Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kullbror till Tonto fick en femma på skott då dom inte sköt alla skotten, dock tyckte jag inte att han var helt skottfast (Ryckte till och började gå runt, men kanske inte en femma.).

5 kräver ju inte att hunden blir panikrädd, det är den siffra som ska sättas för hundar som visar berördhet/rädsla oavsett hur den visar det.
 
5 kräver ju inte att hunden blir panikrädd, det är den siffra som ska sättas för hundar som visar berördhet/rädsla oavsett hur den visar det.


Fem är just "Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott.". Går ju att få 2-4 också.
 
Fem är just "Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott.". Går ju att få 2-4 också.

Jo, det var ju det jag menade. Att rycka till och gå runt kan vara tecken på att hunden är berörd, beskrivaren såg förmodligen mer än så vilket gjorde att hen valde att inte utsätta hunden för fler skott.
 
Jo, det var ju det jag menade. Att rycka till och gå runt kan vara tecken på att hunden är berörd, beskrivaren såg förmodligen mer än så.

Fast jag såg ju hunden, jag var där och jag vet hur det såg ut och pratade med beskrivaren efteråt.
 
Fem är just "Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott.". Går ju att få 2-4 också.
Om hunden är berörd efter första skottet så skjuter man inte fler. Det är bara dumt. Om den är oberörd efter första men visar lite oro efter fler skott kan den få högre siffror. Många som får 3:or på MH är inte rädda utan har en positiv förväntan. Svårt att utläsa, man måste ha sett hunden.
 
Menade alltså beskrivaren att hunden inte visade tecken på att vara berörd? Varför sköt de då inte alla skott? Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag tolkar det som att hunden var berörd men inte så pass att den borde fått en 5:a förutsatt att de skjutit alla skott. Nu gjorde de inte det och ingen annan siffra går att sätta.
 
Jag tolkar det som att hunden var berörd men inte så pass att den borde fått en 5:a

Den reagerade som beskrivningen på poäng tre, men man sköt inget mer efter första skottet. Men nej den var ju inte skottfast, men inte heller en femma enligt beskrivning. Men det skulle kanske ha blivit en femma efter andra skottet, det vet man ju såklart inte!
 
Den reagerade som beskrivningen på poäng tre, men man sköt inget mer efter första skottet. Men nej den var ju inte skottfast, men inte heller en femma enligt beskrivning. Men det skulle kanske ha blivit en femma efter andra skottet, det vet man ju såklart inte!
Nej och här kommer hundperspektivet in. Enda anledningen att skjuta mer är ju för att stilla sin nyfikenhet och det är inte okej att göra på hundens bekostnad. Det räcker fint med att konstatera att hunden har reaktioner på skott.
 
Jag skulle säga att skottmomentet är ett moment som avviker en smula från vad MH i övrigt är; d v s en beskrivning. Just här måste ju beskrivaren faktiskt göra en bedömning av hunden. En hund som står helt still och inte ens tittar åt skyttens håll vore ju lätt att rent beskrivningsmässigt sätta en 1:a på men den kan också vara en 5:a - en hund som reagerar med passiv rädsla och stänger av.
 
Nej och här kommer hundperspektivet in. Enda anledningen att skjuta mer är ju för att stilla sin nyfikenhet och det är inte okej att göra på hundens bekostnad. Det räcker fint med att konstatera att hunden har reaktioner på skott.

Ja precis. Det var därför man avbröt.
 
Var på BPH med pappas hundar i lördags. Först ut var hans tik, eurasier :)
busabph.JPG
 
Och sedan hans hane, också eurasier. Han kom till pappa som 3 åring och pappa är hans tredje hem. Vad vi vet om hans uppväxt så har han inte haft det så bra, mest suttit på lina på gården och inte fått se världen.
Han var mest och undersökte annat och travade iväg in i skogen en sväng också..
bossbph.JPG
 
37036443_10156343316970132_3082069467912470528_o.jpg

Denna lilla skrutta har varit på kennelläger och gått MH i helgen, och jag måste säga att hon skötte sig utmärkt! Lugn, modig och glad! Kampade bättre än jag förväntade mig, men tämligen ointresserad av avståndsleken. Sprang lite halvhjärtat efter trasan, var inte speciellt imponerad av spökena (blommorna var intressantare). Hoppade till lite vid overallen och skramlet, men var snabbt framme och kollade (5 på nyfikenhet). Inga kvarstående rädslor. Helt skottfast, tveksamt om hon ens hörde skotten! Beskrivaren tyckte att hon var en mycket trevlig hund. Stolt matte! Lägger in spindeln när den kommit upp på Avelsdata.
 
Visa bifogad fil 17053
Denna lilla skrutta har varit på kennelläger och gått MH i helgen, och jag måste säga att hon skötte sig utmärkt! Lugn, modig och glad! Kampade bättre än jag förväntade mig, men tämligen ointresserad av avståndsleken. Sprang lite halvhjärtat efter trasan, var inte speciellt imponerad av spökena (blommorna var intressantare). Hoppade till lite vid overallen och skramlet, men var snabbt framme och kollade (5 på nyfikenhet). Inga kvarstående rädslor. Helt skottfast, tveksamt om hon ens hörde skotten! Beskrivaren tyckte att hon var en mycket trevlig hund. Stolt matte! Lägger in spindeln när den kommit upp på Avelsdata.

Efter att ha träffat henne är jag inte alls förvånad över att det gick så bra! Synd att inte Healey kunde gå med sina syskon(dumma karens), jag hoppas att vi kommer med på ett MH så snart som möjligt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 607
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 227
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp