"Stora" valpar

Karin87

Trådstartare
Hej ni där ute med storvuxna hundraser!

Hur har ni gjort med era valpar ang. promenader.
Går ni promenader över huvud taget eller hur långa/lång tid går ni med dem?

Jag har förstått att det är viktigt att valparna som kommer bli stora inte rör sig alldeles för mycket när de är små. Men jag vet inte HUR kinkig man ska vara med dem... hur mycket kan de leka? När de väljer själva? Förstår de när de blir trötta?

Intressant att höra hur andra gjort, och skriv gärna vad det är för ras med. :)
Mvh Karin
 
Sv: "Stora" valpar

De ska väl ges möjlighet till lek och rörelse, men inte tvingas till det?
 
Sv: "Stora" valpar

Jag har weimaraner och de har fått lattja mycket som valpar. Promenader, kortare börjar jag med så fort hunden orkar, typ 10-12 veckor, då lös för att få upptäcka världen.

Sen utökas det successivt. Jag tror att hundarna måste använda kroppen för att få styrka, men utan belastning och krav. Att få leka med sina kompisar eller springa och snusa runt är hälsosamt, medan långpromenader timmavis och cykling är för mycket.

När det gäller lek tar jag upp dem i famnen när batteriet verkar gå på överfart. Sen sitter jag med valpen tills den är lugn och sover.
 
Sv: "Stora" valpar

De ska väl ges möjlighet till lek och rörelse, men inte tvingas till det?

Så tänkte vi. Mycket utevistelse och "fri tillgång" till rörelse lös ensam. Däremot begränsade vi hur mycket hon fick leka med andra hundar och höll koppelpromenaderna på kissrunde-nivå.
Har en rottweiler.
 
Sv: "Stora" valpar

Okej, låter vettigt. Typ så jag tänkt oxå nu... han får välja själv hur mycket han vill röra sig men vi går bara riktigt korta kisse-promenader. I stallet får han gå lös och snosa. När börjar ni gå mer "promenader" med dem? När de är färdigväxta eller?
 
Sv: "Stora" valpar

Jag har weimaraner och de har fått lattja mycket som valpar. Promenader, kortare börjar jag med så fort hunden orkar, typ 10-12 veckor, då lös för att få upptäcka världen.

Sen utökas det successivt. Jag tror att hundarna måste använda kroppen för att få styrka, men utan belastning och krav. Att få leka med sina kompisar eller springa och snusa runt är hälsosamt, medan långpromenader timmavis och cykling är för mycket.

När det gäller lek tar jag upp dem i famnen när batteriet verkar gå på överfart. Sen sitter jag med valpen tills den är lugn och sover.

Ungefär så har jag gjort med min valp också. Har rottweiler.
 
Sv: "Stora" valpar

När börjar ni gå mer "promenader" med dem? När de är färdigväxta eller?

När man ser att kroppen hänger ihop lite mer och de orkar. Jag bodde i lägenhet med min nuvarande unghund och var helt enkelt tvungen att gå mer promenader för att hon skulle få ut och röra sig. Tror hon var runt 4-5 månader när jag började åka till skogen för promenader så att säga. Men jag har ingen tung ras.
 
Sv: "Stora" valpar

När jag hade leonberger så fick han själv bestämma hur mycket han ville gå så han traskade på runt området i sakta takt och ju äldre han blev desto mer ville han utforska världen och det fick han göra. Förutom det så hade vi även en inhägnad trädgård där han fick springa och leka hur mycket han ville.

Angående promenader så fick han börja gå längre promenader runt 6 månaders ålder, givetvis i hans takt och med pauser (mycket nosande). Inget han tog skada av och även trappor fick han gå i i ung ålder, han var helt enkelt för tung för att bäras så han fick lära sig det.

Mycket handlar om sunt förnuft och att låta hunden få vara hund men på deras villkor, klarar de inte av normal påfrestning (inom rimliga gränser givetvis) så får man nog fundera på vart aveln är på väg.
 
Sv: "Stora" valpar

vänner till mej som har haft stora valpar har promenerat på i valpens takt. och har haft med sig gamla barnvagnar som valpen fått åka när den har vart trött. så fort valpen visat minsta trötthet så har den fått åka.
 
Senast ändrad:
Sv: "Stora" valpar

Jag har weimaraner och de har fått lattja mycket som valpar. Promenader, kortare börjar jag med så fort hunden orkar, typ 10-12 veckor, då lös för att få upptäcka världen.

Sen utökas det successivt. Jag tror att hundarna måste använda kroppen för att få styrka, men utan belastning och krav. Att få leka med sina kompisar eller springa och snusa runt är hälsosamt, medan långpromenader timmavis och cykling är för mycket.

När det gäller lek tar jag upp dem i famnen när batteriet verkar gå på överfart. Sen sitter jag med valpen tills den är lugn och sover.

Såhär har jag också tänkt, men jag har Rottis. Jag har gått mycket i skogen i saaakta, saaaakta tempo, små rundor så hon fått spralla loss bäst hon velat men stannar när hon stannat och sen gått när hon har rört sig. Jag tror på rörelse för att bygga upp leder och ligament och muskler, genom att sakta bygga upp kroppen.
 
Sv: "Stora" valpar

Med vår Sankt Bernad har vi gått korta promenader där han oftast har fått gå lös och utforska i sin egen takt. Han har också fått strosa runt på gården när vi gjort gårdssysslor :)
 
Sv: "Stora" valpar

Sunt bondförnuft kommer man långt med.

Valpen måste bygga muskler för att kunna bära en stor kropp, men ska naturligtvis inte överansträngas innan den växt klart.

Fysiskt påfrestande övningar som cykling och drag får vänta tills hunden har vuxit klart. Samma med tex agility när det gäller hoppen.
Däremot är jag övertygad om att det är överdrivet att bära sin GD upp för en trapp, såvida inte det är åtta våningar.
 
Sv: "Stora" valpar

Jag har schäfer, och vi har promenerat på slätmark och gått i skogen från det han kom hem, och ökat vartefter han växt och orkat.

Han var inte så gammal när vi var ute ett par timmar i skogen, han gick där och lullade, vi fikade/plockade svamp, han vilade och sen lullade på.

Däremot har vi inte tagit joggingrundor eller cykelrundor.

Det var promenader som passade honom, så inga motionsrundor för min del.

Han verkar ha fixat det galant, armbågar och höfter är nyligen röntgade, och han är helt fri.
 
Sv: "Stora" valpar

Min tik är 11månader nu men jag lät henne bara vara lite ute på gården ungefär 5-6ggr per dag tills hon blev 10veckor och sen började jag gå mindre runder med henne, jag har låtit henne leka när vi träffat hundar hon får träffa och i rasthagar och även med andra hundar i familjen. Hon har redan gått 2-3 timmars runder och jag vet att hon har problem med båda armbågarna fram men inget vi märker av så vi låter henne leka, hon är ju trots allt en valp. Hon är lika stor som en större schäfer i nuläget och är 50% långhårig Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel. Men för det mesta blir det kortare runder på kanske 10-20min 3-4 gånger om dagen och kanske 2ggr i veckan långrunda på 1-2 timmar.
Min hund förstår när hon blir trött, men det tar ju lite tid och vill någon annan hund leka så leker hon ju men man märker när hon börjar gå ifrån lite och då är det ju bara att ta undan hunden.
 
Sv: "Stora" valpar

Jag har ridgeback.

Med Alice var vi mest i trädgården första tiden. När hon blev lite äldre började vi röra oss i sakta mak. Pausade ofta samt bar henne delvis.
Först när hon blev ca 4-5 månader gick vi i mer normalt tempo, men självklart inga långa sträckor.
Hon gick dessutom alltid lös och kunde således välja tempo själv.

Jag tycker man ser på valpen när det är dags att vila. Så länge den självmant springer på före är den ju pigg, men även då tycker jag att man ska vara försiktig.

Koppelpromenader undvek jag helt, hade henne bara kopplad den sträckan vi var tvugna att gå längs med bilvägen.

Nu gick Alice bort vid 6 månaders ålder så jag kommer aldrig få hur hennes leder såg ut.
Men hon var välmusklad och fin!

Riktlinjer är ju svåra, allt beror på hunden.
Men något jag tycker är viktigt är att man aldrig motionerar en valp tills den blir trött! Så fort musklerna blir trötta så är det lederna som tar stryk. Alltid vara förutseende och pausa/vila INNAN hunden blir trött fysiskt.
Sen tror jag att om man redan från början är ute med valpen, har den lös så den får busa omkring, då kommer den bygga bra muskler och således orka mer.

Trappor försökte jag vara noga med, men hon var så jäkla snabb på att springa upp och ner på egen hand. Hände flera gånger att hon satte fart och jag sprang efter utan att lyckas få tag på henne innan trappan.. Buse!

Camaro var 6 månader när vi fick henne så det var inte riktigt samma sak.. Men vi tog det lugnt med henne också. Inga längre promenader förrän hon närmade sig året! (Med längre menar jag en timma och uppåt)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 418
Senast: geting
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 420
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 457
Senast: Migo
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 877
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp