Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är MH för min Ulva, schäfertik 1,5 år.
Är den bra?
 

Bifogade filer

  • Ulva MH diagram.png
    Ulva MH diagram.png
    7,2 KB · Visningar: 63
Här är MH för min Ulva, schäfertik 1,5 år.
Är den bra?
Jag kollade nu hennes protokoll på hunddata och tycker det ser jättebra ut, av nu bara ett protokoll att döma förstås utan att se det på riktigt. Hade varit jätteglad och nöjd om jag vore du. Hon hade en högre siffra i aktivitet och lite lägre i dragkamp mot var man kanske tycker är 100% perfekt men det kan ju bero på en massa saker. Verkar ju som hon avreagerar helt, är social, orädd. Och leklusten hade hon ju högt på.
 
Jag kollade nu hennes protokoll på hunddata och tycker det ser jättebra ut, av nu bara ett protokoll att döma förstås utan att se det på riktigt. Hade varit jätteglad och nöjd om jag vore du. Hon hade en högre siffra i aktivitet och lite lägre i dragkamp mot var man kanske tycker är 100% perfekt men det kan ju bero på en massa saker. Verkar ju som hon avreagerar helt, är social, orädd. Och leklusten hade hon ju högt på.

Tack för svar! Dragkampen beror nog på att jag aldrig leker så, om jag håller emot så släpper hon direkt.
På mh så hade hon kamp på slutet, jag kanske ska låta andra kampa med henne?
Hon är inte alls prylfixerad som mina tidigare schäfrar, skönt men tråkigt vid belöning när vi tränar.
 
Tack för svar! Dragkampen beror nog på att jag aldrig leker så, om jag håller emot så släpper hon direkt.
På mh så hade hon kamp på slutet, jag kanske ska låta andra kampa med henne?
Hon är inte alls prylfixerad som mina tidigare schäfrar, skönt men tråkigt vid belöning när vi tränar.

Det beror väl lite på hur man vill ha det :) Jag tycker ju personligen inte att en hund måste kampa och dra för att leka, det finns många sätt att leka på och ännu fler sätt att belöna. Även om det är kul med dragkamp.Alltid bra att hon blir van vid/gillar att leka med främmande människor förstås, om man nu tex vill träna saker där man vill ha en figurant som ska belöna med lek.

Tycker själv det är viktigare (än mer användbart) isf att jobba med föremålsintresse på så vis att de vill apportera saker för belöning! :)
 
Det som är lite konstigt med denna hund är att hon hade mycket rädslor som valp. Inget hände som kan förklara rädslorna.
Hon ville inte vara ute på promenad alls, kunde lämna mig och sticka hem eller tillbaka till bilen om vi var ute i skogen.
Ingen lek eller godis, jag nådde inte fram alls, hon var helt blockerad.
Som tur är har jag en 50 kvm hundgård men där kunde hon också bli rädd för något ljud, fågel eller en avlägsen traktor och ville in.
När hon var ca 7 månader kunde hon njuta och leka lite på promenader och jag åkte aldrig ut och miljötränade förren hon var 1 år.
Och nu är hon helt orädd och miljöstark? Någon som varit med om liknande eller har några tankar om detta?
 
Det Jag beror väl lite på hur man vill ha det :) Jag tycker ju personligen inte att en hund måste kampa och dra för att leka, det finns många sätt att leka på och ännu fler sätt att belöna. Även om det är kul med dragkamp.Alltid bra att hon blir van vid/gillar att leka med främmande människor förstås, om man nu tex vill träna saker där man vill ha en figurant som ska belöna med lek.

Tycker själv det är viktigare (än mer användbart) isf att jobba med föremålsintresse på så vis att de vill apportera saker för belöning! :)

Det har du rätt i. Jag oroar mig dock för skyddsträningen om hon saknar kampvilja. Hon har dock en stor portion bitlust.
 
Det har du rätt i. Jag oroar mig dock för skyddsträningen om hon saknar kampvilja. Hon har dock en stor portion bitlust.
Har du tränat "loss" med henne något? Jag vill gärna inbilla mig att med vissa hundar så lär de sig inte "loss" som ett kommando utan de lär sig att "loss" är när föraren tar leksaken och släpper då det de håller i så fort man tar i det eller drar lite. Min förra hund var precis sån, jag tränade för mycket "loss" och för lite kamp vilket resulterade i att i hans värld så var det alltid "loss" så fort jag tog i leksaken, oavsett om jag gav verbalt kommando eller inte. Med min nuvarande vill jag inte göra om samma misstag så vi kampar massor och tränar väldigt lite "loss" eftersom jag som hundägare har insett att jag inte behöver det kommandot lika mycket som jag inbillat mig i alla år.
 
Har du tränat "loss" med henne något? Jag vill gärna inbilla mig att med vissa hundar så lär de sig inte "loss" som ett kommando utan de lär sig att "loss" är när föraren tar leksaken och släpper då det de håller i så fort man tar i det eller drar lite. Min förra hund var precis sån, jag tränade för mycket "loss" och för lite kamp vilket resulterade i att i hans värld så var det alltid "loss" så fort jag tog i leksaken, oavsett om jag gav verbalt kommando eller inte. Med min nuvarande vill jag inte göra om samma misstag så vi kampar massor och tränar väldigt lite "loss" eftersom jag som hundägare har insett att jag inte behöver det kommandot lika mycket som jag inbillat mig i alla år.

Så kan det absolut vara ibland.. Det har jag lite problem med vid apport och sökrullar. Han släpper dem så fort jag ens nuddar dem så jag ibland tappar dem på marken. Har försökt träna på skillnaden på att jag tar i den mot själva kommandot...
 
Så kan det absolut vara ibland.. Det har jag lite problem med vid apport och sökrullar. Han släpper dem så fort jag ens nuddar dem så jag ibland tappar dem på marken. Har försökt träna på skillnaden på att jag tar i den mot själva kommandot...
Det jag försökte med på min förra var att jag tog i leksaken, sen släppte jag fort som fan innan han hann släppa själv, berömde, gjorde om samma sak, berömde om/när han höll kvar, sen växlade jag med att typ var 5-6'e gång lägga till kommandot "loss" och belöna när han släppte, sen köra ett antal gånger till utan kommando där jag belönade att han höll kvar. Det blev lite bättre med tiden men någon riktig kamplust kom aldrig fram tyvärr.
 
Det har du rätt i. Jag oroar mig dock för skyddsträningen om hon saknar kampvilja. Hon har dock en stor portion bitlust.
Har du en bra figge så löser det sig nog, så kan du säkert få tips om hur du ska träna det själv med. Generellt hade jag varit noga med att hunden alltid vinner när man kampar med den, dvs så fort den ens gör en ansats till att dra bakåt hade jag släppt och tjoat liksom, så den stärks i det.
Plus hetsat hunden en del på grejerna så den verkligen vill ha dem.

Angående rädslorna så har jag ingen idé, mer än att jag nog inte skulle vilja ha en sån hund i avel eftersom man inte vet om hon nedärver rädslorna eller oräddheten sas. Men beror ju lite på hur linjerna ser ut annars.
 
Jag har en fundering.
Asni är ju extremt känslig för synintryck när det kommer till människor, men gjorde ett bra MH och brydde sig inte alls om överraskningen och var inte speciellt intresserad av spökena heller. Det förvånar mig inte, för hon bryr sig inte om random grejer som står ute, om det flyger förbi en plastpåse, drar förbi ett rådjur etc. Däremot om hon ser en människa så brakar helvetet lös. Aldrig om hon går in på café, hon har varit monterhund på stockholmsmässan, är på tävlingar utan problem, reagerar aldrig då. Det är endast när det dyker upp enstaka människor. På MH är det ju ändå en grupp människor, och då bryr hon sig inte. Hade det däremot bara varit jag och testledaren, utan publik, då är jag tämligen säker på att hon inte gjort ett så fint MH som hon gjorde.

Denna typ av mentalitet är ju något jag skulle vilja undvika. Jag vill ju ha en hund som jag kan utbilda till räddning, och då måste ju hunden kunna hantera att plötsligt se en ensam människa. Hur ska man kunna se om hunden har några såna problem via MH/BPH/MT? Går det ens? Jag vill verkligen inte ha en till Asni (oavsett hur mycket jag älskar henne). Det måste vara extremt jobbigt för henne att inte ens kunna se någon på vår parkering utan att gå in i försvar.
 
Jag har en fundering.
Asni är ju extremt känslig för synintryck när det kommer till människor, men gjorde ett bra MH och brydde sig inte alls om överraskningen och var inte speciellt intresserad av spökena heller. Det förvånar mig inte, för hon bryr sig inte om random grejer som står ute, om det flyger förbi en plastpåse, drar förbi ett rådjur etc. Däremot om hon ser en människa så brakar helvetet lös. Aldrig om hon går in på café, hon har varit monterhund på stockholmsmässan, är på tävlingar utan problem, reagerar aldrig då. Det är endast när det dyker upp enstaka människor. På MH är det ju ändå en grupp människor, och då bryr hon sig inte. Hade det däremot bara varit jag och testledaren, utan publik, då är jag tämligen säker på att hon inte gjort ett så fint MH som hon gjorde.

Denna typ av mentalitet är ju något jag skulle vilja undvika. Jag vill ju ha en hund som jag kan utbilda till räddning, och då måste ju hunden kunna hantera att plötsligt se en ensam människa. Hur ska man kunna se om hunden har några såna problem via MH/BPH/MT? Går det ens? Jag vill verkligen inte ha en till Asni (oavsett hur mycket jag älskar henne). Det måste vara extremt jobbigt för henne att inte ens kunna se någon på vår parkering utan att gå in i försvar.
Vissa svagheter syns, andra inte. Så är det ju med all provverksamhet, hela hundens register syns inte för än det är en faktisk arbetssituation... (vilket är en av orsakerna till att vi i SVaK är så noga med att påpeka att VP inte är en merit, det är en jäkla minimum, och jag som uppfödare bara använder hundar som faktiskt -jobbar-, inte bara tävlas/tränas)

Ang hennes reaktion/vakt så kanske mer styrning skulle hjälpa att rama in henne så hon kan lämna över det till dig? Mitt nytillskott var extremt reaktiv med fula utfall hos tidigare hemmet, men det är helt borta med lite omlagd träning och att jag helt enkelt gjorde klart att det var mitt jobb.
 
Vissa svagheter syns, andra inte. Så är det ju med all provverksamhet, hela hundens register syns inte för än det är en faktisk arbetssituation... (vilket är en av orsakerna till att vi i SVaK är så noga med att påpeka att VP inte är en merit, det är en jäkla minimum, och jag som uppfödare bara använder hundar som faktiskt -jobbar-, inte bara tävlas/tränas)
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.

Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.

Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.
 
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.

Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.

Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.

Jag tänker att man får prata med folk som har hundar från linjerna man är intresserad av. Allt går ju inte att se på prov och tester.
 
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.

Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.

Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.
På MT kommer ju en ensam människa och går mot dig. Får du ingen reaktion från henne där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp