storlek på blivande föl??ponny/häst?

raggarn

Trådstartare
Hej finns det något sätt man kan räkna ut på ett ungefär hur stort fölet kommer att kunna bli? har lite funderingar om mitt blivande föl blir under häst mått? mamma ca 155 cm pappa ca 147 cm morfar ca 167 cm. mitt sto har ärft mammans storlek hon är drygt 155 cm.
Risken är rätt stor att det blir ponny mått va?
Vad är det som spelar in har läst att livmoderns storlek spelar in tills fölet är fött.
Pappan till min häst har förövring avkommor kring 170 de vill säga de jag känner till.
uppfödaren till mitt sto sa att det ligger i hennes mors gener att få små avkommor.
men hingsten som hon e betäckt med har fått något större avkommor. Tipps, erfarenheter ??
 
Sv: storlek på blivande föl??ponny/häst?

Jättesvårt att säga hur stor den kommer att bli..
Har själv en 3 årig korsning NF/Hbl, pappan 140 cm o mamman 157. Bakom pappan är alla mellan 135-145 cm och bakom mamman ligger alla mellan 153-164 cm (arab/hbl).
Min är nu ca 153 cm o högre bak så han växer väl några cm till. När han var liten trodde jag att han skulle hålla ponnymått (inte för att det gör mig nåt att han inte gjorde det ;)) Han var ca 123 cm vid 7-8 mån.
Hans halvsyster (samma pappa, mamman (154 cm) halvsyster till min avkommas mamma o i stort sett samma härstamning) är inte lika stor som min. Sist vi mätte henne var hon 144 cm o ngt högre bak så det är möjligt att hon stannar under ponnymått eller upp mot 150.
De har alltid växt väldigt olika, min har växt i stort sett hela tiden medan systern har stått still i långa perioder. Sen kan hon ju skjuta iväg mot slutet, det vet man ju inte. Hon var ca 121 vid 7-8 mån.

Fölet anpassar ju sig efter livmodern men det hindrar ju inte den från att växa när den väl kommit ut, har svårt att tro att detta skulle inverka på den slutliga storleken.
Och sen vet man ju inte vilken gen som slår igenom till ditt föl, det kan ju tom vara så att om du skulle betäcka med samma hingst igen så kan du få en avkomma som är motsatsen till den du får nu.
Vet ett ponnysto som fick en jättefin avkomma efter en hingst, den blev normalstor (165-168) o betäcktes med samma hingst igen o den lär nog inte bli mer än ponny eller möjligtvis strax däröver (är bara 2 år än så länge så det är ju svårt att säga exakt).
Lycka till!
 
Sv: storlek på blivande föl??ponny/häst?

man brukar väl säga att om man tar fölets "ben-längd" vid 1 års ålder gånger 2 så får man den ungefärliga sluthöjden..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 151
Senast: tuaphua
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 435
Gnägg Det finns säkert redan sånna här trådar men jag kom och tänka på lite vilken storlek på häst och så som passar en och så. Själv har jag...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp