Storlek på förbygel

Problematisk

Trådstartare
Ni som har eller har haft c-ponnyer av medelgrov modell, vilken storlek har ni på förbygel? Ponny eller cob?
Behöver skaffa förbygel till ponnyn och har ingen möjlighet att prova storlekar.
 
Jag har cob till mitt hbl på 160 så jag hade köpt ponny. Mitt minne från ponnytiden är att cob alltid var lite för stort till min Welshponny av grövre variant och 137cm i mkh.
 
Har iofs bara haft förbyglar till halvblod på 170cm i mkh men har inte kommit över en enda där remmen mellan frambenen inte har varit på tok för lång och remmarna till sadeln varit för korta.

Jag hade mätt från sadelknapp runt brösta till början på strupen och till andra sadelknappen, sen från början på strupen till sadelgjordens mitt. för att få ett hum om hur stor förbygeln bör vara. (Och sen såklart mäta i butiken ;)).
Bröstomfånget skiljer väldigt mycket från häst till häst.
Min nuvarande är t ex en travare på 150cm men har en sele i cob på innersta fästena och hade lika gärna kunnat ha en i ponny. Fjordingen på 140 hade cob/liten full i bröstan.

Dvs mät innan du köper hem ^_^.
 
Ponny! Har en maxad d-ponny som annars drar full i många saker och han har ponny i sin förbygel. De brukar av någon anledning vara stora i storlek.. hade cob på ett normalstort halvblod ca 165cm.
Men beror väl på märke med såklart
 
Vår D-ponny på 148 cm måste ha ponny i förbyglar. Cob är alldeles för stort. Så jag säger också ponny.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som kan säga hur deras storlekar ligger? Ska beställa ländtäcken till de tjejer som ingår i våra lag, och tycker catago verkar...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Cambrie
·
Tjatter Samsung galaxy s10e finns det? Behöver en ny mobil men hittar bara större modeller än den. Hade velat ha en ny i samma storlek och en...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: EmmaBovary
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
529
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
954
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp