Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

grodan21

Trådstartare
Tänker att jag inte är den enda här inne som söker efter nytt jobb för tillfället. Jag har inte sökt jobb aktivt på +10 år och känner mig ringrostig! Och känner att det dyker upp frågor ibland som rör jobbsökande. Tex vad för kläder ska jag ha på mig vid en ev interjuv, kläderna jag har till jobbet idag känns på något sätt för avslappnat för en interjuv. Till hur jag skriver ett bra personligt brev till ett jobb där min utbildning är "rätt" men saknar erfarenhet, mycket enklare att skriva ett personligt brev till ett jobb som liknar det jobb jag har idag. Och hur får en självförtroden i jobbsökandet?

Jag är medveten om hur dåligt jag utrycker mig i skrift och att jag inte är speciellt bra på stavning.

Jag uppfattade att tipset verkligen var i all välmening och inte alls som ett påpekande om att du skulle vara dålig på något sätt.

Jag tror att syftet var just att ge ett sådant tips du efterfrågade i ditt startinlägg - att stava rätt i en ansökan kan nämligen göra stor skillnad för om man går vidare i processen eller ej.

Jag söker också jobb :) har precis tagit min masterexamen så det blir mitt första ”riktiga” jobb. Var på intervju förra veckan.

En grej jag tyckte var svår var frågan ”vad förväntar du dig från ett heltidsjobb”. Fattade inte riktigt vad de menade? Jag förväntar mig väl mest en OK lön och att jag inte gråter på väg till jobbet? 😅

Jag söker också jobb :) har precis tagit min masterexamen så det blir mitt första ”riktiga” jobb. Var på intervju förra veckan.

En grej jag tyckte var svår var frågan ”vad förväntar du dig från ett heltidsjobb”. Fattade inte riktigt vad de menade? Jag förväntar mig väl mest en OK lön och att jag inte gråter på väg till jobbet? 😅
Jag hade frågat vad dom menade med frågan faktiskt. 😄

Svår fråga! Jag hade nog svarat något i stil med att jag förväntar mig ett varierat och utvecklande arbete, en känsla av positivitet när jag tänker på mitt jobb, chefer och kollegor som jag trivs med och en fungerande arbetsgrupp. Att problem jag ser eller lyfter till min chef tas på allvar. Att jag känner mig lyssnad på och får feedback såväl som uppskattning. Lite sånt.
Obs söker ej jobb men följer gärna tråden och peppar er som söker! :)

Jag uppfattade att tipset verkligen var i all välmening och inte alls som ett påpekande om att du skulle vara dålig på något sätt.

Jag tror att syftet var just att ge ett sådant tips du efterfrågade i ditt startinlägg - att stava rätt i en ansökan kan nämligen göra stor skillnad för om man går vidare i processen eller ej.
Ett problem är väl att jag inte tror att jag ska få ett nytt jobb. Men jag lägger mer tid och energi på det personliga brevet 🙂 sen av någon anledning så har jag inte autokorrekt på datorn när jag skriver på buke.

Nu börjar mina kollegor få nya jobb, är glad för deras skull! Men det gör ju mig nedstämd, för livrädd att jag inte ska hitta något.

Jag söker också jobb och har gjort sedan augusti. Det har varit jättesvårt att ens få komma på intervju. Hittills har jag sökt cirka 120 jobb och fått komma på 5 intervjuer 🫠

Har tagit hjälp av personer som arbetar med att hitta jobb till arbetssökande och som bl.a. jobbat med Rusta och matcha. De har inte haft några invändningar på CV eller personliga brev, så det är svårt att veta vad jag kan göra annorlunda där.

Jag tror mitt största problem är att jag måste söka okvalificerade jobb som jag inte har erfarenhet av (och där man hellre anställer unga personer eller äldre med lång erfarenhet).
Och jobb inom områden som jag jobbat inom men för flera år sedan.
Det har blivit ett långt glapp utan jobb när jag studerat och varit sjukskriven.

Om jag hade bättre självförtroende hade jag nog kommit lite längre. Att kämpa för att maskera mindervärdeskomplex gör att intervjuer inte blir så avslappnade 😅

Svår fråga! Jag hade nog svarat något i stil med att jag förväntar mig ett varierat och utvecklande arbete, en känsla av positivitet när jag tänker på mitt jobb, chefer och kollegor som jag trivs med och en fungerande arbetsgrupp. Att problem jag ser eller lyfter till min chef tas på allvar. Att jag känner mig lyssnad på och får feedback såväl som uppskattning. Lite sånt.
Obs söker ej jobb men följer gärna tråden och peppar er som söker! :)
Vilket bra svar!!! Kan säga att jag absolut inte svarade sådär bra och utförligt :crazy: … haha

Ett tips från mig är att när man skickat in sin ansökan avvakta en vecka och sedan ringa och säga jag råkar befinna mig i XStad på fredag och då jag verkligen är intresserad av att arbeta för er undrar jag om ni vill träffas på en intervju.

Jag lyckades boka 4 intervjuer samma dag på det sättet och fick erbjudande om tre provanställningar och en tillsvidare.

Jag hade ett initialt samtal inför en eventuell intervju idag.
Jag matchar inte kriterierna helt men rekryteraren tyckte ändå att min ansökan var intressant nog för ett samtal.

Tjänsten är väldigt bred och det finns ingen tydlig arbetsbeskriving, vilket är lite scary. Många av arbetsuppgifterna har jag dock jobbat med på något sätt men inte som huvudansvar.

Jag fick prata om digitalisering av hälso- och sjukvården i alla fall, så det var ju kul 😁

Att det är utmanande och inte utmattande :D

Jag söker ibland, bara för att och nog ärligt talat för det ibland misstrivs jag där jag är. MEN generellt bra jobb med många fördelar.

Jag har ett äldre CV men har märkt att det är lite annorlunda nu sen ja sökte något sist 😅
Ja staplar inte upp alla nställningar, utan de senaste o de som är relevanta för jobbet.
Samma med utbildningar.
Relativt kort med den privata delen med men jag tycker jag gör mig bäst på intervju och brukar skriva något ovanligt (för mig) självsäkert i slutet av CVt för att göra dem nyfikna 😁

Jag söker ibland, bara för att och nog ärligt talat för det ibland misstrivs jag där jag är. MEN generellt bra jobb med många fördelar.

Jag har ett äldre CV men har märkt att det är lite annorlunda nu sen ja sökte något sist 😅
Ja staplar inte upp alla nställningar, utan de senaste o de som är relevanta för jobbet.
Samma med utbildningar.
Relativt kort med den privata delen med men jag tycker jag gör mig bäst på intervju och brukar skriva något ovanligt (för mig) självsäkert i slutet av CVt för att göra dem nyfikna 😁
Jag använder "samma" cv som när jag fick nuvarande jobb för 10 år sedan. Pratade med en jobbcoach idag och hen tyckte att det såg mycket bra ut. Så det behöver inte vara fel bara för att mallen är gammal.

Liknande trådar

• Det här med lönehöjning...
  • Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Livet och förändring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat