Bukefalos 28 år!

Storlek på dually-grimma

D

dolphinsmile

Jag har bestämt mig för att köpa en dually-grimma till mitt ett och ett halvt åriga kallblod. Hon är väldigt bestämd och för tillfället kan jag inte gå ut på promenader med henne på ett bra sätt.

Men jag funderar på det där med vilken storlek jag ska ta. Eftersom den är så dyr vill jag kunna ha samma på henne jämt. Just nu så är vissa cob grimmor för små för henne. MEN på Monty-Roberts hemsida står de att Full grimmorna är snarare X-Full..

Min hästs mor har nog X-full i grimma skulle jag tro. Antar att min kommer få så stort huvud så småningom också..

Det jag undrar är fungerar grimman mindre bra om den är lite för stor? Alltså går de inte att dra åt om nosen ordentligt? Nån som har någon erfarenhet?
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Det är väldigt viktigt att dually-grimman sitter som den skall, en som är för
stor kan man inte använda. Sen så tror jag inte att du kan hålla din häst
på denna grimma om den bestämmer sig för att dra iväg. En kapson med
stålbygel borde vara mycket bättre. Tillsammans med en lina.
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Hej ! jag har en nordis stor o stark 18 år gammal, han tar x-full i alla grimmor men enbart full i dually grimman så den är stor. Den funkar bra och han drar inte iväg och han väger cirka 700 kg, använd en bra tjock o lång lina så är det lättare att få kontroll .
MVH GP
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Jag har köpt en dually och jag förstår inte vad den ska vara bra för! en repgrimma är det bästa jag kan föreslå!

På duallyn måste man ju byta ring så fort man byter varv + att den inte ger eftergift direkt :/ Inget bra köp som jag gjorde. men folk tkr olika. Sry om min kommentar är opassande.
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Nejdå det är bra att få synpunkter från alla håll.

Hade en riktig repgrimma förut som jag köpte av en NH-tränare. Men den och tillhörande rem blev stulna tillsammans med min cykel förut :cry:.

Den var helt outstanding.

Är det nån som vet om man kan köpa en riktig grimma nånstans? Alltså en riktig, inte en för 50 spänn på en ridsportsaffär.
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Nejdå det är bra att få synpunkter från alla håll.

Hade en riktig repgrimma förut som jag köpte av en NH-tränare. Men den och tillhörande rem blev stulna tillsammans med min cykel förut :cry:.

Den var helt outstanding.

Är det nån som vet om man kan köpa en riktig grimma nånstans? Alltså en riktig, inte en för 50 spänn på en ridsportsaffär.

Det finns ju lädergrimmor, som du kan hitta på h**ks osv. det är ju bra och hållbara grimmor, om det nu var vanliga du tänkte på?
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Svart = Medium = Normal full (kan spännas in till cob)
Blå = Large = X-full (kan ev. användas på full med spännena på innersta om man vill)


Min häst drar full i grimmor och träns och inte på innersta hålet då, jag har den svarta som sitter spänd på mittenhålen :)
 
Sv: Storlek på dually-grimma

tumbleweed.se säljer "riktiga" repgrimmor. Den bästa du kan ha är "diamond" eller vad den heter... :) kostar runt 400kr tror jag
 
Sv: Storlek på dually-grimma

Repgrimmor skulle jag vilja säga är det bästa.

ja alltså diamond är den bästa repgrimman ;)

tumbleweed säljer dom bla men dom finns inte utlagda på deras hemsida tror jag men bara att ringa dom så kan dom säkert ordna en till dig.

16815769.jpg



googlade lite och tydligen heter den "double diamond" och säljs för runt 300kr på massa ställen...

dom billigare som säljs på diverse lågprisvaruhus som hööks, börjes är "fel material"
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på dually-grimma

jag menade självklart REP-grimma.. Råkade försvinna när jag skrev
 
Sv: Storlek på dually-grimma

tror det var 400 jag betalade för den jag hade.. så de kanske var nått liknade
 
Sv: Storlek på dually-grimma

dom billigare som säljs på diverse lågprisvaruhus som hööks, börjes är "fel material"

Ja precis.. jag vill ha en riktigt.. med ett ett sånt där rep som NH-tränare har.

kanske ska ta kontakt med henne jag köpte av.. skulle behöva fräsha upp mina NH kunskaper.. var ett par år sen nu
 
Sv: Storlek på dually-grimma

grimskaftet på bilden?

Jag har faktiskt ingen aning vart det kommer ifrån, det är minst 10 år gammalt :o :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter grimmor som kan öppnas ovanpå både nos och nacke. Det är så smidigt i transporten att kunna tränsa ovanpå grimman och...
Svar
6
· Visningar
845
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 597
Utrustning Jag ska köpa ett RAMBO MICKLEM MULTIBRIDLE till min unghäst. Hon fyller 3 år i maj iår så hon är inte helt färdigväxt. Hennes mor som...
Svar
9
· Visningar
6 600
Senast: iafia
·
Utrustning Jag blir galen snart! Har ändå ett hyfsat litet kallblod, men det är ju omöjligt att hitta saker som sitter bra :mad: Grimmor når inte...
Svar
12
· Visningar
1 809
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp