Stora hästar i litet stall

(Laholms Tidning) Länsstyrelsen förbjuder en man med hästverksamhet i Flyinge att hålla stora hästar i sitt stall med låg takhöjd. "Det går inte att utesluta att hästarna kan komma att skada sig på de låga takbjälkarna om de kastar bak huvudet eller reser sig i...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stora hästar i litet stall

...och min förra häst stegrade sig så han slog huvudet genom taket och spräckte skallbenet.....
Så du hade kanske tur?


Om du inte hade fri takhöjd i stallet så hade det hänt oavsett takhöjd, och du hade kanske tur (om den nu överlevde??) att den inte gick runt.


Vet flera hästar som tyvärr förolyckats genom att de gått över i stallgången och suttit fast i grimskaften, dessa hade räddats genom att det inte var för högt i taket.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Nu tycker jag ju att det inte va så lite lågt han hade heller, för en häst som är ca 1,70...

Dålig stallmiljö för att en häst håller upp huvudet???
Står den inte och sover eller äter så har den väl i regel huvudet uppe?
Tycker hellre då att en häst som aldrig lyfter upp huvudet måste vara väldigt avtrubbad om den aldrig reagerar på ljud, som en dö sill.

De flesta hästar står inte med huvudet högt utan i normal höjd och då är de inte ens i närheten av en takhöjd på 224cm

Varför skulle en häst inte resa sej i stallet?
Det kan man väl inte generalisera och säga att dom inte gör?
Min ena häst gör det ibland när hon lämnas ensam inne i boxen...

Och vad har ni för takhöjd?? Och hur ofta slår den i huvudet för det måste den ju göra om ni inte har fri takhöjd dvs över 4m.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Detta hände i förra ägarens ägo, så det enda jag vet är att hästen, som är ofantligt spruträdd, skulle vaccineras av veterinär, fick panik o stegrade sig. Slog huvudet genom taket och spräckte skallen. Hästen kördes omedebart till klinik för operation och fick en stålplatta inopererad i panna.
I min ägo såg jag honom resa sig i sin box så fort han såg en spruta eller vår veterinär, hände t o m vid avmaskning. ALDRIG annars. Men taket var så pass högt att det inte blev farligt för honom själv.
(Givetvis så hittade vi lösningar som funkade utan att vara i närheten att vara farligt för honom själv.)
Han lever definitivt fortfarande!
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Visst kan hästar skada sig om de slår huvudet kraftigt i taket men varför är inte skjutdörrar med öppningsbara galler förbjudna i så fall? Där har man en överliggare i järn, kantigt dessutom som många gånger är bara 220 cm som hästen om den blir hotad av en människa eller häst som går förbi i stallgången och kastar sig bakåt med all säkerhet slår nacken i. Det såg jag hända flera gånger på ridskolan men hittills har jag inte hört någonting om att dessa dörrar anses farliga som är relativt vanliga i många stall. Däremot flera reportage om låg takhöjd men aldrig något om boxdörrar? Går det att utesluta att hästen inte skadar sig på dessa boxdörrar när man inte kan utesluta att hästen kan skada sig på en träbalk? Är inte detta inkonsekvent?

Jag tror hästar har bättre koll på vad taket faktist befinner sig än på var denna smala järnbalk befinner sig och om hästen stegrar sig och kastar sig ofta i boxen skulle jag fundera på om hästen verkligen trivs, för i boxen är det väl meningen hästen ska vila och äta, inte stimma runt och oroa sig över omgivningen? Det blir väl ännu större skaderisk om hästen kan stegra sig och riskerar slå runt på rygg eller få upp benen i gallerväggar/fönster eller sparkar någon annan levande varelse?

Likadant med transporter där finns vad jag vet ingen regel om hur hög transporten måste vara i förhållande till hästens storlek? Och hur många hästar har inte någon gång vid lastning/avlastning kastat upp huvudet och slagit i transportens tak?

Så faran med låg takhöjd och skaderisk ser jag som mindre än faran med skjutdörrar med öppningsbara galler och skaderisk och transporter och skaderisk. Skaderisken för hästar bör naturligtvis minimeras på alla plan, men hittills har jag inte läst någonstans om att boxdörrar kan utgöra en skaderisk men gång på gång om låga tak?

Och angående ventilation så är takhöjden faktiskt av mindre betydelse, mycket viktigare är att det finns en fungerande ventilation och att man ser till att den verkligen funkar/är rätt inställd. Jag har stått i fyra stall samtliga med godkänd takhöjd, två med öppet upp till nock det var ändå dålig luft i stallarna. Sen flyttade jag till ett litet stall lågt i tak och smal stallgång men tack vare många ventilationsluckor och en stallägare som såg till att dörrarna aldrig stängdes förrän det verkligen behövdes var luften utmärkt. Stalluftens kvalité bör istället mätas i alla stall oavsett takhöjd


3 poäng av 3 möjliga, håller helt med!
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Jag är inte alltför förtjust i skjutdörrar med en låg järnbalk över, men jag ser ändå skillnad på behovet av takhöjd på ställen där hästen passerar ett par gånger per dygn jämfört med boxen där hästen ofta står halva dygnet. Jag har sett hästar som stått med så lågt tak att de slagit i när de höjt huvudet, och resultatet blir ofta att hästarna står och spänner sig och "hukar". Även om det naturligtvis inte är önskvärt att hästen spänner sig varje gång den går genom boxdörren (eller varje gång den lastas ur, vilket ofta är fallet med de som smällt i taket i transporten), så är det väl inte riktigt jämförbart med att de ska stå och spänna sig i timtals varje natt.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

De flesta hästar står inte med huvudet högt utan i normal höjd och då är de inte ens i närheten av en takhöjd på 224cm

Vad anser du är normalhöjd för en häst att stå med huvudet?
Om det är en shire av modell stor, når den inte 224 menar du?
Visst bör det vara lite sunt förnuft, men mannen i artikeln sa att han faktiskt hade en häst på 1,70 där.
Sen om det är ett stall med mycke hästar, liv och rörelse, tror du inte hästar står och tittar nyfiket då?
Inte står dom bara och hänger med huvet eller normalhöjd(vad det nu är)


Och vad har ni för takhöjd?? Och hur ofta slår den i huvudet för det måste den ju göra om ni inte har fri takhöjd dvs över 4m.

Du vet ju inte ens vad jag har för häst så hur kan du säga nåt om det?
Det är över 2,24 iaf och hästen slår inte i huvudet.
Hon stegrar, men är för det inte OSUND som du vill få det till:mad:
 
Sv: Stora hästar i litet stall

*Kl*

"Det går inte att utesluta att hästarna kan komma att skada sig på de låga takbjälkarna om de kastar bak huvudet eller reser sig i boxarna"
Med en sådan nivå på resonemang, hur kan det överhuvudtaget (häpp!) vara tillåtet att ha häst? Någonstans??

Jag håller med den som förutsätter mer än ett minimum av tankeverksamhet hos hästar.

LIA
 
Sv: Stora hästar i litet stall

Jag är inte alltför förtjust i skjutdörrar med en låg järnbalk över, men jag ser ändå skillnad på behovet av takhöjd på ställen där hästen passerar ett par gånger per dygn jämfört med boxen där hästen ofta står halva dygnet. Jag har sett hästar som stått med så lågt tak att de slagit i när de höjt huvudet, och resultatet blir ofta att hästarna står och spänner sig och "hukar". Även om det naturligtvis inte är önskvärt att hästen spänner sig varje gång den går genom boxdörren (eller varje gång den lastas ur, vilket ofta är fallet med de som smällt i taket i transporten), så är det väl inte riktigt jämförbart med att de ska stå och spänna sig i timtals varje natt.

Vad är skillnaden mellan att det är 2m ut genom fronten där hästarna när de står inne står i väldigt stor utsträckning jämfört med om det går en lika låg bjälke i bakre delen av boxen där väl hästarna bara i undantagsfall har huvudet ? Sannolikheten att den skall smälla i huvudet i överliggaren i fronten lär vara väldigt mkt större än att den gör det i bjälken inne i boxen händer liksom väldigt mkt mer utanför boxen som kan få en häst att reagera. Är det då vettigt att det ena är helt ok medans där det är minst risk inte är tillåtet, blir liksom ingen rim och ranson i resonemanget alls.

I detta fallet handlade det dessutom ett sluttande tak, inte svårt att gissa då att det är ett äldre stall som öppnats upp i nock för att få tillräcklig takhöjd för hästar, öppnar man de gamla låga stallen så blir det automatiskt så att längst in vid väggen så finns den gamla låga höjden kvar med skillnaden att taket stiger i samma vinkel som yttertaket, vilket gör att skall man vara petig så är taket för lågt kanske 20-30cm ut från väggen innan det nått upp tillräcklig höjd men sedan blir det desto högre en bit ut. Förklara gärna hur en häst skulle lyckas slå sig på denna låga höjd som är intill en vägg att den skulle slå upp huvudet baklänges i den är en omöjlighet för då befinner sig kroppen på hästen vid väggen och hästen slår alltså upp huvudet ca 1,5 meter ut i boxen där det är högt i taket samma sak om den stegrar sig så kommer den knappast så nära väggen med huvudet om den inte slått runt baklänges. Så på vilket sätt skulle det vara en skaderisk för en häst att det är lägre precis inne vid väggen.
 
Sv: Stora hästar i litet stall

...och min förra häst stegrade sig så han slog huvudet genom taket och spräckte skallbenet.....
Så du hade kanske tur?

Mitt lilla gotladsruss stegrade sig en gång vid hovslagarbesök och slog i taket, takbrädan knäcktes, russet oskadat. enligt hovlagaren tur att taket var relativt lågt annars hade han antagligen gått över och hamnat på ryggen.

( Hände för länge sedan när jag var en liten tös alltså mer än 20 år sedan).

Men å andra sidan var detta samma russ som sprang rakt igenom ett nyuppsatt taggrådsstaket. Utan minsta skråma ( alla tre trådarna gick av). När vi hade visiterat av honom och konstaterat oskadad häst och lagat trådarn så släppte vi in honom i hagen igen ( korkat eller hur?). Varpå han sprang ut genom staketet igen på ett annat ställe, sprängde trådarna- och hade inte minsta skråma då heller...

Vilket bevisar att med hästar kan man aldrig vara säker. De kan härja rejält i knasig miljö utan minsta skråma- eller så trampar de lite snett och bryter benet på nästan slät mark... typ.

(Men självklart ska man ändå försöka ha så säker miljö som det bara går.)

Det var på den tiden när det var taggtråd nästan överallt och vi hade honom hos en bonde. ( Dåförtiden begrep man ju inte bättre som relativt nybliven hästägare).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp