Bukefalos 28 år!

Stora fångtråden

skiesabove

Trådstartare
Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en enda tråd :).

Jag tycker om att bygga länksamlingar, och jag vet att jag inte är den enda här på forumet som kan läsa vetenskapliga artiklar och översätta till "vanligt språk".

Det har kommit ut en rätt så heltäckande artikel om "state of the art" om ekvin laminit, vill någon läsa och diskutera den med mig :)? Den är free access!

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/evj.13933

Equine Veterinary JournalVolume 55, Issue 3 p. 350-375
NARRATIVE REVIEW
Open Access
A review of cellular and molecular mechanisms in endocrinopathic, sepsis-related and supporting limb equine laminitis
Jonathan Elliott, Simon R. Bailey
First published: 27 February 2023
 
Hoppar in. Har en minishettis som fick fång i början av juni. Svarade på behandlingen direkt och röntgen sen visade bara minimal rotation, tack och lov. Ska ta prov för EMS här i veckan som kommer.

Hon är grymt uttråkad och blivit sur :(.
 
Hoppas det är ok att jag frågar här,min ponny har inte fång men är för tjock. Han är väldigt lättfödd. Jag har klarat hans tuggbehov genom att ge honom halm,nu visar det sig att hans mage är mycket bättre när han inte äter halm…Just nu går han ute i nerbetad hage och får gräsfröhalm. Men jag fattar inte hur jag ska tänka ang vinterns hösilage🙈Jag vill ju hitta något han kan få så mycket som möjligt av,men om jag väljer ett med lägre kvot och lägger till protein får jag i alla fall för hög energi…. eller?
 
Hoppas det är ok att jag frågar här,min ponny har inte fång men är för tjock. Han är väldigt lättfödd. Jag har klarat hans tuggbehov genom att ge honom halm,nu visar det sig att hans mage är mycket bättre när han inte äter halm…Just nu går han ute i nerbetad hage och får gräsfröhalm. Men jag fattar inte hur jag ska tänka ang vinterns hösilage🙈Jag vill ju hitta något han kan få så mycket som möjligt av,men om jag väljer ett med lägre kvot och lägger till protein får jag i alla fall för hög energi…. eller?
Du ska leta efter ett grovfoder som ligger högt i protein och lågt i energi. Ju högre protein och ju lägre energi desto bättre. Det innebär att kvoten ska vara hög men en kvot kan vara hög även i ett grovfoder med högt energiinnehåll så därför måste du veta värdena på energi och protein var för sig för att veta om det är ett lämpligt grovfoder.

Sedan måste jag fråga, är hans mage bättre eller sämre när han får halm?
 
Du ska leta efter ett grovfoder som ligger högt i protein och lågt i energi. Ju högre protein och ju lägre energi desto bättre. Det innebär att kvoten ska vara hög men en kvot kan vara hög även i ett grovfoder med högt energiinnehåll så därför måste du veta värdena på energi och protein var för sig för att veta om det är ett lämpligt grovfoder.

Sedan måste jag fråga, är hans mage bättre eller sämre när han får halm?
Tack! Magen blir sämre av halmen jag har nu,ska kolla om det blir bättre när jag får ny från årets skörd. Har inte sett hela analysen från det vi köpt ,men kvoten är 5,9 och under 100 i socker,ts 87.Ska kontakta vår höbonde i morgon och kolla om han tror han får en andra skörd och hur han tror det kan se ut. Vi hade ungefär samma värde i år och på det blev ponnyn tjock på 5 kg/ dag samt halm i nät.
 
Tack! Magen blir sämre av halmen jag har nu,ska kolla om det blir bättre när jag får ny från årets skörd. Har inte sett hela analysen från det vi köpt ,men kvoten är 5,9 och under 100 i socker,ts 87.Ska kontakta vår höbonde i morgon och kolla om han tror han får en andra skörd och hur han tror det kan se ut. Vi hade ungefär samma värde i år och på det blev ponnyn tjock på 5 kg/ dag samt halm i nät.
Hur mycket halm fick han? Vanlig halm ligger på ca 5 mj/kg. Gräshalm ofta högre. Tänker så att han inte blir överviktig av halmen.
 
Hoppas det är ok att jag frågar här,min ponny har inte fång men är för tjock. Han är väldigt lättfödd. Jag har klarat hans tuggbehov genom att ge honom halm,nu visar det sig att hans mage är mycket bättre när han inte äter halm…Just nu går han ute i nerbetad hage och får gräsfröhalm. Men jag fattar inte hur jag ska tänka ang vinterns hösilage🙈Jag vill ju hitta något han kan få så mycket som möjligt av,men om jag väljer ett med lägre kvot och lägger till protein får jag i alla fall för hög energi…. eller?
Jag säger precis som @TinyWiny - ett hösilage med HÖG kvot är att föredra för lättfödda hästar. Då kan man utfodra efter protein- och tuggbehovet och hamnar då förhoppningsvis på ett litet minus vad gäller energin och antingen är det fine (om hästen behöver gå ner i vikt) eller så kompletterar man med något enklare kraftfoder (om hästen bara behöver hålla vikten).
 
Jag säger precis som @TinyWiny - ett hösilage med HÖG kvot är att föredra för lättfödda hästar. Då kan man utfodra efter protein- och tuggbehovet och hamnar då förhoppningsvis på ett litet minus vad gäller energin och antingen är det fine (om hästen behöver gå ner i vikt) eller så kompletterar man med något enklare kraftfoder (om hästen bara behöver hålla vikten).
Komplettera med kraftfoder är oftast onödigt. Bättre då att öka högivan. Överskott från grovfoder är ofarligt sålänge hästen har fri tillgång till vatten, inte har några njurproblem och inte står i ett stall utan ventilation. Det som händer när en häst får ett proteinöverskott från grovfoder är att hen behöver dricka mer och därmed kissar hen också mer vilket i stall med dålig ventilation kan bli ett problem men då är det ju ventilationen man åtgärdar.
 
Komplettera med kraftfoder är oftast onödigt. Bättre då att öka högivan. Överskott från grovfoder är ofarligt sålänge hästen har fri tillgång till vatten, inte har några njurproblem och inte står i ett stall utan ventilation. Det som händer när en häst får ett proteinöverskott från grovfoder är att hen behöver dricka mer och därmed kissar hen också mer vilket i stall med dålig ventilation kan bli ett problem men då är det ju ventilationen man åtgärdar.
Ja, jag utgår från att man med ett höstlige med hög kvot hamnar på överskott på protein om tuggbehovet ska tillfredsställas. Jag låter det hellre bli så än kompletterar med halm, faktiskt. Ser inte heller några problem med överskott på protein från grovfoder, har fodrat så flera år.
 
När min gammeltant fick fång, 1996, var det inte många som visste vad fång var och hur det behandlades
Det var märkligt. Jag och många med mig visste mycket väl vad fång var och hur det behandlades i slutet av 70-talet. Jag är född 72 så det var inte så konstigt att jag inte visste vad det var innan dess. Sedan har såklart tankarna om orsakerna till varför fång uppstår varierat genom åren men nog visste hästfolk vad fång var innan -96.
 
Det var märkligt. Jag och många med mig visste mycket väl vad fång var och hur det behandlades i slutet av 70-talet. Jag är född 72 så det var inte så konstigt att jag inte visste vad det var innan dess. Sedan har såklart tankarna om orsakerna till varför fång uppstår varierat genom åren men nog visste hästfolk vad fång var innan -96.
Ok
Min pålla fick förutom Butta, D och B vitaminer, vid första anfallet - 95
Samma vid andra och sista anfallet 96. Togs bort i oktober, så hade hon gått i sin vinterhage åtminstone 1 månad om jag minns rätt
Fick ingen speciell skolning. Varken från Ultuna eller hovis (hovis ägde det stallet vi stod i, på slutet)
Var aldrig tjock, var engelskt fullblod i ponny size (148)
Var jag minns så hade hon rätt så mkt päls för att vara ett fbl. Blev nästan 24
 
Ok
Min pålla fick förutom Butta, D och B vitaminer, vid första anfallet - 95
Samma vid andra och sista anfallet 96. Togs bort i oktober, så hade hon gått i sin vinterhage åtminstone 1 månad om jag minns rätt
Fick ingen speciell skolning. Varken från Ultuna eller hovis (hovis ägde det stallet vi stod i, på slutet)
Var aldrig tjock, var engelskt fullblod i ponny size (148)
Var jag minns så hade hon rätt så mkt päls för att vara ett fbl. Blev nästan 24
Nej vad man trott har varit orsakerna till varför fång uppstår har varierat och likaså behandlingen förutom smärtlindring då, det har varit aktuellt sålänge jag har vetat vad fång var. I slutet av 90-talet gavs fortfarande b-vitamin eftersom man då helt var inne på att det handlade om en magstörning. Man skulle ge fjolårshö för att det ansågs vara mindre "starkt". Dock mycket oklart vad som menades med starkt och om nu fånganfallet hade berott på en magstörning borde det varit ännu värre att byta foder sådär rakt av. Då kom också forskning som sa att kyla var bra. Det föreslogs att sand skulle hällas i boxen och att den skulle hållas blöt/fuktig för att kyla hovarna och man började då också kapa tån riktigt grovt. Inte alls så som man gör idag utan det kapades ibland ända in till kötthoven och sedan gipsade man.

Jag gissar på att din häst hade PPID och att det orsakade fånganfallen. PPID visste man nog knappt vad det var då med tanke på hur lite kunskap det fanns för bara tio år sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp