Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Men då skulle jag låta bli övergångarna, man kan stärka galoppen på andra sätt.
Cantra, tempoväxlingar där man nästan går ner i skritt, dvs samlar och sen till arbetsgalopp.
Lite svag öppna på volt alt tagen bakdel så man kan stärka ett bakben i taget.

Om jag var du skulle jag låta bli att blanda övningar. Hellre att hitta ett träningsschema med lösgörande/stärkande som ALLTID görs i strikt ordning så hon vet och kan slappna av. Skapa väl fungerande rutiner med från dig, ett lugn och med självförtroende. Jö lugnare och med en självklar pondus/självförtroende från din sida kommer ge henne dito.

Bry dig inte om att hon förkommer dig, huvudsaken hon gör det du begär när du vill och med kvalitet.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Nu har jag läst igenom allt, och även spanat in din hemsida, din pållas fölis följer jag regelbundet på hennes mattes blogg! =)

Det enda jag kan tänka på som jag själv skulle provat om jag var i din sits är att lägga upp ridpassen enligt ett strikt schema under en tid. Det låter inte som att det är styrka som saknas eftersom hon utifrån vad du skriver verkar vara så pass stark i övrigt utan problemet verkar utifrån texten ligga i psyket. Därför så skulle jag ha en klar plan för varje pass som jag följer varje gång jag sitter upp. Typ skritta fram, sen trav i vänster varv med övergångar, när hästen är lösgjord så går man över i höger varv och gör samma jobb där, skrittpaus, vänster varv igen trav skolor, höger varv trav skolor, skrittpaus, vänster varv, galopparbete på volt 3-4 fattningar, galoppera hellre kortare sträckor med kvalitet, höger varv galopparbete på volt 3-4 fattningar. Upplägget är bara ett exempel på hur man bestämmer sig för att rida, man får ju lägga upp ett som passar för hästen och ens träning, sen följer man det varje dressyrpass. Hästen ska veta vad som förväntas av den och lite vad som kommer sen. Om den förekommer ryttaren så rider man t.ex. några meter rakt fram istället för att direkt gå in i en skola och sen när hästen väntar på en så ber man om skolan. Men hela tiden så rider man passen enligt först del A, sen B sen C. Det här upplägget kan ibland kännas tråkigt och man vill ju ge hästen ett varierande arbete, men för en lättstressad häst så tycker jag att det fungerar för det ger dem tydliga ramar och de vet vad man förväntar sig av dem. Variationen får komma genom att man hela tiden gör små tempoväxlingar, och övergångar. Ska man försöka detta så måste man hålla sig till det under en längre tid, ge hästen ett system och rutiner även i ridningen. Det kan vara värt ett försök.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Men jag avsåg inte för en sekund att föreslå att hästen skulle bort ?! Jag skrev att vet du att det finns fysiska problem så är troligtvis hästens problem med galoppen kopplat till det .
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Men jag avsåg inte för en sekund att föreslå att hästen skulle bort ?! Jag skrev att vet du att det finns fysiska problem så är troligtvis hästens problem med galoppen kopplat till det .

Det var inte riktat till dig :) Utan allmänt till Er som svarat. Förstår att man vill få en helhetsbild av hästen för att hjälpa. Men då blir det för lååååååångt.
Ni får helt enkelt lita på att hästen får den vård & omsorg hon behöver & försöka (vet att det är svårt) att bara ge förslag på övningar.Vet att ni menar väl..........................

Som ni andra svarat nu senast så är hon mkt. riktigt lugn & samarbetsvillig om vi har samma upplägg varje dag, tråkigt.
Passen är alltid upplagd med öppnor,slutor, förvända öppnor/slutor, skänkelvikningar, halvhalter,halter, temoväxlingar. Detta görs på långsidor, i volter av varierande storlekar, fyrkanter(rider hörn), rider över bommar.
Det är bara galoppen som inget utvecklas i.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Förstår jag dig rätt om galoppen fungerar om du bara rullar på runt fyrkantsspåret?

Men att fattningar och "övningar" stressar hästen?
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Förstår jag dig rätt om galoppen fungerar om du bara rullar på runt fyrkantsspåret?

Men att fattningar och "övningar" stressar hästen?

Ja det stämmer bra. Hon blir upprörd när vi ska sakta ner o vill bara in i galloppen igen. Precis som hon gör i traven då hon ska sakta ner till skritten. Så för varje fattning blir hon mer hetsig o bråkar på stället tills hon får sträcka ut igen. Vid dom tillfällena försöker jag att inte hålla henne för kort o ger henne komandot "gallopp" för då slappnar jag av mer i sätet o spänner inte skänklarna lika mkt. Detta är något nytt som jag provat som jag tycker hjälper hästen o mig just nu, tills jag slappnar av mer vid fattningarna. Omedvetet så spänner jag mig då jag är rädd för att ramla av när hon kränger med kroppen åt alla håll o kanter :) Jag har provat fattning ur en liten volt, det funkar inte så bra.
Vet inte i vilken ordning man ska ta galloppen, fattningarna el kräva mer samling i galloppen innan hon går vidare?
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

I mångt och mycket stämmer beskrivningen av din häst väldigt väl in på min dam. Jag vet inte hur din häst fungerar och kan inte säga något om huruvida den mår bra eller ej. Jag kan bara dela med mig av hur jag arbetar med min häst.
Hon är överambitiös och extremt känslig (mer än 50% fullblod), hon blir dessutom överexalterad när vi arbetar med galoppen. Galoppen i sig är mycket rund och fin, men hon blir väldigt "laddad" mellan fattningarna. Att, som några tipsat om här, ha samma schema hela tiden fungerar inte alls på henne, hon snappar upp allt blixtsnabbt och lär sig övningarna direkt. Här har vi tvärtom fått variera mycket så att hon aldrig vet vad som komma ska. Jag ger lätta men övertydliga hjälper, t.ex. innerskänkel fram och ytterskänkel bak betyder "galopp" och inget annat, när vi ska gå över i trav igen så förs skänklarna på plats för trav, i samma läge på båda sidor. Det ska inte råda något som helst tvivel om vad jag menar. Jag försöker att aldrig tänka galopp innan vi verkligen ska fatta galopp, börjar man tänka det i förväg så är det sååå lätt att man omedvetet börjar ge galoppsignaler, på en så väldigt känslig häst räcker det för att den ska börja ladda upp sig.
Vi varierar mycket. Övergångar mellan olika gångarter, tempoväxlingar, halt. Vi flyttar bakdelen något steg i skritt, fattar galopp och flyttar bakdelen något steg, övergång till trav eller skritt. Låångsam trav. Fattning ur låångsam trav, eller ur skritt, eller ur vanlig trav osv osv. Allt arbete går ut på att hon måste lära sig att vänta på mina signaler och inte ta egna initiativ, det är förmågan att vänta som brister.

När hon laddar upp sig i galopp så använder jag samma signal som betyder "relax" ute i skogen, en lång smekning på halsen. Det brukar hjälpa. Vi övar oss på att "relaxa" inne på banan, att bara vara där och skritta omkring varvat med arbete.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Jag har en häst som har haft liknande problem och kan bara berätta hur jag har arbetat. Detta är en häst som är sent tagen och dessutom har väldigt svårt för galopp som gångart (frieser). Jag har jobbat på två olika sätt,

Först gällde det att få henne att förstå att det var galopp som efterfrågades och då red jag öppna längs fyrkanten och sen la jag en volt och ur volten och fortfarande i öppna så gjorde jag fattningen. Samma ställe varje gång vilketr hjälpte henne att förstå att det var galopp jag ville. Sen massa pauser, lång tygel och framåt nedåt och klappa efter varje fattning

Nu arbetar jag på mindre volter för att få lugnare steg i galoppen. Började med 10 meters volt och fattade, galopp två steg, sen skritt framt nedåt på längre tygel och byt varv och gör samma sak i andra varvet.
Nu rider jag bakdelsvändning/skrittpiruett på 10 meters volt och sen fatta galopp, två steg eller så många bra steg hon orkar, och sen skritt och byt varv.

Håll inte på och "trösta" och blir försiktig utan RID igenom problemet men konstruktivt och harmoniskt!

Vill tillägga att övningarna kommer från erkända tränare och det är inget jag har kommit på själv. Fungerar på min häst men jag kan inte avgöra om det är något för dig men du får se om du kan få ut något av det.

Lycka till! :)
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Solis: Dessa damer måste vara släkt! Vi rider damerna på precis samma sätt, men du är säkert duktigare :)
Skönt att höra att det finns fler med samma problem, & tack för att du delar med dig.
Salikon: Har faktiskt funderat på ditt upplägg. Ska helt klart testa det här.
Mitt största problem är att jag laddar för mkt mentalt inför fattningarna efter att hon
börjat stressa. Då jobbar min hjärna febrilt på hur jag ska göra nästa fattning
utan att ramla av, vilket hon känner av. Tränar stenhårt mentalt på att radera ut detta
"gammla" tänk.
Min tränare ber mig alltid att göra fattningen oförberedd, det funkar........men tar inte bort
hennes stress.
Så jag är fullt medveten av mina misstag, är mkt kritisk mot mig sjäv & har höga krav på mig som ryttare
Tack så mkt för dom 2 sista råd på övningar. Nu har vi något nytt att jobba på.
Har även funderat på fattningar direkt ur en ryggning, är det för tufft för ryggen på en häst som ej gallopperar
i samlad gallopp ännu?
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Hur funkar hon på töm? Jag skulle nog ha tömkört och satt fattningarna med röstkommando och sen överfört detta till ridningen. Så gör jag på unghästar och det brukar funka bra :)
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Vad kul att du tyckte tipsen var vettiga! :)

Att testa på töm är helt beroende på vilken häst det är. Min erfarenhet säger att det är svårt att lära en häst att bli lugnare på töm, men det är naturligtvis individuellt. Risken finns att det bara blir sken och stress, men om man själv är rädd och osäker och hästen är mycket tömkörd så skulle jag testa. På min fungerar det inte för hon behöver mer hjälp och stöd än vad jag kan ge på töm och då har jag tömkört mycket, både henne och andra hästar.

Jag skulle heller inte fatta galopp ur en ryggning för risken är att du får en ännu mer explosiv fattning om hon ska behöva ta i för att kunna fatta. Jag tror att du ska tänka avdramatisering hela tiden. Jag var exakt likadan, galoppen blev ett stort orosmoment hela tiden och det blev så stor grej av det hela tiden både hos mig och hästen.
Men man måste rida, rida, rida och behålla lugnet och vara konsekvent. Inte "trösta" men samtidigt lugna.

Sen tror jag att det är ett plus att ha någon på marken, för det kan nog avleda dina tankar om du mottar instruktioner samtidigt som du rider.
Jag väntade också länge med galoppen tills traven var riktigt bra, och nu då hästen gör skolor i skritt och trav, bak- och framdelsvändning och piafferar, DÅ har det gått att arbeta med galoppen och efter 1 år är hon lugnare! Men då har jag som sagt inget halvblod utan en frieser som inte är avlad på galopp alls så det kanske är ett extremt exempel.

Men rapportera gärna när du testar nya övningar :)
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Jag har ridit ett par hästar med den problematik du beskriver. På dem har samma sak gällt: upprepade fattningar stressar oerhört, så inte göra massor av fattningar och avbrott. Om den spänner sig, försök rida så låg och rund det bara går i galoppen. Undvik att galoppera på rakt spår, för då blir hästen för stark. Sträva efter att ligga och rulla i galoppen, jämn, lugn galopp på volten. Blir hästen alltför stark, och man känner att man håller på att tappa den, sakta av till skritt, och låt den lugna sig ordentligt innan man provar igen - men inte för många försök, då stressar den.

Och framförallt: sitt, sitt, sitt! Ner med rumpan i sadeln, och kämpa för att sitta i din bästa, mest lodräta och avslappnade sits. Håll inte hästen i armarna, utan försök att sitta så stadigt att du kan hålla ihop den med sitsen istället, så att det inte blir dragkamp i tyglarna. Motstå frestelsen att börja dra i tyglarna när den drar iväg, sitt istället. Får du inte håll på den, gå in på en mindre volt och bryt av.

På en sån häst skulle jag absolut inte använda galoppfattningar för att stärka bakdelen, använd andra sätt istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Fast det beror ju på varför hästen blir stressad. Först måste man ju fundera över det. Min blev delvis stressad över att hon inte förstod = upprepade fattningar och delvis för att hon inte orkar = stärkande arbete krävs.
Att galoppera på liten volt är inte bara till för att stärka bakdelen utan för att få lugnare och bättre galopp eftersom hästen inte klarar av att kasta sig iväg och rusa, den motverkar sig själv i och med volten. Sen får man väl avgöra hur man vill göra övningen, med eller utan bakdelsvändning.

Men som sagt, det är alltid svårt att ge råd utan att ha sett hästen!
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Hur funkar hon på töm? Jag skulle nog ha tömkört och satt fattningarna med röstkommando och sen överfört detta till ridningen. Så gör jag på unghästar och det brukar funka bra :)

Kan ej tumköra pgav mina handikapp wiplash o ryggskada. Däremot markarbetar jag henne 5-10 min i låg form innan ridpassen. Detta har jag gjort i 3 år, då har jag en överblick över hur hon mår för dagen, med låsningar o så. Hon kan rutinerna, så hon sträcker ut själv om det behövs. LIKA FANTASTIKT ATT SE VARJE GÅNG :)
Återkommer med uppdatering..........det tar nog ett tag O:-)
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Bra tips även till mig ! Jag har en häst som är 50% frieser och hon blir visserligen inte stressad i galoppen (tror jag) men rusar pga att hon inte orkar.

Det som också funkar bra på henne är att fatta galopp när man är påväg mot paddockstaketet, då bromsar staketet upp henne lite utan att jag behöver ta i munnen på henne. Så när jag galopperar på volt väljer jag att galoppera i ett hörn så jag får åtminstone två väggar att ta hjälp av. Detta har gjort att jag slipper använda så mycket hand och kan få fram halsen på henne lite.

Sorry moon att jag lånade din tråd lite :) tänkte det är säkert fler som har problem med galoppen och tråden är intressant.
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Men här har du ju något du ska träna på först. Avsaktningar från trav till skritt osv. så att det flyter smidigt. Du kan börja med skritt, långsam och snabb skritt och halter, flyter det bra tar du trav, trav . "långsam trav" skritt osv. När det fungerar och du fått in i din sits vad din dam vill ha för hjälper är det lättare att överföra det till galopp-långsam galopp - trav....
 
Sv: Stora problem med galoppen, expertråd behövs

Då jag jobbat många hästar genom åren med liknande temperament (för jag tolkar det som främst en temperamentsfråga och bortser från ev. skador/ont mm) har jag några tips..

Sådana här hästar "tål" inga intensiva övningar med många övergångar - det gör dem ännu mera stressade. Det handlar om mental avslappning - som är mycket svårt att uppnå och tar låång tid. Ofta överambitiösa hästar som gärna samlar sig för mycket, förekommer ryttaren, byter galopp huller om buller mm. Jag har ridit sådana hästar med den mentala tanken "det kommer inte att hända något mera nu" dvs i galoppen fattat - och sedan enbart fokuserat på takt och avslappning. Detta kan innebära att jag får sitta i galopp konstant i kanske 30 min! Inga korrigeringar av annat slag än taktförändringar. Inte driva, inte ändra tempo, bara vänta, och vänta, och vänta. Det krävs av ryttaren att kunna sitta helt stilla och behärska sig från att rätta för mycket. Varje korrigering brukar resultera i spändhet och trassel och man får börja om...

Så fort hästen visar minsta tecken på att slappna av, frusta, sänka sig i formen eller rent av själv bryta av har jag saktat av till skritt eller tom gjort halt och suttit av. Antingen avslutat där eller skrittat en stund för att ta andra galoppen..

Under tiden som hästen galopperar gäller det att släppa sitt eget fokus, att inte "bry sig" och kanske fundera på vad man ska göra i morgon istället :D Att hästen stressar kan bero på att ryttaren hela tiden oroar sig för stress och igenom det får en självuppfyllande profetia att slå in..

Den häst som mest stämmer in på din beskrivning tog ca två år att "korrigera" men fungerade sedan i resten av sitt liv - tom som lektionshäst. Den var också undersökt från topp till tå och helt frisk trots att de flesta i omgivningen var säkra på att "nåt fel måste det vara".

Den här hästen tålde heller inga vilodagar och arbetet gjordes från början med vissa perioder (ca en vecka) enbart travarbete och vissa endast galopparbete. Så småningom gick det att kombinera och börja rida "som vanligt". Hästen tävlade MSV:C till slut!

Nyckeln är att ta en uppgift i taget: "idag ska vi galoppera på en 20m volt", "idag ska vi vara ställd inåt på en 20m volt", "idag ska vi öka och minska volten" osv och absolut inte lägga in något annat fastän det känns bra.. Inte samtidigt ha koll på bogar, rätta om hästen faller inåt eller utåt mm. Men självklart - den ska vara i balans! Avslappning är det allra viktigaste - både hos häst och ryttare!! Alla har inte tålamodet - här gäller det att hålla humöret i styr! Lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 849
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp