Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis.
Jag har sett det på en Aussie en gång. Hunden uppträdde undvikande med aggression. Ägaren proppsade på att fortsätta men när testledaren skulle ta kopplet så bröt beskrivaren för hela hundens kroppsspråk signalerade att den var påväg att brissera.

Och jag har sett det med en rottis. Otroligt obehaglig situation, och tufft när ägaren inte förstår allvaret. Fortsätter testledaren i en sån situation så kan det ju bli otäcka skador som följd (och rapp. A på hunden vilket ju är ännu värre än att bryta MH).
 
Och jag har sett det med en rottis. Otroligt obehaglig situation, och tufft när ägaren inte förstår allvaret. Fortsätter testledaren i en sån situation så kan det ju bli otäcka skador som följd (och rapp. A på hunden vilket ju är ännu värre än att bryta MH).
Vid ett MH vi deltog i så skedde det på första ekipaget. En Malle sög testledaren i handen riktigt illa vid hanteringen. Vi hade inte anlänt då så det var inget vi såg. Men hela dagen blev förskjuten med ett par timmar eftersom de var tvungna att få fram en ny :crazy:
 
Och jag har sett det med en rottis. Otroligt obehaglig situation, och tufft när ägaren inte förstår allvaret. Fortsätter testledaren i en sån situation så kan det ju bli otäcka skador som följd (och rapp. A på hunden vilket ju är ännu värre än att bryta MH).
Jag blir faktiskt riktigt sur på den typen av ägare. Det är så respektlöst mot oss som är funktionärer, ett hundbett kan ju förstöra en hand helt om det tar illa. Är de så aggressiva att de hugger utan provokation så ska de inte vistas bland folk (och kanske inte ens få finnas öht).

Jag gillar f ö att vi har fördjupande samtal på BPH och att det blir kryss på det. Det ger möjlighet att fånga upp hundar som beter sig olämpligt men som ännu inte kommit till bett. Av alla hundar jag sett är det dock bara en som hamnat där så det är som tur är ganska ovanligt. Jag gillar också att det ges möjlighet att avbryta ett moment som hantering men ändå få fortsätta provet eftersom hunden kanske har andra förtjänster eller brister utöver de som prövas i det allra första.
 
När jag för många år sedan gjorde MH med en av mina beauceroner så hade vi startnr 2, så jag gick inte med på första ekipaget eftersom jag kände att det skulle bli för stressigt sen. Min man gick däremot med och det tog inte mer än typ 5 minuter förrän han kom springande och sa att det var vår tur! Visade sig att hunden före, en schäfer, hade bitit testledaren i armen vid hanteringen. Ägarna hade mumlat något om att de "hade hoppats att det skulle funka"!!! Så jäkla respektlöst!

Testledaren klarade sig tack och lov med rejäla blåmärken tack vare en tjock jacka, men hon såg inte helt avslappnad ut när jag sen kom med min stora beauceronhane. Han var visserligen inte direkt social men han skulle aldrig bitit utan om han tyckte det var läskigt så gick han undan, i alla lägen. Dock visade det sig att han verkligen gillade testledaren så min, för det mesta, osociala hund fick 4 rakt igenom på de tre kontakt- och hanteringsmomenten och både han och testledaren var väldigt nöjda med varandra. Men hade det funnits minsta risk att han skulle nafsa/bita så hade jag aldrig riskerat något, då hade vi inte gjort MH, helt enkelt.

Min gammelhund (fyller 14 om en dryg månad) har inte gjort MH, jag kunde inte vara säker på hur han skulle klara de sociala bitarna och han har alltid haft en tendens att försvara sig med tänderna när han kännt sig pressad. Aldrig att jag skulle utsatt honom för det, inte heller skulle någon människa behöva bli drabbad av det.
 
Jag blir faktiskt riktigt sur på den typen av ägare. Det är så respektlöst mot oss som är funktionärer, ett hundbett kan ju förstöra en hand helt om det tar illa. Är de så aggressiva att de hugger utan provokation så ska de inte vistas bland folk (och kanske inte ens få finnas öht).

Jag gillar f ö att vi har fördjupande samtal på BPH och att det blir kryss på det. Det ger möjlighet att fånga upp hundar som beter sig olämpligt men som ännu inte kommit till bett. Av alla hundar jag sett är det dock bara en som hamnat där så det är som tur är ganska ovanligt. Jag gillar också att det ges möjlighet att avbryta ett moment som hantering men ändå få fortsätta provet eftersom hunden kanske har andra förtjänster eller brister utöver de som prövas i det allra första.
Jag vet en dvärgschnauzer som fått fördjupad genomgång pga aggressivitet. Jag undrar verkligen vad som hände, eller hur den hunden är i vardagen.
Tyvärr har den också gått i avel, hos en uppfödare dessutom som säger sig jobba för mentalt stabila hundar.
 
Jag gillar f ö att vi har fördjupande samtal på BPH och att det blir kryss på det. Det ger möjlighet att fånga upp hundar som beter sig olämpligt men som ännu inte kommit till bett. Av alla hundar jag sett är det dock bara en som hamnat där så det är som tur är ganska ovanligt. Jag gillar också att det ges möjlighet att avbryta ett moment som hantering men ändå få fortsätta provet eftersom hunden kanske har andra förtjänster eller brister utöver de som prövas i det allra första.

Lite orelaterad fråga, men ingår det i beskrivningen av hanteringen att testledarna ska sätta sig på huk med hunden, oavsett storlek? Det gjorde de nämligen när Winter var testhund på en utbildning för testledare, och det var ... uhm ... mindre lämpligt på boxer. Nu är det ju inte en ras som oftast går BPH utan MH, där man inte gör så, men det kanske finns fler helvilda större raser.
 
Lite orelaterad fråga, men ingår det i beskrivningen av hanteringen att testledarna ska sätta sig på huk med hunden, oavsett storlek? Det gjorde de nämligen när Winter var testhund på en utbildning för testledare, och det var ... uhm ... mindre lämpligt på boxer. Nu är det ju inte en ras som oftast går BPH utan MH, där man inte gör så, men det kanske finns fler helvilda större raser.

Ja det ingår, man ska sätta sig på huk vid hanteringen av alla raser oavsett storlek.

/ Tidigare testledare för BPH.
 
Tack för svar! De som gjorde det för oss tyckte nog det var mindre praktiskt eftersom båda boxrarna tog det som en inbjudan till typ brottningslek. :rofl:
Man håller fast dem i halsbandet. Går det ändå inte att genomföra hanteringen så tvingas vi avbryta. Vi har haft väldigt många olika raser inkl boxer och det är inte något problem om de är glada men trygga.
 
Man håller fast dem i halsbandet. Går det ändå inte att genomföra hanteringen så tvingas vi avbryta. Vi har haft väldigt många olika raser inkl boxer och det är inte något problem om de är glada men trygga.

Ja, det gick den här gången också, men både testledarna (som ju var under utbildning) och de som var där för att bedöma dem blev lite överraskade (och kunde knappt sluta skratta :D ). Som det lät på dem så hade ingen av dem stött på boxer på BPH tidigare utan var definitivt mer vana vid mindre raser. Men Winter tycker om att vara i ögonhöjd. ;)

InkedIMG_7095-2_LI.jpg
 
Ja, det gick den här gången också, men både testledarna (som ju var under utbildning) och de som var där för att bedöma dem blev lite överraskade (och kunde knappt sluta skratta :D ). Som det lät på dem så hade ingen av dem stött på boxer på BPH tidigare utan var definitivt mer vana vid mindre raser. Men Winter tycker om att vara i ögonhöjd. ;)

Visa bifogad fil 69314
Vanligaste rasen är nog labbe. Vi har väldigt mycket Cane Corso hos oss, och RR. Det är nog lokalt att det är mest småhundar. Eftersom det oftast är unga hundar så är det inte ovanligt att de är lite ouppfostrade och yviga, men det är ju därför vi har vana hundmänniskor som TL.

I moment 6 som bilden visar är det dock ingen hantering och figuranten kan förbli stående i sista delen om hunden är stor och bufflig. Det är bara vid hanteringen som TL ska böja tillräckligt på benen för att inte luta sig över hunden.
 
Vanligaste rasen är nog labbe. Vi har väldigt mycket Cane Corso hos oss, och RR. Det är nog lokalt att det är mest småhundar. Eftersom det oftast är unga hundar så är det inte ovanligt att de är lite ouppfostrade och yviga, men det är ju därför vi har vana hundmänniskor som TL.

I moment 6 som bilden visar är det dock ingen hantering och figuranten kan förbli stående i sista delen om hunden är stor och bufflig. Det är bara vid hanteringen som TL ska böja tillräckligt på benen för att inte luta sig över hunden.

Känner igen det du skriver om vana hundmänniskor och lite yviga unga hundar.

När vi gjorde BPH med vår hund så var han mer i luften än på marken med sina tassar när han fick hälsa på människorna. Min man fick tillsägelse att inte korrigera när hunden hoppade och studsade eftersom det syntes tydligt enligt dom att han endast var busig. De snarare uppskattade att hunden tog initiativ till kontakt, och att de var vana vid studsiga unghundar.
Vi har för er som inte vet en blandras av större hundraser.
 
I moment 6 som bilden visar är det dock ingen hantering och figuranten kan förbli stående i sista delen om hunden är stor och bufflig. Det är bara vid hanteringen som TL ska böja tillräckligt på benen för att inte luta sig över hunden.

Nej, det vet jag. :) Tyckte bara det var lite kul när vi pratade om ögonhöjd att han verkade vilja ta sig tillbaka dit i ett senare moment ;)

Jag förstår tanken på BPH, luta sig över hunden kan ju uppfattas som ett hotbeteende. Instrueras TL också att inte se hunden i ögonen fast de kan hamna i ögonhöjd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 592
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 018
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 095
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Swisha en främling?
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp