Stora eller små ringar

M

montgomery

På bettet, vad vill man ha? Vad är bäst? Vad föredrar ni?
 
Jag köpte ett bett när jag var hos tandläkaren med min häst och på det var det små ringar. Det tänkte jag inte på när jag köpte det. Jag fick problem när jag red med det, min häst gapade och fick in bettringen i munnen. Nu får jag ha bettskivor på för att komma ifrån det problemet. Jag kommer inte att köpa fler bett med små ringar.
 
Persoligen gillar jag små ringar, typ som på bridongbett. Allra bäst är full-cheek betten. Men det är ju olika vad hästar gillar för bett.... Jag tycker små ringer på nåt sätt är lite mer "stabila".

Om ringarna gick in i munnen, så måste ju bettet vara alldeles för kort?? :confused:
 
det spelar ingen större roll om man har små eller stora ringar.

små ringar = mindre plats för sidostycke och tygeln att sammsas om, lättare att "dra" in i munnen, måste sänka sidostyckona så bettet sitter ok

stora ringar = större plats för tygel och sidostycke att sammsas på, mindre lätt att "dra" in i munnen, måste höja sidostycket så bettet sitter ok. (gäller att ha ett träns som inte sitter på sista hålet med ett "normalt" bett)
 
Jag tycker bäst om små ringar, känns som om de stör hästen mindre. Om de åker in i munnen borde det vara något annat som är fel, t ex storleken på bettet eller tränset.
 
Ringarna åker inte i munnen av sig själv. Bettet jag har är utprovat hos tandläkare TL och ska passa, det är även utprovat hur högt det ska sitta. Att den lilla bettringen åkte in i munnen när min häst gapade berodde på att han hade en tryckskada i ena mungipan (jag kunde rida med bett när jag tränade enl TL) och därför gapade han och vred käkarna så bettringen åkte in. Med stora ringar har jag inte alls det problemet (han gapade o s v med det också). Håller hästen munnen stängd är det förmodligen inga problem oavsett vad man väljer för storlek på bettringarna.
 
Tycker att små ringar är finast..

Men man ska såklart tänka på att bettet inte sitter likadant med stora o små ringar så man får ju ta hänsyn till vad hästen gillar. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
  • Artikel
Hästnyheter ”Ridskolor lär inte barn rida med små hjälper.” Sagt från en person som själv inte undervisar elever. Ett påstående som jag ställde mig...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp