Stora problem med galoppen, expertråd behövs

moon

Trådstartare
Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt.
Idag kan hon galoppera någorlunda, men jag tror problemet sitter i huvudet, det har blivit en fix ide genom åren., pg.av hennes tidigare dåliga erfarenheter.
Har inte möjlighet att få ut olika duktiga tränare till gården då vi bor lite offside. Min ordinarie tränare har inte haft tid den senaste månadern, men hon har oxå haft problem med detta då hon ridit henne.
Det är nämligen så att hon går & laddar inför galoppen & jagar upp sig. Vilket gör att jag ALLTID måste förekomma henne.

Efter 1:a galoppen så är all annan uppvärmning förstörd, det tar minst 5-10 min innan jag får ur henne tanken att galoppera & på nytt lura henne för en ny galoppfattning.Vissa dagar funkar det inte alls.
Pg.av denna stress så utvecklas hon inget i galoppen. Så jag den senaste månadern gjort mkt. galoppfattningar från skritt & trav i ngr steg.

För att minska min negativa påverkan, så ber jag henne att galoppera på kommando, då det stressar henne mindre, står upp i sadeln & sitter ner om vartannat. Försöker att hålla händerna på framvalvet, för att inte hålla igen henne & hålla igen med sätet istället & bara ge stöd i tygeln. Vet att jag påverkat henne negativt då jag varit rädd tidigare genom åren att galoppera henne, då hon bråkade så. Har wiplash & dålig rygg, så jag har inte känt för att utmana ödet, utan överlåtit det till olika tränare.

Har aldrig haft detta problem med någon annan häst jag ägt tidigare.
Men idag är jag stolt att jag vågar ta tag i detta:bump: Självklart går det bättre med galoppen då tränaren är på mig om sitsen osv................men hästens stress mellan galoppfattningarna har ingen lyckats arbeta bort.

Har testat att bara göra det en gång/pass, då är hon lugnare, men det löser inte mitt problem. Gör galoppfattningar ur en volt, går bra.......men sedan går hon & laddar inför nästa fattningar.
Gjort halvhalter, helhalter, galopp på liten volt, vilket hon klarar idag (utan att ligga ner i kurvorna).
Hon är fint musklad & stark för övrigt, takt & balansen är där när hon är lugn.

Har provat att galoppera i början, slutet ja you name it................är rådlös hur jag ska gå vidare. Känns inte som det ger något att bara galoppera runt runt, utan att kunna samla henne el. göra galoppombyten.
Tack för tålamodet att ni orkat läsa igenom det, ni som gjort det :love:

Hon är mkt känslig, sto & svår att rida. Som många besvärliga ston så måste man få med sig henne, då gör hon sitt yttersta. Kväver el. pressar man henne så exploderar hon.
Vilket har varit problemet för dom flesta som ridit henne inkl. tränare.Hon är rak i korset vilket gör det svårare för henne med samlingen, är fullt medveten om problematiken. Men galopp borde inte vara ett sådant problem oavsett hur man ser ut.
Mitt andra fullbod under utbildning galopperar utan drama, han är bara på nybörja nivå i galoppen i dressyrarbetet, men han stressar aldrig mellan galoppen & jag tappar inte allt som byggts upp under arbetspasset.
Så vad göra med denna dam för att komma vidare:confused:
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Jag är ingen expert. Men min pålle stressade extremt mycket i och efter galoppen i början, när jag la galopphjälp så bara dånade det till och vi var iväg världens fart. Sedan beror det ju lite på mentaliteten på hästen, men på min så gjorde vi så att vi galopperade mycket. Fattade galopp tusen gånger, galopperade alla möjliga ridvägar, förvänd galopp osv, tillslut var inte galopp så stor grej.

Tänkte på att du skriver att du försöker hålla händerna på framvalvet, tänk på att hästen rör huvudet när den galopperar så du följer hästen i rörelserna och inte blir fast med en stilla hand. Min häst reagerar så att ju mer jag håller desto snabbare går det.

Det man inte får glömma när man har stressade hästar är att man måste fortsätta rida och inte bara bli sittande själv och tänka att man inte ska störa hästen och stressa den.

Har du ingen tränare/riktigt skicklig ryttare som kan rida hästen och hjälpa dig? Det är guld värt. Och hur beter den sig vid longering?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Hon kan förknippa det med smärta, har du kollat henne hos veterinär. Så lång tid ska det inte ta att lära en häst att galoppera. Låter som hon försöker "komma undan" smärta.

Det kan även vara så att du vet vad hon gör vid galoppfattning och du låser dig istället för att vara avslappnad. Var avslappnad i armarna och "följ med i rytmen".
Det är väldigt lätt hänt att sitta och blåhålla om dom drar iväg och rutinerna ändras aldrig.

Har haft en häst som var likadan som din som stressade upp sig vid galoppfattningar. Hon hade ont och var därför på detta vis.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Jag är ingen expert. Men min pålle stressade extremt mycket i och efter galoppen i början, när jag la galopphjälp så bara dånade det till och vi var iväg världens fart. Sedan beror det ju lite på mentaliteten på hästen, men på min så gjorde vi så att vi galopperade mycket. Fattade galopp tusen gånger, galopperade alla möjliga ridvägar, förvänd galopp osv, tillslut var inte galopp så stor grej.

Tänkte på att du skriver att du försöker hålla händerna på framvalvet, tänk på att hästen rör huvudet när den galopperar så du följer hästen i rörelserna och inte blir fast med en stilla hand. Min häst reagerar så att ju mer jag håller desto snabbare går det.
Det man inte får glömma när man har stressade hästar är att man måste fortsätta rida och inte bara bli sittande själv och tänka att man inte ska störa hästen och stressa den.
Har du ingen tränare/riktigt skicklig ryttare som kan rida hästen och hjälpa dig? Det är guld värt. Och hur beter den sig vid longering?
Var otydlig om händerna, jag har händerna "nästan" vilandes, men ändå följsam så hon inte stressar för jag håller emot omedvetet ibland när hon vill rusa *ler*.Min dam stressar & vill rusa om jag håller emot, så det försöker jag att undvika.
Ang. fortsätta rida på i galoppen så hon hittar sin balans, så är det det vi pysslat med dom 2 senaste åren, med långa uppehåll för att tagga ner henne.
Galoppen stressar så mkt. att det förstörde uppbyggnadsarbetet en tid, så därför skrev jag att vi skyndat långsamt. Jag har haft tränare regelbundet under dom 5 åren jag haft henne, som både tränat mig & hästen, men som jag skrev så har inte dom tränarna jag har tillgång till i min närmaste omgivning, lyckats lösa detta dvs. stressen mellan galoppfattningarna.
Jag har börjat med kortare galoppfattningar för att stärka upp henne så hon bär sig bättre i galoppen. Om hon får upp styrkan så kanske hon lugnar sig i galoppen?
Ang. träning av hästen med tränare så har jag tagit upp det i mitt inlägg, så läs det, tack.
I longering så är galoppen olika från gång till gång. Beror vilket humör hon är på..................................................ett sto som är mkt. hormonstyrt. Dock är hon alltid stressad mellan galoppfattningarna oavsett humör då man rider henne.
Om jag inte löser galoppen så får vi lägga ner galoppen helt, då det förstör så mkt. av uppbyggnadern. Hela passet blir liksom ogjort, ett steg fram & ett steg tillbaks.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Hon kan förknippa det med smärta, har du kollat henne hos veterinär. Så lång tid ska det inte ta att lära en häst att galoppera. Låter som hon försöker "komma undan" smärta.
> Hon har fått regelbunda behandlingar för spänningar & låsningar, men dom blir inte bättre av att hon stressar mellan galoppfattningarna. Hon kan inte ridas ut heller ensam då hon är rädd för skogen, utan sällskap. Så det har vi lagt ner helt på inrådan av fysioterapet & vetrinär. Om hästen inte tycker det är roligt & får spänningar & låsningar av det, så låter man bli.Därför har jag fått pausa emellanåt. Om jag skulle pressa henne vaje dag med detta så skulle både vetrinär & fysioterapet få bo här & lösa alla knutor mellan passen *ler*
Det kan även vara så att du vet vad hon gör vid galoppfattning och du låser dig istället för att vara avslappnad. Var avslappnad i armarna och "följ med i rytmen". > Det har jag oxå förklarat i mitt första inlägg.
Det är väldigt lätt hänt att sitta och blåhålla om dom drar iväg och rutinerna ändras aldrig. > Jag använder röstkommandot som hjälp ihop med lätt skänkel & följsamma händer, då jag vet att jag tjuvhåller & spänner mig ibland.Min senaste justering för att hjälpa henne. Men mitt största problem är efter vi saktat av & ska göra ny fattning efter ett varv el. två el direkt efter. Det är då hon kränger sig & blir som en orm i kroppen & tappar då lätt balansen.
Har haft en häst som var likadan som din som stressade upp sig vid galoppfattningar. Hon hade ont och var därför på detta vis.Då hon köptes som vanvårdsfall så galopperades hon inte dom 2 första åren, behandlades varannan vecka av fysioterat intensivt då. Men det är en annan lång historia.
Hon är även sån efter behandlingar idag, helt övertygad om att det sitter i huvudet pg.av dåliga erfarenheter i sitt tidigare liv. Frågan är hur man bryter mönstret, hennes negativitet mot galoppen ? Hon kan galoppera jättefint beroende på humör, dock har jag ännu inte krävt samling, då hon behöver stärkas upp mer med galoppfattningar.

Kan det vara idé att bara galoppera henne på en 5 m volt så hon bibehåller lugnet & inte får galoppera iväg på raksträckorna i paddocken ?
Jag har låtit henne galoppera runt hela paddocken & endast 10m volt för att lugna ner henne om hon börjat rusa lite för mkt, för att sedan galoppera ut på stora spåret igen, så hon får hitta sin egna balans. Men det kan jag inte göra i all evighet.............hon behöver stärkas upp mer, eller ?
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Har du testat att helt enkelt sitta av direkt efter galoppen? Fatta galopp, galoppera lagon distans, bryt av, sitt av och ge godis och sedan leda runt hästen som avslutning. Att avsittningen ska ske nästan genast, så fort du lyckas få hästen att lugna ner sig så att du kan hoppa av. Och att du gör detta under en längre period, utan att fuska, ex. varje dag i två veckor.
Poängen är att hästen ska börja koppla att efter galoppen så är ridningen över och ju snabbare ryttaren kan göra halt och hoppa av, då får man godis. :idea:

Jag har provat en liknande metod med en häst som stressade sig så kopiöst över att hoppa att han nästan föll i bitar. Vi hoppade ett hinder och direkt efteråt hoppade av och belönade. Efter några veckor av samma procedur få fick han hoppa två hinder och sedan avsluta. Tillslut, efter några månader, lyckades vi bryta stressen och hästen kunde fungera som hopphäst utan att falla sönder. :)
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Är du säker på att det inte finns något fysiskt fel på hästen? Jag hade ett halvblodssto, där galoppfattningarna ALDRIG började fungera. Jag kände mig helkass som ryttare (har ridit i typ 40 år...), och provade allt jag kunde tänka ut! Sedan fick hästen rörelsestörningar, och tillsammans med gamla problem med att lyfta bakhovarna (vilket jag trodde berodde på hennes temperament), så föll poletten äntligen ner. Röntgen visade pålagringar på halskotor, och hon togs bort för ett år sedan.

Om allt annat funkar OK, och galoppfattningarna inte, så skulle jag faktiskt gissa på ett fysiskt fel. Inget annat att observera? Lyfta bakhovar? Backa? Gå i backe? Det verkar konstigt att galoppfattningar ska behöva orsaka sådan stress. Hur är det när du rider ut? Kan du fatta galopp då, utan att det blir katastrof? Och vid hoppning?
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Det finns ett ouppmärksammat problem som är mer än vanligt nuförtiden och som ger hästarna den sortens svårigheter som du beskriver. Som har en så stor påverkan att en vanlig häst inte ens kan röra sig vanligt. Det finns två inlägg ons to under Ridning, tråden övningar för att samla galoppen, värt att läsa även om det inte uppskattats av alla. Kanske går innebörden förlorad om man läser för fort.... MVH
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Vill tillägga att det ofta samtidigt uppstår förskjutningar i SI-lederna (korsbenen) som kan behandlas av equiterapeut. Finns en artikel om det i Hästfocus nr9.MVH
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Krocodil: Kan vara värt att testa. Om jag förstår dig rätt så ska jag bara göra en galoppfattning (efter uppvärmning så klart), hoppa av & därefter avsluta passet ? Isf blir det inte mkt. gjort.
Jag har tränat galoppen en gång i varje varv & varvat ner henne 5 min efteråt, fått henne att slappna av & frusta, därefter avslutat. Det är inga problem.

Utan det är nu när jag höjt kraven som stressen ökar, ju mer galoppfattningar, mer stress.Hon måste tränas 4-5 dgr i veckan med lösgörande arbete, annars så stelnar hon till & blir svårhanterad i ridningen. Hon rids alltid med mkt lösgörande övningar, öppnor,slutor, omvända slutor..................ja, skolorna rent allmänt. Det är det som håller henne smidig,så det är ett måste. Hon skadades som 2-åring i v.bakben. & ett allvarligt baltramp i samma ben som hon dömdes ut på i Tyskland. Vilket jag fick reda på efter köp i Sverige !
Efter 5 år har jag lärt mig att rida denna dam, får man med sig henne, är lugn & sansad så fungerar hon jättefint. Hon har problem med låsningar & spänningar i rygg,nacke & bakben som behandlas av fysioterapet när det behövs & BoT, men det mesta går att rida bort genom lösgörande arbete dagligen.
Dom 2 första åren fick hon havre, & hade enorma problem med humör & låsningar.Tog då bort havren på inrådan av fysioterapeten, bara korn /lucern & mkt olja, fri tillgång på hö & mineraler. Tror hon har den åkomman där dom inte kan bryta ner glukosen i musklerna, minns inte vad sjukdomen heter. Men det stämmer in bra på henne.
Genom åren med henne så vet jag att om hon rids rätt så fungerar hon, med hjälp av tränare emellanåt som rider igenom henne & tränar mig.
Singer: Har läst dom övningarna, inget som vi inte provat & en del gör jag redan.Självklart galopperar hon bättre med min tränare (tävlingsryttare), men återigen så är det stressen mellan fattningarna som är ett problem för henne, då hon spänner sig i musklerna & stelnar till.
Nobless: Hon rids inte ut då jag inte har någon att rida med, läs tidigare inlägg för mer info. Då vi varit iväg i större paddock så har galoppen inte varit några problem alls, dock stressen emellanåt. Men det går inte att åka iväg med henne varje gång för detta då hon lider av klaustrofobi i transporten & blir mkt. stressad i nya miljöer.
Hon måste ha dagliga rutiner som inte får rubbas, då håller hon sig på en bra nivå. Det är som sagt ett sto med mkt nerv om man stör hennes ordning.
Men jag älskar henne för den hon är, fått henne på min lott & vill göra det som är bäst för henne.
Det är en häst som är för svår för mig egentligen, men det visste jag inte då jag köpte henne, då jag blev lurad av hästhandlare. Hennes låsningar hör ihop med hur hon är i psyket för dagen, hur kallt det är osv. Alltid täckad & BoT på natten. Så ju lugnare hon är i sin vardag, mindre låsningar & spänningar utöver det som redan gjorts med foder.Då fungerar hon i ridningen med.
Hennes historia är lång & hon har fått hjälp av rätt fackfolk när det behövts.
Jag vill egentligen bara få förslag på övningar som kanske kan hjälpa/underlätta stressen som hon bygger upp mellan galloppfattningarna.
När tränaren är här så går galoppfattningarna bra då hon är på mig, vilket jag skrivit redan. Men stressen mellan är det som är problemet.
Hon kan rygga 4-5 steg i taget, men sedan slår hon ifrån med huvudet, men vi gör det sällan .Har inte tänkt på att göra det bara. Då jag har i bakhuvudet att ryggningar sliter på hästen & inte ska nötas för mkt enl vissa tränare som avrått det. Glömmer bara av det helt enkelt..................men ska kanske ta upp det igen för att stärka upp henne.
Lyfta bakhovarna varierar från dag till dag beroende på kyla.Hon är oxå som jag skrivit tidigare mkt. styrd av sina hormoner, har hittat ett preparat som håller henne på en jämnare nivå. Så det psykiska ihop med hennes ursprungs skador komplicerar det ytterligare, det förstår jag. Min vetrinär har inte rekommenderat klinik än så länge.
HAr undvikt att gå in på hur hästen är, för att inte sväva ut i all oändighet i tråden ,så folk inte orkar läsa. Jag berättar gärna, men det blir tyvärr väldigt långt.............kan försäkra er att vi gör det som går att göra för att underlätta hennes vardag. Vill inte att vi ska komma ifrån frågeställningen.
Just nu är hon stel i babenen pg.av dålig hovslagare.Han sabbade även min andra häst. Vi har bytt & hon börjar bli långsamt rörligare bak i takt med att hon justeras . Men detta problem har vi haft längre än hovlagar problemen började. Självklart bråkar hon mer i galoppen när hon inte är hundra i kroppen. Men grundproblemet kvarstår oavsett dagsformen, i varierande grad.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Ang. träning av hästen med tränare så har jag tagit upp det i mitt inlägg, så läs det, tack

Ursäkta att jag inte läste precis allting.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Ledsen att säga det men mitt sto hade många av de symptom du beskriver, hon togs bort idag... Antagligen pålagringar i nacke eller hals.

Jag hade henne ett år och det var många diffusa symptom, i början blev hon stressad i galoppen, ville gärna hoppa på fart och kunde hoppa hus...när jag fick bukt med springandet det gick hon inte fram, hon har alltid haft varit lätt att rida i en självbärigform och jag kunde aldrig tro att det var något sånt fel på henne...

Jag red för olika tränare och de hade olika teorier, såsom någon form av sadeltvång då hon var lite sur vid sadling och var passig av och till i skritten innan hon blev varm, hon ville gärna trava eller galoppera i början av passet (kändes väl bäst inser jag ju nu), en del trodde bara hon var skarp men jag upplevde henne snarare som tvärtom, någon att hon var stoig för hon tyckte något om precis allting, kickade mot skänkeln när jag ridit på några månader för att muskla upp henne och se om det bara var svaghet.
Efter några månaders träning började hon "tappa" bakbenen och efter ett tag kunde jag se en stelhet och rörelsestörning högt högerbak vid longering.
Åkt in och ut på klinik, låsningar i ryggen som togs bort, svarade inte på behandlingarna, fick nya låsningar etc tog ut en annan vet som är riktigt bra på rörelsstörningar o hon dömdes ut.
Hästen har hela tiden varit riktigt känslig o det är nästan bara jag som kunnat kommunicera fullt ut, hon fick också "klaustrofobi" i transporter, men framförallt kunde hon vara rejält stel när man väl tog ut henne så det var väl jobbigt såklart för henne att åka...
Hon var till 50% fullblod och väldigt känslig o lätt att rida, också typen som får panik om man blir fast i handen eller har ett skarpt bett.

Om jag var du skulle jag hellre förr än senare ta ut en annan veterinär som är riktigt bra på höga hältor/ryggproblem istället för att lösa symptomen hela tiden, jag ångrar att jag inte gav upp tidigare, men det är svårt att inse när hästen utan problem hoppar 1.20 och rör sig sjukt fint emellanåt..
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Håller helt med .
Ts : med den historik du beskriver hade jag definitivt trott ngt gör ont i hästen . Ta in den på utredning . Det är tex inte normalt att de får låsningar för att se spänner sig över att få i skog även om de är spända . Inte heller stelhet i bakbenen pga hovslagare .
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Den dagen hon får problem i dom andra gångarterna så åker vi naturligtvis in på klinik. Med tanke på det hon fått utstå sedan hon kom till Sverige som 4-åring så vill jag bara att hon ska ha en så bra livskvalité som möjligt. Tyvärr har jag inte fått klarhet i vad som hänt exakt, varken här el. i Tyskland. På min hemsida finns bilder på henne då hon kom, så får man tolka det som man vill.
Ingen har dömt ut henne till dagens datum. För 2 år sedan var hon på Axvalla travbana för utredning då hon hade gått omkull med min tränare, över ett hinder & fick knäledsinflammation bak. Vid återbesök var hon u.a på böjprov & dom tyckte inget mer behövde göras. Visst det specifika benet kollades grundligt, men dom gick över henne över rygg & alla övriga ben. Fysioterapet jag använder är oerhört skicklig, inte mkt. som går henne förbi. Hon hade hänvisat mig till vetrinär direkt om hon lider.
Visst detta är en häst som behöver mkt. TLC. Själv är jag sjukpensionär, lever med värk dagligen . Jag är över 40 år & har inga tävlingsambitioner. Jag har hästarna för att hålla min kropp i trim, & något som får mig ur sängen dagligen.Innan jag tog upp hästarna för 5 år sedan så var jag "utdömd" med förtvinade muskler, så är det inte idag. Jag har oxå låsningar pg.av wiplash, reumatism & ryggvärk, men jag har lärt mig att leva med det.
Jag lägger upp ridpassen efter hur hon mår från dag till dag. Hon har byggts upp & ridits in från ingenting under min ägo, med fackfolk som kan sin sak. Eftersom jag själv är svag så har hon & jag byggt upp oss tillsammans.Det är bara det sista året som hon ridits 4dgr/veckan, innan var 1-2 dgr i veckan, förutom vid inridningen, dö körde vi 3 dgr i veckan.
Vi hoppar aldrig, då jag inte kan för min rygg. Det tog mig ett helt år att klara av ett dressyrpass på 30 min, pg.av mina krämpor. Kan jag bli bättre så borde hon få en chans. Har inget bättre för mig *ler* Tyvärr är jag bara en glad hobbyryttare som saknar en hel del kunskap, därför frågade jag om detta problem här:)
Hade jag haft henne inackoderad med en stallhyra på tusentals kronor, & velat tävla så förstår jag att det inte är ekonomiskt hållbart att behålla en sådan häst.
Men vi har egen gård, har en andra häst att rida som är helt frisk. Vi har gått igenom så mkt. genom åren hon & jag.
Jag är inte den som behåller ett djur med smärtor för egen skull, utan livskvalitén är viktig. Handikappade har oxå rätt att leva.

Tack för Er som delade med er av Era hästars historia. Men om jag förstår Er rätt utifrån det ni berättat, är att hennes galopp inte går att förbättra pg.av smärta.........................................
Jag vill ge henne en chans att utveckla galoppen då det andra sitter på plats & funkar bra. Men vi får väl backa tillbaks till att ta ett galoppvarv då & då i paddocken.
Mackan: Kan jag försäkra att en hovslagare visst kan försämra en hästs gångarter & vinklar, har två hästar som levande bevis för det !Men det är en historia för sig själv.Orkar inte gå in på detaljer om det. Min tränare provade samma hovslagare under en tid & en hel tävlings säsong gick förlorad för henne, då han sabbade flera av hennes hästar. Hela sommarens ridning är helt förstörd pg.av det.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Jag förstår det du skriver men det låter som du relaterar för mkt av dina egna erfarenheter och sjukdomshistoria på hästens . Samt att du virrvarrar lite ang resonemang runt det .
Det framgår bara i din ursprungs skildring att du har problem i galoppen
.
Sen kommer hästens skadehistorik fram .
Och Att du aldrig varit inne på klinik med den ?
Hur man vill med din häst och Vilka begränsningar den
Har osv etablerat fysiskt är ju en sak . Att veta i grund och botten att det finns problem och säga Att allt man vill är att hästen
Ska vara glad är inte överensstämmande med det intryck din skrift gett Från Början , där uttrycker du frustration och undran över hur din häst reagerar .
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Ganska stor problematik, kanske du har provat men vad skulle hända om du bara rider igenom galoppen utan att ställa så stora krav?

Tänker mig att bara sitta och mjukt understödja med hand och rulla på i galopp och då gärna lite ytterställd och mjukt leda ner form för inner.

Kanske din fysik stoppar detta men tanken skulle vara att låta hästen arbeta en längre tid tills den fysiskt/psykiskt inte orkar hetsa upp sig längre, att avdramatisera dom psykiska låsningarna galoppen verkar ge henne med arbete istället för att byta gångart eller andra övningar som jag tror ger fler spänningar.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Hon rids inte ut
Där har du problemet. Hästen behöver komma ut o raca av sig emellanåt och få se nåt annat än ridbanan. Få skritta på långpromenad i några timmar. Klättra i backar. Få lite intellektuell stimulans. Får hon pysa ut överskottsenergin regelbundet så kan hon koncentrera sig bättre på detaljerna sen.

En häst med mkt nerv behöver en ryttare med mycket lugn och en stor portion humor.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Mackan: Uppfattar det som att du läser mellan raderna, eller så förstår du inte vad jag vill få fram. Kanske är jag otydlig :) Hon har varit på klinik,däremot inte röntgad, fått regelbunden behandling av fysioterapet genom åren & min vetrinär som har mkt. gott rykte här bland hästfolk, är här med jämna mellanrum,om inte annat för årlig vaccinering. Så hon nekas inte vård.Hästar kan ha pålagringar utan att behöva tas bort.Man får anpassa sig till hur dom mår.Hon ser frisk & välmående idag,sätter bra muskler.Allt är inte så svart/vitt.

dorina-stambokf4.jpg


Hoppades få tips på galoppövningar/stärka bakdelen för att föra henne framåt i galoppen. Ville inte gå in på hennes historik, då jag vet av Erfarenhet att folk inte orkar läsa igenom allt,& bara svara på senaste inläggen. Då blir det så fel. Sedan att jag jämförde mig med hästen, är just för att jag kan relatera till hur hon ev. har det. Alltför många hästar döms ut & tas bort. Vilket jag kan förstå då rehablitering kostar mycket pengar & tid. Även försäkringsbolagen ser det som ett stort problem, därför har en del börjat med rehabförsäkring. Många hästar har kunnat komma tillbaks när dom getts tid att få läka ihop. Det är ren fakta.
Jag skapade inte tråden för att fråga om hon skulle tas bort el. få leva.............................................

the_connemara: Ridbanana är tyvärr bara 21x40.

Dressyrmupp: Det har jag gjort i 1 års tid, det har vi inga problem med, då varvar hon ner nästan omgående. Jag vill stärka upp hennes bakdel så tanken var att börja med galoppfattningar i några steg, men det stressar henne oerhört. Här om dagen körde jag 2 timmar med bla.galoppfattningar & ryggningar. Vilket gjorde henne mer stressad än någonsin. Har aldrig ridit så länge, så bli inte upprörda. Mycket av tiden gick ut på att försöka dämpa henne & därefter avsluta lugnt & avslappnat. Men det gör jag inte om någon mer gång, inget bra tips för henne.
Och ja byte av gångarter stressar/spänner henne, när jag går ner från trav till skritt (tvärtom inga problem). Men det ger mest uttryck i att hon inte vill ta ut stegen & gärna falla in i trav igen. Hon vill gärna bestämma vad vi ska göra & gör gärna saker i förväg.
Är vi på väg in i en öppna så gör hon den av sig själv, då får jag bryta av & göra en sluta el. annat. Just hennes kontrollbehov är ett problem när nya saker ska göras, då vill hon gärna stressa & bråka om det, tills hon inser att hon klarar det styrkemässigt. Oftast behöver hon smälta det en dag el. två.Men galloppfattningarna är väl för krävande ännu, så vi får avvakta.
Nya rutiner, ideér, övningar rubbar hennes vardag & stressar henne
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Finns det ingen stubbåker nära att rida på? Kan du gå ut och gå med henne så att hon får lite miljöträning?
Tycker annars att förslaget med att sitta av direkt efter galopp och belöna och gå in var bra. Om man arbetar så i tex 2 veckor så ser man ju om det är bara en stress som satt sig i huvudet eller om det kan vara något som verkligen smärtar. Kan det vara idé att röntga henne?
Du kan inte åka iväg till tränare?

Jobbigt problem, hoppas du hittar någon bra lösning! Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 813
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: Acto
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 189
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Dammigt
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp