Storken kommer till stallet!!!

S

Steepler

Det känns som om det är läge att lägga upp en ny föltråd igen. Vem har fått föl, bilder och vart ska stoet nästa gång.

Själv väntar jag fortfarande på att storken skall komma, bara ca 10 dagar till.
Man kollar tjejen med förväntan varje dag om det kan tänkas närma sig.
Hon brukar vara klockren på tiden, men man börjar bli lite vaksam vad det lider. Det borde dimpa ner i boxen den 24:e, men det skulle inte förvåna mig om det händer när vi årsdebuterar på Jägers den 19:e. Bara för man inte e hemma då. :grin:

Har haft mina tveksamheter om att skicka till ljungstorp igen, men efter att ha pratat igenom den tråkiga händelsen med Christer har jag bestämt mig för att skicka henne till Bosuns Watch.
Dom har ju trots allt ny personal där nu och alla jag pratat med, som varit där de senaste åren, har varit nöjda.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

mitt sto har ca 8 veckor kvar. hon är dräktig med bosuns watch..
längtar så till den lille kommer ut. tycker tiden går så långsamt nu de sista veckorna.:laugh:
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Tre föl har nedkommit så långt!

22 februari, Might as well - Homme d'honneur. Åkt till Danmark för betäckning
1 april Bond Finesse - Distant Music Kommer att åka till Danmark
3 april Kanooga Park - Duty time. Går igen till Duty time då fölet är jättefint!!!

Har fullt förtroende för Ljungstorps! Har ju bevisligen varit där...
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Då var det bevisat att man inte har koll. :confused:
Inga vaxproppar, inga tecken, inte nått. Ändå började hon lägga sig i sandhagen för att föla idag. Snabbt fick vi in henne i boxen.
Efter ett par minuter märkte vi att det var något fel, bara blåsan kom. Ringde till vet. som hastade upp för att upptäcka att ett ben låg fel. Efter en timmes kämpande trodde vi alla att fölet hade dött och vet. koncentrerade sig på stoet för att klara henne. Helt plöttsligt märkte hon att fölet rörde sig och då blev det bråttom. Fick ut fölet och det började andas direkt, enorm lycka. :D
Sedan blev det problem med efterbörden och det tog fem timmar att få ut den. Mycke spolning o.s.v.
Slutet gott allting gott. Stoet har repat sig och fölet äter som bare den. :bump:

Vlken dag! Nu ska jag sova.

PS. det blev en tjej. :love:
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

e. Flyinfact u.Hot Beignet-Devil His Due
Skall döpas till Amalthea efter en grekisk nymf som dog och återföddes till stjärna.
känns passande nu när vi trodde att vi förlorat henne.

090416_Amalthea_20min.jpg

här är hon 20 min

kolla in dom benen, dom är så långa att jag inte fattar att hon fick plats där inne.
inte konstigt att dom låg fel
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Stort grattis till den lilla sötingen:banana: Här väntas det på storken som beräknas anlända imorgon (om det behagar damen vill säga).
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Grattis! Härligt när d slutar väl trots allt.. Visst känns det konstigt när de vecklar ut benen, hur i all världen fick de plats där inne?? ;)
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Stort grattis till den lilla sötingen:banana: Här väntas det på storken som beräknas anlända imorgon (om det behagar damen vill säga).

Tack! :)
Har storken kommit till dig än? Eller kniper hon?
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Grattis! Härligt när d slutar väl trots allt.. Visst känns det konstigt när de vecklar ut benen, hur i all världen fick de plats där inne?? ;)

Tack :)

Jag har aldrig riktigt fattat hur dom får till det där med benen inne magen.
Vår kråka hade lyckats med att lägga frambenen i kors bakom huvudet och bakbenen i skräddarställning. Med tanke på hur stor hon är, (111cm i manke första dagen, kunde inte låta bli att mäta) känns det lite onödigt. Varför göra det så svårt för sig.
Givetvis är det inte utan efterverkningar. Vad sägs om paralellförskjutning och x-bent fram med en liten "twist" på ena kotleden. Harhas och ena kotleden inåtböjd.
Vi var hos vet. idag och fick lite skor pålimmade och bandagering + verkning. Det var bara höger bak som inte fick någon korrigering. Dom säger att hon inte ska få några men av det men man är ändå lite orolig.
Vi har av 5 tidigare föl endast fått korrekta sådana, så det här e en helt ny erfarenhet.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Hon kniper, den envisa märren. Jag ser snart dubbelt pga sömnbrist. Snygg "comeback" av Dunaroni förresten.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Oj, det var inte dåligt jobbat av henne, känns som att den bedriften måste vart jobbigare än att bara ligga som man ska i magen ;)
Min kille f 07 var med stor med ordentligt långa ben och med relativt liten mor, och hade nog inte fått riktigt med rum i magen heller, dock hade han inte lika stora problem. Han trampade igenom med båda bakbenen och var ordentligt windswept. Var på åby med honom första veckan för säkerhetsskull och fick han kollad och verkad, man blir som du säjer ändå orolig! Lycka till med eran lilla och uppdatera med bilder :)
(just det, grattis till i söndags!)
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Hon kniper, den envisa märren. Jag ser snart dubbelt pga sömnbrist. Snygg "comeback" av Dunaroni förresten.

Dom kan vara så heligt envisa ibland dom där sakerna.
Vi var i USA -06, samma tid som vår arab skulle föla. Vi hade mobiliserat alla tänkbara människor för att detta skulle gå vägen. Men inte då, hon knep ihop tills vi kom hem och fölade dagen efter. 369 dagar gick hon, den råttan.

Tack :D, Synd bara at han var så himla avhängd i början bara. Vet inte vad som hände riktigt. Han fick sig ett balltramp i början och banan gav inte riktigt fäste på bortre lång. Vet inte om det spelar in riktigt. Det gick ju ganska fort där framme i början.
Men vi är nöjda, det var en bra årsdebut efter alla skador förra året.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Oj, det var inte dåligt jobbat av henne, känns som att den bedriften måste vart jobbigare än att bara ligga som man ska i magen ;)
Min kille f 07 var med stor med ordentligt långa ben och med relativt liten mor, och hade nog inte fått riktigt med rum i magen heller, dock hade han inte lika stora problem. Han trampade igenom med båda bakbenen och var ordentligt windswept. Var på åby med honom första veckan för säkerhetsskull och fick han kollad och verkad, man blir som du säjer ändå orolig! Lycka till med eran lilla och uppdatera med bilder :)
(just det, grattis till i söndags!)

Det som jag tycker är mest otroligt är att dom kan bli helt korrekta av sig själv. Nu tar man ju inte den risken, men ändå.
Mer bilder kommer senare. Jag brukar lägga upp bilder i bloggen på vår hemsida. Kolla min profil, (reklamcensur), där ligger adressen.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Fick ett föl förra året. Stort... Windswept och x-bent. X-benta rättade till sig med verkning. Bak blev det plastsko och helbandage på ena benet. Tror det blev 3 veckor med bandage, 1 månad med plastsko. Kunde ses efteråt, men ej om man ej visste om det.

Hopp finns alltså.

Vill du ha bild på hur vår såg ut innan korrigering så pm:a!
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Ja, jag tror med att det mesta egentligen fixar sej själv, men som sagt, man vågar ju inte ta den risken..
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Stort grattis tll segern igår och till det lilla fölet !!
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Tack, den satt fint. :D Inte så dumt att få kvitto på att stallet är i ordning med en gång. Tyvärr satt jag hemma med sjukt barn och suktade.
Det är livets lott när man bara är ställföreträdare. :grin:

Lilltjejen var inne och plockade av sig sina plastskor.
Oj, vilken skillnad. Det är inte klokt vad snabbt det går att räta upp dom.
Ska tillbaka på onsdag och ev. sätt dit en sko igen, om det behövs.
 
Sv: Storken kommer till stallet!!!

Äntligen! I natt var det dags. En snabb fölning och ut kom en attans långbent hingstunge.:love: Fux som mamma såklart. Pappa är Terroir.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 680
Senast: EmmaW
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 317
Senast: cirkus
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 232
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp