Storlek på avkomma

Mitt sto på 150cm betäckte jag med PRE-hingst på 166cm. Avkomman är 3 år nu och i dagsläget ca 154. tror inte hon blir så många cm till. Stoets föräldrar var mamman 149 och pappan 142cm.
 
Mitt sto på 143 cm (pappa 139 cm, mamma 150 cm) betäckte jag med en hingst på 139 cm (pappa 140 cm, mamma 140 cm).

Avkomman var i höstas 147 cm, men växer fortfarande. Jag tippar på att han blir 149-150 cm. ;)
 
Ston brukar ge avkommor nära sin egen storlek så länge man avlar rasrent, men till och med då är det långt ifrån säkert att man får det man kunde förvänta sig.
Om du väljer hingst och har en stark preferens för lägre mankhöjd så titta då inte bara på hans egen höjd utan spåra det några generationer tillbaka, och titta även hur stora ev. syskon är. Sen får man be till de högre makterna och vara beredd att ta det som det blir.
Tack! Ska kika på detta! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Jag sitter precis och tittar i Flyinges hingstkatalog och blev förvånad över att Total Hope står som 168 cm i mankhöjd. På bruksproven...
2
Svar
26
· Visningar
4 200
Senast: corzette
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 701
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp