Stora tråden om Donald Trump (3) (ändrad rubrik)

Läser på SvD en intressant jämförelse av karaktären i An American Psyco och Donald tRump och det stämmer väldigt bra. Intressant även att karaktären i boken beundrade tRump, en idol. Nedan är ett axplock, egentligen skulle jag vilja kopiera hela texten för den är i mina ögon väldigt träffsäker, men om man är intresserad finns den att läsa i sin helhet på SvD.

https://www.svd.se/a/BxlX4v/vad-american-psycho-kan-lara-oss-om-trump

Bateman lever i ett universum där moralen inte är avskaffad, men omformad. Frågan är inte om något är rätt eller fel, utan om det är framgångsrikt, erkänt och synligt. Normer finns i överflöd, men fungerar endast som estetiska markörer – inte som moraliska band eller hinder. Den avgörande skiljelinjen går inte mellan gott och ont, utan mellan vinnare och förlorare. Därför är Bateman besatt av detaljer som för utomstående framstår som triviala: restauranger, kostymer, visitkort. Inte för att de är obetydliga, utan för att de bär social rang. De gör det möjligt att skilja dem som räknas från dem som kan ignoreras – eller elimineras.
---
Den amerikanske journalisten Adam Serwer fångade detta med precision i en essä i The Atlantic från 2018, ”The cruelty is the point”. Serwers poäng var att grymheten i Trumps politik fungerade som en maktdemonstration: en signal om vem som kunde drabbas och vem som var skyddad. Grymheten var meningsbärande just därför att den var offentlig och asymmetrisk. Sadokonservatismen förenar nationella symboler och traditionsretorik med en aktiv vilja att förödmjuka, exkludera och straffa. Det konservativa språket behålls, men funktionen byts ut. Resultatet är en politisk hybrid: konservativ i självbeskrivning, men sadistisk i praxis och intention. Det är inte en rörelse som vill bevara en ordning, utan en som finner tillfredsställelse i att visa vem som kan förstöra den – och vem som måste bära kostnaderna.

1769285874333.webp

Följer inte amerikansk inrikespolitik, men efter alla ice skjutningar i Minneapolis reagerade jag på en sak som Aftonbladetskrev om idag. Mitt i allt detta kaos verkar någon i Trumpsörjan vilja få tillgång till röstlängden i Minneapolis.
För mig luktar det valfusk. Minneapolis är en stad där Trump har svagt stöd och plötsligt, blir just dessa väljare och röster intressanta att granska. Det är svårt att inte tolka det som ett försök att så tvivel om valresultat i områden där han ändå inte vinner samt eventuellt valfusk. Trump drar nog sig inte för att fuska och det skulle inte förvåna mig om han på något vis fuskat sig in som president både första och andrs gången

Ps: likheten mellan Iran och USA börjar bli allt större

Med tanke på hur polariserat och våldsamt USA blivit på väldigt kort tid så är nog ett inbördeskrig ganska nära. Några fler protester som slutar i mord så är vi nog där.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, han har ju redan SA ... eh, ICE ute på gatorna som gör skitgörat.
Som sju stycken demokrater i representanthuset valde att gå över till republikanernas sida för att fortsätta finansiera i en omröstning tidigare i veckan. I just den här omröstningen så hade det räckt om de röstade nej för att det inte skulle gå vidare, trots republikanernas majoritet.

Senaten kommer få förslaget på sitt bord nu, förhoppningsvis kan de stoppa det där. Men det går inte att lita på att demokraterna kämpar emot med de medel de faktiskt har. Det är så tragiskt, och känns deprimerande att tänka på för framtiden - även om de skulle vinna senaten och representanthuset så är det inte givet att de kämpar.

Saxat från AB.

Insatserna i tvillingstäderna Minneapolis och Saint Paul är skyhöga. Sammandrabbningarna kommer att bli fler, men kanske är det precis det här administrationen i Vita huset vill.
---

Varnande röster fruktar att kaoset egentligen handlar om det kommande mellanårsvalet. Att Trump med turbulensen som alibi försöker ”rigga valets utgång”.

Trump vet att han ligger risigt till. Mellanårsval vinns nästan uteslutande av oppositionens kandidater och en sådan förlust i november skulle kraftigt begränsa Trumps makt och möjligheter.

Flera republikanska politiker börjar nu också ifrågasätta metoderna och menar att ICE borde fokusera på kriminella och inte städare eller trädgårdsmästare. “Annars kommer det garanterat att kosta oss valet”.

Politiska analytiker har i amerikanska tv-rutor varnat för att kaoset kan leda till att Trump skickar ytterligare styrkor till Minnesota men också till andra demokratiskt dominerade delstater. Det skulle kunna skrämma människor att hålla sig inne och inte rösta på valdagen, eller helt enkelt stänga vissa vallokaler med hänvisning till undantagslagar. 😡
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-mathias-sommarstrom-det-har-sparat-ur-i-usa

Som sju stycken demokrater i representanthuset valde att gå över till republikanernas sida för att fortsätta finansiera i en omröstning tidigare i veckan. I just den här omröstningen så hade det räckt om de röstade nej för att det inte skulle gå vidare, trots republikanernas majoritet.

Senaten kommer få förslaget på sitt bord nu, förhoppningsvis kan de stoppa det där. Men det går inte att lita på att demokraterna kämpar emot med de medel de faktiskt har. Det är så tragiskt, och känns deprimerande att tänka på för framtiden - även om de skulle vinna senaten och representanthuset så är det inte givet att de kämpar.
Detta är så skrämmande, är det nån som har nån koll på hur demokraterna tänker framåt, man hör väldigt lite om nån form av ordentligt motstånd tycker jag? Har de fortfarande ingen ledare som kan samla dem?

Någon som noterat att ICE bara håller sig till vissa områden, de flesta vita medelklass? Innerstadsområden där det antagligen finns många illegala migranter som inte jobbar lagligt bor antagligen där, tillsammans med personer som är mycket vana vid vapen om vi säger så.

Någon som noterat att ICE bara håller sig till vissa områden, de flesta vita medelklass? Innerstadsområden där det antagligen finns många illegala migranter som inte jobbar lagligt bor antagligen där, tillsammans med personer som är mycket vana vid vapen om vi säger så.

Jag har noterat det och tycker det är högst suspekt. Det verkar allt mer troligt att syftet med att ha ICE och nu även National Guard lösa på provokationsuppdrag är att kunna aktivera Insurrection Act när medborgarna börjar vålda tillbaks. Och lyckas dom med det, så kan valet senareläggas...

Klassisk fascist-teknik.

Jag har noterat det och tycker det är högst suspekt. Det verkar allt mer troligt att syftet med att ha ICE och nu även National Guard lösa på provokationsuppdrag är att kunna aktivera Insurrection Act när medborgarna börjar vålda tillbaks. Och lyckas dom med det, så kan valet senareläggas...

Klassisk fascist-teknik.

Samt att ICE inte vågar gå in i områden där de riskerar att folk skjuter tillbaka. Jag vet fler och fler liberala, demokratiska väljare som börjar köpa vapen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka