Stora svamptråden

Kom hem med ca 2 kilo karl Johan ikväll efter en dryg timmes svampjakt.
Är nu uppstekta och ska intas med egengjord viltkorv
 

Bifogade filer

  • 20190930_190648.jpg
    20190930_190648.jpg
    450,7 KB · Visningar: 25
Efter att ha sett i denna tråd att det går att äta röksvamp fick jag med några hem igår. Frågan är hur de ska vara för att ätas? Har kastat några som börjat bli gula eller var jättebra. De som är kvar är vita eller gräddvita, men olika torrhet i köttet. Hur ser dessa ut tror ni? Är de för gamla eller bara att steka och äta? Misstänker att det är slut på säsongen för dessa? 15703722220101069641966.jpg
 
Efter att ha sett i denna tråd att det går att äta röksvamp fick jag med några hem igår. Frågan är hur de ska vara för att ätas? Har kastat några som börjat bli gula eller var jättebra. De som är kvar är vita eller gräddvita, men olika torrhet i köttet. Hur ser dessa ut tror ni? Är de för gamla eller bara att steka och äta? Misstänker att det är slut på säsongen för dessa? Visa bifogad fil 37683
De ska vara helt vita i köttet för att ätas.

Jag provade vårtig röksvamp häromdagen, aldrig ätit något äckligare :rofl:
Men nu vet jag det!
Jag är dock sugen på att prova jätteröksvamp om jag hittar det någon gång :D
 
Efter att ha sett i denna tråd att det går att äta röksvamp fick jag med några hem igår. Frågan är hur de ska vara för att ätas? Har kastat några som börjat bli gula eller var jättebra. De som är kvar är vita eller gräddvita, men olika torrhet i köttet. Hur ser dessa ut tror ni? Är de för gamla eller bara att steka och äta? Misstänker att det är slut på säsongen för dessa? Visa bifogad fil 37683

Jag hade stekt upp de där, men på dagen. Inte värt att försöka torka. :)
 
De ska vara helt vita i köttet för att ätas.

Jag provade vårtig röksvamp häromdagen, aldrig ätit något äckligare :rofl:
Men nu vet jag det!
Jag är dock sugen på att prova jätteröksvamp om jag hittar det någon gång :D

Haha, jag älskar ALLA typer av röksvamp! :heart Det är den enda svamptypen som går att knapersteka och inte har den där lite slemmiga konsistensen.
 
Visa bifogad fil 37287
Är sett blodsopp?
Plockad i Halland så bör inte vara djävulssoop.
Borde inte vara men den starkt röda foten med den nästan vita hatten talar mycket för att det är ett ovanligt fynd av djävulssopp. "Växer i lövskog på kalkrik mark. En värmekrävande art som i Sverige är beroende av bevarande av de få kända växtplatserna." Stämmer fyndplatsen med det?
 
Borde inte vara men den starkt röda foten med den nästan vita hatten talar mycket för att det är ett ovanligt fynd av djävulssopp. "Växer i lövskog på kalkrik mark. En värmekrävande art som i Sverige är beroende av bevarande av de få kända växtplatserna." Stämmer fyndplatsen med det?
Plockad i Halland, tror nu att det var bittersopp 🤔
 
Haha, jag älskar ALLA typer av röksvamp! :heart Det är den enda svamptypen som går att knapersteka och inte har den där lite slemmiga konsistensen.
Det kan man göra med blek taggsvamp med. Den smakar dessutom godare.

Röksvampen smakade bara kemiskt tycker jag. Höll på att spotta ut dem direkt.
 
Det kan man göra med blek taggsvamp med. Den smakar dessutom godare.

Röksvampen smakade bara kemiskt tycker jag. Höll på att spotta ut dem direkt.

Jag vet att jag ätit blek taggsvamp någon gång men de var länge sedan. Nästa gång jag hittar dem måste jag prova! :)

Dina röksvampar kanske växt på något konstigt vänster. :D Jag rekommenderar i alla fall att du provar jättepuffar och vanliga röksvampar också! I min mun smakar inte någon av sorterna särskilt mycket egentligen, jag gillar bara att skiva dem riktigt tunna, steka så att de blir fluffiga och torra, krydda valfritt och äta som snacks. :heart
 
Jag vet att jag ätit blek taggsvamp någon gång men de var länge sedan. Nästa gång jag hittar dem måste jag prova! :)

Dina röksvampar kanske växt på något konstigt vänster. :D Jag rekommenderar i alla fall att du provar jättepuffar och vanliga röksvampar också! I min mun smakar inte någon av sorterna särskilt mycket egentligen, jag gillar bara att skiva dem riktigt tunna, steka så att de blir fluffiga och torra, krydda valfritt och äta som snacks. :heart
Rensa dem i skogen redan, de är ofta väldigt uppätna...

Gör inte för stora bitar och stek ordentligt så är de super!!

Annars så torkar jag mkt svamp numera. Fungerar riktigt bra!
Har inte provat dem i mat än, men det kommer :D
 
Hittade fjällig taggsvamp och blek taggsvamp idag på en promenad utan påse så de fick vara kvar. Den förstnämnda är väl ingen vidare matsvamp men väl en signalart för granskog med höga naturvärden. :)
Visa bifogad fil 37705
Är den???

Signalart för skog med höga naturvärden alltså.

Jag har gott om fjällig taggsvamp, som växer i gallringsskog av gran, planterad på betesmark under sent 1970-tal/tidigt 1980-tal, på egen mark alltså, så jag har fullständig dokumentation över när marken planterades.

Definitivt motsatsen till skog med höga naturvärden.
Snarare motsatsen, betesmarkerna som planterades igen lär ska ha varit fullständigt fantastiska naturbetesmarker, med många sällsynta arter, som varit hävdade sedan medeltiden. De finns omnämnda i gamla inventeringar.

Den tidigare ägaren fick massor med tusenlappar per hektar för att plantera igen betesmark och åkermark med gran under den ovanstående perioden.

Det är skog som hos mig är under avveckling, och som ska återföras till betesmark, och i vissa fall åkermark.

På några restaurerade områden, så har fantastiskt nog, några sällsynta arter faktiskt återkommit.
 
Är den???

Signalart för skog med höga naturvärden alltså.

Jag har gott om fjällig taggsvamp, som växer i gallringsskog av gran, planterad på betesmark under sent 1970-tal/tidigt 1980-tal, på egen mark alltså, så jag har fullständig dokumentation över när marken planterades.

Definitivt motsatsen till skog med höga naturvärden.
Snarare motsatsen, betesmarkerna som planterades igen lär ska ha varit fullständigt fantastiska naturbetesmarker, med många sällsynta arter, som varit hävdade sedan medeltiden. De finns omnämnda i gamla inventeringar.

Den tidigare ägaren fick massor med tusenlappar per hektar för att plantera igen betesmark och åkermark med gran under den ovanstående perioden.

Det är skog som hos mig är under avveckling, och som ska återföras till betesmark, och i vissa fall åkermark.

På några restaurerade områden, så har fantastiskt nog, några sällsynta arter faktiskt återkommit.
Ja det är en signalart men liksom andra signalarter kan de dyka upp på andra ställen också. När man hittar signalarter får man se till miljön och om de på denna plats signalerar höga värden. Att hitta en signalart säger inte så mycket om naturvärdet, såvida det inte är en mycket ovanlig art som alltid signalerar höga värden. Signalarter måste inte vara t.ex. rödlistade. De kan också vara signalarter i södra Sverige men inte i norra Sverige. På platsen där jag hittade den hade jag räknat den som en indikator på lite högre naturvärde än vanlig gallringsskog. :)

När du restaurerar och öppnar upp kommer det säkert börja titta fram saker som legat och väntat, som du redan märkt. :) På Hälleskogsbrännan i Västmanland hittade vi två år efter branden massor med ovanliga, fina marksvampar som finns på hävdade ängar och betesmarker med höga naturvärden. Vi konstaterade utifrån markegenskaperna att vi stod på en gammal äng, som ännu var helt svart efter branden, men svamparna kom fram direkt när det öppnade upp sig efter branden. Undrar hur länge deras mycel funnits i marken och väntat...
 
Rensa dem i skogen redan, de är ofta väldigt uppätna...

Gör inte för stora bitar och stek ordentligt så är de super!!

Annars så torkar jag mkt svamp numera. Fungerar riktigt bra!
Har inte provat dem i mat än, men det kommer :D

Jag ska prova om jag kommer över dem. :)
Torkning är default här hemma också! Jag har jättefina burkar fulla med torra skivor av kremlor och röksvamp efter den här säsongen. Sopparna fryser jag.
 
Kan detta vara svart trumpet? Kan de växa på död ved? Jag har aldrig plockat den så jag är inte så säker på den. Var dock säker när jag stod där i skogen så jag tog inte kort på skivorna. :laugh: Nu i efterhand saknar jag några karaktäristiska drag...
IMG_20191023_204525138.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp