Storkok - Massa tips Tack!

Halcyon

Trådstartare
Söker tips på mat som tacksam göra mycket av, samt värma upp. Kommer behövas framöver när jag och sambon jobbar olika tider b.la

Kravet är ingen fisk, ingen svamp, ingen korv förutom falukorv, ingen frukt i maten som t.ex banan eller ananas. Så tips?
 
Lasagne, alltid gott. ;) Går att göra med mycket grönsaker i.
Den här kycklingsoppan gör vi gärna under hösten och vintern:
Screenshot_20200808-231724_Instagram.jpg

Jag har även modifierat det lite och skippar majsen men har i risoni mot slutet så blir det matigare, man kan behöva lite mer vätska bara.

Gulaschsoppa/gryta är också tacksamt att värma upp.
 
Tack för tipsen 😃

@tanten Chili con carne har jag gjort storkok på av, men hade gärnat tryckt i fler bönsorter men en viss sambo hade andra åsikter om det 😒


@Snurrfian Kycklingsoppan lät jätte bra, men går utesluta Spiskumminen i den eller ersätta med annat? Jag är inget fan av den kryddan

@Wille Lät gott, ska kika på (Y) samt tack för påminde om sidan undertian :up:
 
Jag gillar pastagratänger, går att hälla ner så gott som vad som helst tillsammans med pasta och creme fraiche/grädde. Sköter sig själv i ugnen och funkar fint att frysa!
 
Söker tips på mat som tacksam göra mycket av, samt värma upp. Kommer behövas framöver när jag och sambon jobbar olika tider b.la

Kravet är ingen fisk, ingen svamp, ingen korv förutom falukorv, ingen frukt i maten som t.ex banan eller ananas. Så tips?
Jag läste ''storken ' Blev väldigt konstigt i huvudet ett tag.
 
Min bästa och enklaste matlåda är en gryta gjord med bovete som bas. Går även bra med mathavre/matkorn/matvete. Allt i en gryta, matlådorna håller en vecka i kyl utan problem.

Koka fyra dl bovete i buljong, jag gillar umamibuljong eller vegeta. När det mesta av vattnet kokat bort och de svällt häller du på en förpackning passerade tomater. Krydda med en msk olivolja, en tsk vitvinsvinäger, en klick honung. Salt och peppar. Ha i färdigkokta bönor eller ärtor efter smak, och i princip vilka grönsaker du vill. Jag brukar köra med soltorkade tomater, paprika, grönkål/spenat, vitkål, zucchini, men du kan experimentera här. Kryddningen är också enkel att variera; ibland gör jag med lite mer exotiska kryddor, ibland mer örter.
 
Söker tips på mat som tacksam göra mycket av, samt värma upp. Kommer behövas framöver när jag och sambon jobbar olika tider b.la

Kravet är ingen fisk, ingen svamp, ingen korv förutom falukorv, ingen frukt i maten som t.ex banan eller ananas. Så tips?

Jag brukar göra långkok på lammlägg med mellanöstern-touch.
Marinera lammet i apelsinsaft, rivet apelsinskal och en massa kryddor (spiskummin, kardemumma, koriander, cayennepeppar tex), gärna över natten. Fräs snabbt köttet med lök, vitlök, färsk chili och selleri. Låt därefter koka en hel dag i vatten och fond och kanelstänger. Fyll på vatten om det behövs. Sista timmen, hacka ner torkade aprikoser och hackade mandlar. Torr-rosta även en del av mandlarna för lite ”bränd” smak och för att garnera med.
Servera med cous cous, grönsallad och ev en yoghurtbaserad sås.
Jag brukar göra en stor sats, går även utmärkt att frysa. Tänk på att du måste ösa på med kryddorna, de blir inte lika intensiva efter att ha kokat ner en hel dag. Tänk matskedar ;)
 
Grönsaks-/kycklingwok, med oystersås

Jag brukar ta; morot, rödlök, zucchini, broccoli, vitkål som bas. Delas i ganska stora bitar. Om så önskas görs samma med kycklingfilé eller kycklinglårfile.

Stek på hög värme, med vitlök, chili och ingefära. När grönsakerna fortfarande har tuggmotstånd häll i rikligt med oystersås och en skvätt vatten. Servera med ris eller nudlar.
 
Söker tips på mat som tacksam göra mycket av, samt värma upp. Kommer behövas framöver när jag och sambon jobbar olika tider b.la

Kravet är ingen fisk, ingen svamp, ingen korv förutom falukorv, ingen frukt i maten som t.ex banan eller ananas. Så tips?

Jag gör ofta en medelhavsinspirerad gryta på kyckling. Tyvärr har jag inte exakta mängder för jag höftar mig fram i köket :D

Kycklingfilé
Finhackade torkade tomater
Finhackade svarta oliver
Creme fraiche
Fetaost
Lök (jag använder rödlök för det är det jag har hemma)
Vitlök
Kycklingfond
Svartpeppar
Basilika
Chili (inte mycket eller stark chili, det ska bara bli ett lättare sting)
Salt
Citron och ev vitt vin el cider för att smaka av med

Dela filéerna i lagom bitar och stek dem, lägg med löken på slutet. Ha i kycklingen, löken, tomaterna samt oliverna i en gryta med creme fraichen och kryddorna utom basilikan samt fonden (var försiktig med saltet innan du smakat av). Låt det börja småputtra men inte våldkoka. Mosa fetaosten med en gaffel och blanda i när det puttrat ett tag. Smaka av med citron, vin och ev vatten om den blir för tjock. Ha sist i basilika som inte ska koka.

Det mesta passar till, jag brukar ha basmatiris men det går bra med pasta eller någon form av potatis också. Om man äter svamp är det jättegott att ha i det också. Jag fryser den i portioner som den är och lägger till den kolhydrat jag vill ha. Ofta har jag risportioner frysta för sig också, det blir jättesmidigt att kombinera ihop sin egen färdigmat då.

Edit: Den blir god med fläskfilé också.
 
Gör en större mängd tacofärs, en separat större sallad och kanske hackad lök i en skål bredvid. Så kan man bara värma tacofärs, lägga upp sallad, riven ost i t.ex. tortillabröd och salsa och om det finns fler tillbehör man gillar. @Halcyon
 
Jag har snöat in på storkok buljong av en hel kyckling (tack grannen!) i massor med vatten, typ 7 liter eller så och ett par matskedar salt. Koka 2,5 timmar, sista halvtimmen med valfria grönsaker och örter. Det blir en perfekt soppbas och är typ 8 portioner. I med rejält med bladgrönt, citron, örter och olivolja när jag värmer.
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 409
Senast: Tiger tok
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 001
Senast: Korven
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp