Stora hästar i litet stall

(Laholms Tidning) Länsstyrelsen förbjuder en man med hästverksamhet i Flyinge att hålla stora hästar i sitt stall med låg takhöjd. "Det går inte att utesluta att hästarna kan komma att skada sig på de låga takbjälkarna om de kastar bak huvudet eller reser sig i...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stora hästar i litet stall

Herregud säger jag bara. Nu har det gått för långt tycker jag! Inte fan reser sig hästar på bakbenen i ett stall!! Och gör de det så borde den godkända takhöjden vara runt en 4 m eller mer!!!!
 
Sv: Stora hästar i litet stall

I det aktuella fallet är det väl dock irrelevant huruvida hästarna reser sig? Med en takhöjd på 2m kan ju 1,70-hästen han hade inte ens höja huvudet!
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Nu hade stallet sluttande hörn och det är där man mätt upp takhöjden till 2m!!!

Sedan är orsaken till att man infört takhöjd inte att hästarna skall slåi huvudet utan för att ventilationen inte skall bli dålig, men idag så ser man mer på höjden än till helheten!!!

Det är ju knappast så att denna stallägaren har hästar som misskötts för då hade det inte blivit något tillstånd alls!!

Nä jag tycker det borde vara någon form av sunt förnuft, men tyvärr finns det inte idag!!!

Man har mer regler för hur en häst¨får stå i ett stall än vad vi har på våra äldreboende...
 
Senast ändrad:
Sv: Stora hästar i litet stall

Jag fattade det som att det var låg takhöjd med dessutom sluttande hörn. Man mäter inte takhöjden i hörnen.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Jaha? Så det borde vara okej med boxar där hästen bara kan hålla huvudet i normal höjd när den står vänd på "rätt" håll?
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Nä det har jag inte sagt men att en häst på 165cm inte skulle kunna stå i ett stall med takhöjden 224 tycker jag är att gå för långt!!!!

Hästar är inga giraffer och de allra flesta står absolut inte med sin hals rakt upp och skulle de göra det så är miljön för övrigt dålig om hästarna är så spända!!
 
Sv: Stora hästar i litet stall

I det aktuella fallet är det väl dock irrelevant huruvida hästarna reser sig? Med en takhöjd på 2m kan ju 1,70-hästen han hade inte ens höja huvudet!

Håller med där! Tydligen behövs reglerna när inte folk verkar kunna tänka själva.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Hästar är inga giraffer och de allra flesta står absolut inte med sin hals rakt upp och skulle de göra det så är miljön för övrigt dålig om hästarna är så spända!!

Det är väl ingen som påstått att hästar brukar stå långa stunder med huvudet uppe? Däremot brukar de höja huvudet när det händer något, t.ex. det kommer in någon i stallet eller startar en bil utanför, vilket jag knappast ser som dålig stallmiljö. Däremot tycker jag det är dålig stallmiljö om hästen riskerar att slå huvudet i taket när den tittar upp för att se om det var morgonfodraren som kom, det om något lär väl resultera i spända hästar.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Nu tycker jag ju att det inte va så lite lågt han hade heller, för en häst som är ca 1,70...

Dålig stallmiljö för att en häst håller upp huvudet???
Står den inte och sover eller äter så har den väl i regel huvudet uppe?
Tycker hellre då att en häst som aldrig lyfter upp huvudet måste vara väldigt avtrubbad om den aldrig reagerar på ljud, som en dö sill.

Varför skulle en häst inte resa sej i stallet?
Det kan man väl inte generalisera och säga att dom inte gör?
Min ena häst gör det ibland när hon lämnas ensam inne i boxen...
 
Sv: Stora hästar i litet stall

ett stall med låg takhöjd blev en räddare i nöden för min häst. Min häst stegrade sig hela tiden i stallet när han stod på stallgången i samband med at jag köpte honom o han hade fått lära sig denna fula ovana. i ett halvår, dagligen, stegrade han. han visste att han skulle komma loss då så han fortsatte varje dag. det var oerhört svårt eftersom det även blev ett problem när tex hovslagaren kom, ja fick alltid ta ledigt från jobbet för att stå där och hålla i hästen. flyttade honom till stall med låg takhöjd, han stegrade sig första veckan, aldrig mer sedan då han upptäckte att han inte fick kraften att slå sig bakåt pga taket! därefter flyttade han till stall med hög takhöjd igen och har aldrig stegrat sig mer.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

...och min förra häst stegrade sig så han slog huvudet genom taket och spräckte skallbenet.....
Så du hade kanske tur?
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Om du har den lägsta punkten i hörnen så blir det ju där dom får mäta.

/Camilla
kl
Det är ju lite dumt för hur ofta står hästar med huvet i ett hörn när de höjer på det. Och tänk om takhöjden är 2 m i stallets hörn men 4 m i mitten, måste man bygga om då liksom...
 
Sv: Stora hästar i litet stall

det får ju lixom inte bli så att hästen hinner få kraften o få den där smällen lixom. i detta fall var takhöjden såpass låg så han kunde höja huvudet men han kunde inte få kraften att "skutta uppåt" lixom. i stallet före stegrade han ju så högt så han ramlade baklänges (att han inte bröt nacken är ju dock ren tur då han voltade ibland), det om ngt är ju livsfarligt..speciellt även då det kunde komma barn bakom o dylikt.

men som tur är så har vi inte detta problem längre (men vi kunde haft om han aldrig fick lära sig)
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Herregud säger jag bara. Nu har det gått för långt tycker jag! Inte fan reser sig hästar på bakbenen i ett stall!! Och gör de det så borde den godkända takhöjden vara runt en 4 m eller mer!!!!

Varför skulle en häst inte kunna resa sig på bakbenen i ett stall?
 
Sv: Stora hästar i litet stall

"Det går inte att utesluta att hästarna kan komma att skada sig på de låga takbjälkarna om de kastar bak huvudet eller reser sig i boxarna"

Visst kan hästar skada sig om de slår huvudet kraftigt i taket men varför är inte skjutdörrar med öppningsbara galler förbjudna i så fall? Där har man en överliggare i järn, kantigt dessutom som många gånger är bara 220 cm som hästen om den blir hotad av en människa eller häst som går förbi i stallgången och kastar sig bakåt med all säkerhet slår nacken i. Det såg jag hända flera gånger på ridskolan men hittills har jag inte hört någonting om att dessa dörrar anses farliga som är relativt vanliga i många stall. Däremot flera reportage om låg takhöjd men aldrig något om boxdörrar? Går det att utesluta att hästen inte skadar sig på dessa boxdörrar när man inte kan utesluta att hästen kan skada sig på en träbalk? Är inte detta inkonsekvent?

Jag tror hästar har bättre koll på vad taket faktist befinner sig än på var denna smala järnbalk befinner sig och om hästen stegrar sig och kastar sig ofta i boxen skulle jag fundera på om hästen verkligen trivs, för i boxen är det väl meningen hästen ska vila och äta, inte stimma runt och oroa sig över omgivningen? Det blir väl ännu större skaderisk om hästen kan stegra sig och riskerar slå runt på rygg eller få upp benen i gallerväggar/fönster eller sparkar någon annan levande varelse?

Likadant med transporter där finns vad jag vet ingen regel om hur hög transporten måste vara i förhållande till hästens storlek? Och hur många hästar har inte någon gång vid lastning/avlastning kastat upp huvudet och slagit i transportens tak?

Så faran med låg takhöjd och skaderisk ser jag som mindre än faran med skjutdörrar med öppningsbara galler och skaderisk och transporter och skaderisk. Skaderisken för hästar bör naturligtvis minimeras på alla plan, men hittills har jag inte läst någonstans om att boxdörrar kan utgöra en skaderisk men gång på gång om låga tak?

Och angående ventilation så är takhöjden faktiskt av mindre betydelse, mycket viktigare är att det finns en fungerande ventilation och att man ser till att den verkligen funkar/är rätt inställd. Jag har stått i fyra stall samtliga med godkänd takhöjd, två med öppet upp till nock det var ändå dålig luft i stallarna. Sen flyttade jag till ett litet stall lågt i tak och smal stallgång men tack vare många ventilationsluckor och en stallägare som såg till att dörrarna aldrig stängdes förrän det verkligen behövdes var luften utmärkt. Stalluftens kvalité bör istället mätas i alla stall oavsett takhöjd
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Varför skulle en häst inte kunna resa sig på bakbenen i ett stall?

Det är klart de kan göra, men de flesta sunda hästar gör det inte när de vet att det är något över huvudet.

Dessutom så räcker det ju knappast med de måtten som gäller för att undvika att de slår i huvudet om de reser sig, så det argumentet faller ganska platt gentemot takhöjder
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 607
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp