Storlek på boots?

Bri

Trådstartare
Jag tänkte passa på att köpa boots nu på mässan i Globen i helgen. Frågan är nu hur man ska veta vilken storlek som passar? Min häst drar full i allt och har 2:or i skor. Ganska grova ben. Oftast är ju storlekarna S, M, L och XL. Vilken tror ni passar för min pålle?
 
Sv: Storlek på boots?

boots som i gympaskor eller boots som i vanliga boots?

om det är det senare alternativet så är det bästa att mäta på hästen och sen springa runt med måttbandet i handen på mässan och mäta på alla boots du ser ^_^. så har jag gjort när jag letat efter nya saker till min häst och som jag inte vet vad för storlek hon ska ha.
 
Sv: Storlek på boots?

Ja, det har du ju rätt i förstås. Jag tänkte på boots som i sådana som man knäpper runt hoven, som ser ut som en liten "hatt" :D Finns det gympaskor för hästar??
 
Sv: Storlek på boots?

:rofl: ja sånna boots som man har istället för vanliga metall skor. hööks har ngt sånt t ex.
ser ut som gympaskor i mina ögon ^_^.
 
Sv: Storlek på boots?

Det skiljer enormt i storlek mellan olika boots tyvärr men L eller XL lär vara det enda som är aktuellt för dig. Är de stora som tex Event eller Globus lär L räcka tyvärr är väldigt många boots extremt små av någon anledning och då är det ofta inte ens XL räcker till hästar med 2or i skor, fattar faktiskt inte varför det år efter år är likadant att många boots är så extremt små att bara typ ponny kan ha dem. 2 or och 3 or är liksom fullt normala halvblodshovar och borde ju också vara det som vore standard att göra full eller L för men så är tyvärr inte fallet. Kom på att jag hade ett par nya boots bredvid mig som jag vet passar på min med 2 or och de är ca 36cm långa (utan kardborrknäppningen)
 
Sv: Storlek på boots?

men storleken på skon behöver ju inte heller alltid stämma överens med tjockleken på karled osv. min har 2or och hon passar i M/L t ex, en annan häst hade 3or och fick ha XL i boots. en tredje häst hade 2or i skor och hade S i boots.. är stor skillnad på halvblod och halvblod och vad för skor hovslagaren slår på hästen. dvs man kan inte gå på enbart skostorleken.
 
Sv: Storlek på boots?

men storleken på skon behöver ju inte heller alltid stämma överens med tjockleken på karled osv. min har 2or och hon passar i M/L t ex, en annan häst hade 3or och fick ha XL i boots. en tredje häst hade 2or i skor och hade S i boots.. är stor skillnad på halvblod och halvblod och vad för skor hovslagaren slår på hästen. dvs man kan inte gå på enbart skostorleken.

Storleken på sko stämmer väldigt väl överens med hur stor hoven är karleden har inte med saken att göra om en boots passar eller inte det är hoven som bootsen sitter om vet ingen häst där bootsen sitter ens i närheten om åt i karleden hoven är ju väldigt mkt vidare än karleden därav blir det också den som avgör vilken storlek de behöver.
Om du missat det så är skostorlekarna en fast storlek (precis som tex för människor) det finns dock en utländsk skala också som är 2 storlekar mindre än standardskalan så kanske är det den som gör att du snurrar ihop storlekarna finns ett par märken som använder den och då har en standard 2a istället 4a.
Annars skiljer det max typ 1 cm på olika hästars hovar som har 2a i skor. Såvida inte hästen har extremt avvikande hovar typ dasslock så är det inte många mm som skiljer kronranden (vilket är det mått som mest avgör vilken bootsstorlek en häst har) inom samma skostorlek.

Som jag skrev innan så skiljer det markant mellan olika boots storlekar. Dock har jag aldrig varit med om att en häst med 2or (ur standardserien vad gäller storlekar) har kunnat ha M ur något av de vanliga märkena. Min CBII som har extemt små fötter som har 0 vilket brukar sitta på ponny kan i vissa av de rymliga tex Event ha M men inte ens hon kan ha det i de flesta utan behöver L och då har hon ben modell strumpstickor och minihovar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 332
Senast: Squie
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 411
Senast: janna
·
Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 340
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 272
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp