Storfamilj

stjarnhimmel

Trådstartare
Sitter och kollar på TV3 - ett program som heter "16 kids and counting"
Det handlar om stora familjer och en familj som har 16 barn och som gärna vill ha fler.

Finns det någon på Buke som är uppväxt i en riktig storfamilj?

Hur var det? Dvs hur får man vardagen att fungera med tex 16 barn?
För och nackdelar?
Hur får man ekonomi att gå runt?

Den största familj jag har i min närhet har fyra barn så jag är nyfiken på familjer som är större än det.
 
Jag är också genuint nyfiken, hinner alla barn få den uppmärksamhet som de behöver? Hur löser man vardagen? Och hur har man råd?!
 
Jag är också genuint nyfiken, hinner alla barn få den uppmärksamhet som de behöver? Hur löser man vardagen? Och hur har man råd?!
Utifrån programmet får jag bilden av att det föräldrarna inte hinner får äldsta syskonen hjälps till med. Dvs det ser ut som äldsta syskonen gör mer än vad andra barn och tonåringar normalt gör.
 
Utifrån programmet får jag bilden av att det föräldrarna inte hinner får äldsta syskonen hjälps till med. Dvs det ser ut som äldsta syskonen gör mer än vad andra barn och tonåringar normalt gör.

Och det känns inte okej alls. Min åsikt är att de större barnen ska inte vara dagliga barnvakter åt de yngre barnen. Självklart kan de hjälpa till och göra sina sysslor hemma, men det är föräldrarna som har ansvaret och har valt att sätta alla barnen till världen :)
 
Senast ändrad:
Och det känns inte okej alls. Min åsikt är att de större barnen ska inte vara dagliga barnvakter åt de yngre barnen. Självklart kan de hjälpa till och göra har sina sysslor hemma, men det är föräldrarna som har ansvaret och har valt att sätta alla barnen till världen :)
Håller med.
Jag är fascinerad av dessa familjer.
Antagligen för att deras liv skiljer sig så mkt från mitt. Jag skulle nog ha svårast för ljudnivån.
 
Håller med.
Jag är fascinerad av dessa familjer.
Antagligen för att deras liv skiljer sig så mkt från mitt. Jag skulle nog ha svårast för ljudnivån.

Ja fy, jag såg den dokumentären du skriver om, och när morföräldrarna skulle vara barnvakter för mamma och pappa skulle föda barn... Den ljudnivån, jag hade spel deluxe!
 
Så fan heller. De är samlare. Många barn är okej, men 16?
Det är en intressant aspekt. I ett tidigare program var det en annan familj också storfamilj där kvinnan inte längre kunde få barn pga ålder. De ville då göra IVF o h läkaren avrådde pga hennes kropp inte klarade fler graviditeter.
Detta blev jättejobbigt för paret. Men de måste ju själva inse att en dag är det stopp.
 
En 4 barnsmamma sa en gång till mig
- Jag tycker det är konstigt med människor som väljer att bara skaffa ett barn. Det känns nästan som om dom tycker att dom har gjort ett misstag med den första och absolut intevill göra om misstaget igen...
 
En 4 barnsmamma sa en gång till mig
- Jag tycker det är konstigt med människor som väljer att bara skaffa ett barn. Det känns nästan som om dom tycker att dom har gjort ett misstag med den första och absolut intevill göra om misstaget igen...
Vad menar du med det inlägget?
 
FInns ju programmet familjen annorlunda i Sverige. Familjen Norrström där ska ha sitt 14 i sommar, eller om det var nummer 13.. Jag är bara fascinerad att de orkar.
 
FInns ju programmet familjen annorlunda i Sverige. Familjen Norrström där ska ha sitt 14 i sommar, eller om det var nummer 13.. Jag är bara fascinerad att de orkar.
Det finns nog massvis med såna storfamiljer, men ofta handlar det om religion, inte om att de tycker om barn. Min granne hade 16 barn, men där fick femtonåringen koka mat åt hela familjen varje dag efter skolan. Alla barn var väldigt trevliga och artiga. Ibland kunde man hitta en tvååring på landsvägen, men det kanske inte är så noga.
 
En 4 barnsmamma sa en gång till mig
- Jag tycker det är konstigt med människor som väljer att bara skaffa ett barn. Det känns nästan som om dom tycker att dom har gjort ett misstag med den första och absolut intevill göra om misstaget igen...
Menar hon/du att om man gillar barn så måste man vilja skaffa fler?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 507
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp