Storlek på hage?

L

lotti_08

Är lite nyfiken på hur stor hage man behöver ha till 1 eller 2 hästar?
 
Sv: Storlek på hage?

Det finns inga bestämmelser kring detta, mer än att hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
Hur stor hagen bör vara beror på marktyp, dränering, hur länge/mycke de ska hållas ute mm, det får ju inte bli lervälling av alltihop.
 
Sv: Storlek på hage?

Hur är det att ha mycket träd i hagen?
 
Sv: Storlek på hage?

Jag hade också för mig det, men ha suttit och lusläst på sjv's hemsida, hittade nada. Om någon annan gör det så får ni gärna länka! :idea:
 
Sv: Storlek på hage?

Det finns inga bestämmelser kring detta, mer än att hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
Hur stor hagen bör vara beror på marktyp, dränering, hur länge/mycke de ska hållas ute mm, det får ju inte bli lervälling av alltihop.

delvis Knapplån
det är ett önskemål ja...men alla dessa hästar som står på ridanläggningar har sällan stora hagar där dom kan röra sig i alla gångarter och underlagen är ju inte alltid det bästa heller. Så i grund och botten så kan man väl inte direkt avgöra hur stor en hage ska vara, men man kan ju sträva efter att göra det så bra som möjligt.
 
Sv: Storlek på hage?

Fast det med att hästen ska kunna röra sig fritt är faktiskt ett krav från sjv, sen att det inte efterlevs är ju en annan sak, tyvärr :crazy:
 
Sv: Storlek på hage?

jag gillar att det finns träd i hagen :) då kan hästen/hästarna söka skydd under dem och så. men jag skulle inte vilja att hagen endast bestod av en massa träd då det lätt slutar att växa ordentligt med gräs..

Sen får man också se upp med vad det är för träd. Ek är ju inte super å ha i hagen
 
Sv: Storlek på hage?

jo..men kravet är ju även så (nyss va det så iaf..) att om det inte är möjligt att röra sig fritt i hagen så ska det finnas en ridbana man kan släppa dom på för att kunna utföra sina "behov".
 

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 121
Senast: Smurfoff
·
Anläggning hej :) jag är lite nyfiken på hur stora hagar ni har till era hästar och hur många hästar som går i dem osv
Svar
19
· Visningar
2 006
Senast: Teilani
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp