Störiga saker vi stör oss på, del 43

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 400
  • Visningar Visningar 57 658
Ja alltså jag skulle aldrig! Lukten också. Nu var brorsans kastrerade men herreminjösses... 😅 En kompis här har haft jaktillrar och det var ett himla sjå det också. Man MÅSTE para honorna om man inte vill kastrera dem, annars kan de i värsta fall dö.
Men oj. Varför det? 😬

Jag minns inte längre men har för mig att det handlar om deras livmödrar. Nu har de även doftkörtlar som iofs kan opereas bort, men en hane blir rätt stor så ska man skaffa en hade jag ändå rekommenderat en steriliserad hona och tjocka handskar. 😄
Fel, är hormonerna som spökar.

Honillrar kan löpa oavbrutet tills de blir parade, kastrerade eller behandlade med hormoner. En lång löpperiod utgör en risk för djuret då den höga östrogenhalten kan påverka blodbildningen i benmärgen med blodbrist som följd. Man bör med andra ord inte låta djuret löpa för länge.

jakt...illrar?! Här lärde jag mig något nytt:jawdrop:
Det är bakgrunden till våra tamillar och de används än idag. :) Jakt på kanin men även råttor. Här i UK främst kanin, och ofta samkör de iller med rovfågel eller hund.

Edit: vi hade en kille som brukade komma för att hjälpa oss med kaninerna i hagarna när jag jobbade i stallet, han körde iller och rovfågel (man kan inte gärna skjuta i hagarna). Det var så häftigt att se ändå.
Jag tror jag var den enda i staben som gick fram med stjärnor i ögonen och frågade om jag fick klappa på hans fågel. 🤩:love: Det fick jag! Han hade flera, men en var alldeles underbar - jag minns inte vad hon var exakt, men Stor! En hybrid av något slag.

Mindre störigt, förlåt för OT. :angel:

Det är bakgrunden till våra tamillar och de används än idag. :) Jakt på kanin men även råttor. Här i UK främst kanin, och ofta samkör de iller med rovfågel eller hund.

Edit: vi hade en kille som brukade komma för att hjälpa oss med kaninerna i hagarna när jag jobbade i stallet, han körde iller och rovfågel (man kan inte gärna skjuta i hagarna). Det var så häftigt att se ändå.
Jag tror jag var den enda i staben som gick fram med stjärnor i ögonen och frågade om jag fick klappa på hans fågel. 🤩:love: Det fick jag! Han hade flera, men en var alldeles underbar - jag minns inte vad hon var exakt, men Stor! En hybrid av något slag.

Vet att man även i Sverige jagar med iller och hund i kombination. Bra i städer eller naturbruksskolor, lagårdar osv. Jättecoolt tycker jag.

Förstår absolut att du ville klappa, fåglar är så coola djur! Jag är allergisk, men skulle gärna ha fåglar om jag kunnat. Har i och för sig inte råd heller och hundarna skulle klippa dem, men jag älskar verkligen fåglar, så coola djur, så smarta!

Vet att man även i Sverige jagar med iller och hund i kombination. Bra i städer eller naturbruksskolor, lagårdar osv. Jättecoolt tycker jag.

Förstår absolut att du ville klappa, fåglar är så coola djur! Jag är allergisk, men skulle gärna ha fåglar om jag kunnat. Har i och för sig inte råd heller och hundarna skulle klippa dem, men jag älskar verkligen fåglar, så coola djur, så smarta!
Vi jagade på Revingehed., samma där iller o hund

Dom kanske var tamillrar, våra levde i bur ute, inget gullande med dom och om dom stannade i kaninhålet o dödade kaninen så gjorde dom det bara 1-2 ggr sen blev det en hagelsvärm när dom kom upp.
Nej de var absolut jagande illrar, men han hanterade dem ändå. Det var nog skillnaden. :) Han jobbar som trädgårdsmästare ute i krokarna och hjälpte till med skadedjur ibland.
Nu bor han dock i lägenhet och har inte illrar längre.

De har använt kombon iller och hund för att handskas med råttor i Malmö tror jag det var för något år sedan. Illrarna skrämde fram dem och hundarna avslutade jobbet.

https://www.svt.se/nyheter/video/lrv1r7-illerdad-planeras-har-ar-malmorattornas-nya-fiende

Helt ärligt tror jag aldrig att jag riktigt funderat över illrar:o Vi hade någon på bostadsområdet när jag var liten som gick runt med sina, söta tyckte jag men att de går att använda till sånt. Imponerande! Fågel... Hm. Tillbaka till allsmäktiga Google:p

• Gilla
Reactions: Sel
Jag är fruktansvärt kissnödig, men kan inte komma upp ur soffan.

IMG_20260109_231654.webp

Det är ju jättemysigt att hon vill ligga i knät, så därför blir det extra störigt att vara så kissnödig. :arghh:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19