avmaskning i 1,5-2 år eftersom den smitta som redan utvecklats innan avmaskningen inte försvinner med mockningen. Men hur länge hade din häst hunnit stå där när det upptäcktes? Det kan ju vara så att veterinären bedömt att din häst hade så lågt EPG och fått så kort tid att smittan var försumlig? Odling måste det ha gått mer än 6 månader från möjlig återsmitta, och inte ens det är säkert eftersom du inte vet vilken dag hästen tuggar i sig från smittade delar av hagen. Tar du provet 2v senare kanske det hade varit positivt. Eller en månad senare osv.
Första veterinären ville att vi skulle avmaska alla hästarna 3 ggr i sommar med 4 veckors mellanrum. Equippolab gav oss detta schema. ( avmaska alla 3 i maj och sen igen 5 månader efter, ny avmaskning till våren plus ordling)
Min häst kom dit i feb. träckprov togs i början på maj. Ingen odling var gjord året innan utan enbart standard träckprovskoll hos tidigare ägare.

eftersom veterinären som skrev ut avmaskningen tyckte vi skulle ha sån extrem avmaskning så rådfrågade vi Equippolab istället då det intervallet kändes föråldrat.

Så med vilket intervall bör jag avmaska min häst, eller ska alla tre avmaskas med samma intervall oavsett om de har förekomst eller ej? Vilken veterinär kommer skriva ut preparat efter en rådfrågning via internet?
 
Hur tänker man om de nersmittade hagarna, när de inte får vila? Vi är i situationen att vi pga få hagar avmaskar var 5:e månad i 2 år. Ingen mockar. Räknas hagarna som smittfria sedan, eller ska vi varna nya hyresgäster för att det fortfarande finns stor blodmask i markerna, efter de 2 åren gått?
Man räknar med att de inte klarar sig mer än runt 1,5 år. Avmaskningarna gör så att det inte kommer ut ny smitta, således räknar man med marken som smittfrinefter 2 års avmaskningar även utan mockning. MEN - hela bajshögar är en gott skydd så jag skulle inre vara nöjd om det inte mockades om min häst skulle gå där.
 
Första veterinären ville att vi skulle avmaska alla hästarna 3 ggr i sommar med 4 veckors mellanrum. Equippolab gav oss detta schema. ( avmaska alla 3 i maj och sen igen 5 månader efter, ny avmaskning till våren plus ordling)
Min häst kom dit i feb. träckprov togs i början på maj. Ingen odling var gjord året innan utan enbart standard träckprovskoll hos tidigare ägare.

eftersom veterinären som skrev ut avmaskningen tyckte vi skulle ha sån extrem avmaskning så rådfrågade vi Equippolab istället då det intervallet kändes föråldrat.

Så med vilket intervall bör jag avmaska min häst, eller ska alla tre avmaskas med samma intervall oavsett om de har förekomst eller ej? Vilken veterinär kommer skriva ut preparat efter en rådfrågning via internet?
Du bör ta en second opinion från en veterinär med stora parasitkunskaper. På internet får du indikationer på att något kanske inte är som det ska och då är det värt att kolla vidare.
 
Du bör ta en second opinion från en veterinär med stora parasitkunskaper. På internet får du indikationer på att något kanske inte är som det ska och då är det värt att kolla vidare.
Absolut, jag hoppades dock på att hon skulle ha tillräckliga kunskaper då hon även står i stallet bredvid.
Ska alla hästar som går i hagen avmaskas var 5e månad i 2 år?
 
Maj, augusti och oktober fick jag. Sedan tar jag nog träckprov igen och ser om avmaskningen är tillräcklig. Mockning av hagarna plus helst vila av hagarna ville veterinären på First vet.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp