Storlek på hästsko

J

joneya

Ska sko min häst fram och hovisen ifråga sa åt mig att skaffa egna skor IDAG. Så nu är jag på väg ut till stallet om någon timme och har ingen aning om vilken storlek jag behöver köpa (med min otur har de inte ens den storleken hemma i vår stads minimala hästsortiment.)

Det enda jag har att gå på är att hästen ifråga är ett varmblod med något nätta hovar. I easy-boots har han 2'or runtom. Så någon som har en gissning på vilken storlek jag behöver?

I värsta fall kan jag använda de broddade skorna jag har i stallet - men misstänker att broddarna är omöjliga att rubba vid det här laget och föredrar ju att ha honom obroddad.
 
Sv: Storlek på hästsko

Det är väl bara att ta med dom gamla skorna till butiken och jämföra då :)

Jag hade tidigare ett litet varmblod på foder och han hade storlek noll på skorna. Men det går såklart inte att gissa vilken storlek du behöver såhär över internet ;)
 
Sv: Storlek på hästsko

Eftersom han behöver skorna klockan fem hinner jag inte ut och hämta skorna från stallet och jämföra, utan måste köpa dem på vägen "ut".
 
Sv: Storlek på hästsko

Tänk på att det beror på märket på skorna också, vilken storlek du skall köpa. Har för mig att KW:s 0 är ungefär Mustads 4X0 vilket syns ganska väl i butiken - men sen är ändå KW mera runda i formen om man ser till framskorna.

Ring din hovis och fråga, och köp två storlekar om du är osäker - det bör ju gå att få på öppet köp?!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 840
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag vet att det finns flera trådar om detta men jag tycker inte jag blir något klokare.. Jag vet om dessa: Easy boots Cavallo...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 478
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp