Storlek på halsband?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tänkte överraska en släktings hund med att köpa ett halsband och koppel. De har ju givetvis redan båda sakerna, men hittade ett "set" på Hööks som jag verkligen tyckte det stod hundens namn på...:D
Problemet är ju dock att det för det första ska vara en överraskning (och således kanske inte helt smart att fråga släktingen rakt ut om storlek), och för det andra att jag är totalt oinsatt på hundstorlekar.
Hunden är en Cavalier Kings Charles Spaniel tik på 9 (10?) år. Hon är typ 28-29 cm i mkh och väger 9-10 kg.

Konstigt nog hittade jag ingen storlekstabell för olika hundraser eller något dylikt, utan bara hur man skulle mäta själva halsbandet :confused:

Det halsbandet jag tittade på finns i storlek 30-60 (cm?) med 5 cm intervaller. Spontant hade jag gissat på storlek 40 eller 45 cm, men jag vet verkligen inte. Tänkte att typ 30 cm borde vara till chihuauor och annat smått man kan stoppa i fickan, 35-40 cm för andra små (men något större) hundar typ pinschrar och liknande, och typ 40 eller 45 cm för typ CKCS och liknande.

Någon som har koll? :D
 
Min dvärgschnauzer har stl 40. Skulle gissa att cavalier ligger i närheten iaf, men har aldrig testat.
 
Tänkte överraska en släktings hund med att köpa ett halsband och koppel. De har ju givetvis redan båda sakerna, men hittade ett "set" på Hööks som jag verkligen tyckte det stod hundens namn på...:D
Problemet är ju dock att det för det första ska vara en överraskning (och således kanske inte helt smart att fråga släktingen rakt ut om storlek), och för det andra att jag är totalt oinsatt på hundstorlekar.
Hunden är en Cavalier Kings Charles Spaniel tik på 9 (10?) år. Hon är typ 28-29 cm i mkh och väger 9-10 kg.

Konstigt nog hittade jag ingen storlekstabell för olika hundraser eller något dylikt, utan bara hur man skulle mäta själva halsbandet :confused:

Det halsbandet jag tittade på finns i storlek 30-60 (cm?) med 5 cm intervaller. Spontant hade jag gissat på storlek 40 eller 45 cm, men jag vet verkligen inte. Tänkte att typ 30 cm borde vara till chihuauor och annat smått man kan stoppa i fickan, 35-40 cm för andra små (men något större) hundar typ pinschrar och liknande, och typ 40 eller 45 cm för typ CKCS och liknande.

Någon som har koll? :D
Min dvärgschnauzerblandning på 5 kg har 27 cm runt halsen, så 35 kanske är rätt?
 
Just det, du kan ju alltid köpa ett i storlek 50 och spänna in det ordentligt :D När jag tänker efter är nog 35 lite för litet till en cavalier?
 
Min kelpietik på ca 11kg har 35 cm i halsband. Min schipperkehane som vägde runt 9,5 kg hade också ca 35 cm. Mammas schipperkehane som är lite mindre än min var har 30 cm.
 
Min tibbehane är i stort sett lika stor, väger kanske runt 8kg dock men han har 30 cm i halsomkrets så 35 cm skulle jag tippa på kan vara lagom.
 
Skulle nog säga runt 35. Det har min rätt grova heelertik på 28 i höjd och 8 kg :) Cavalierer har inte så himla tjocka halsar under pälsen ändå :p
 
Mina 3 dvärgpinschrar har 26, 26 och 30 cm, de väger 6, 6 och 7 kg. En DSG som jag precis sytt halsband till har 35, väger ca 8 kg. Labbetikar brukar ha cirka 50. Så 40 eller ev 45 kan nog vara rätt. Är det knäppehalsband kan man göra ett par extra hål om det är för stort.
 
Jag hade inte köpt mindre än 40cm. Min systers CKCS har därikring. Hon köpte ett i 35 en gång men de är breda runt själva huvudet så om det är ett halvstryp som måste dras över huvudet behöver det vara så långt. Om det har spänne, kanske något mindre.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 034
Senast: Acto
·
Övr. Hund Såg en jättesöt hund idag på bussen (:love:), som jag tyvärr inte gick fram till ägaren och frågade vad det var :( Kära hundexperter...
Svar
10
· Visningar
1 516
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp