Storlek på Horseware-täcken (och lite andra frågor)

Miljon

Trådstartare
Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i 130 och 140, men inte 135?
Om det är så, vilken storlek ska man då välja till en ponny av kraftigare modell som vanligtvis har 135? Jag har hört att de är rymliga i storleken, betyder det att 130 kan passa? Jag tänker framförallt på Amigo då, ev. Rambo. Rhino har jag läst någonstans att de passar bättre på nättare hästar. (Och Mio, finns de fortfarande? Vilka passar de isåfall?)

En annan fråga om täckena, det finns ju en hel uppsjö och jag hittar ingen bra översikt. Vilket/vilka täcken är slitstarka, ofodrade regntäcken, med antingen halvhals eller lös helhals?
Och har de något bra tunnare (typ tjockare fleece - 100 g) stalltäcke?
Stalltäcke runt 250 g?
Hur fungerar deras liners? Har man det som ett stalltäcke, eller har man ett stalltäcke som vanligt och sedan liner i utetäcket? Eller kan man göra vilket som, allt efter behov?

Jag funderar på att uppgradera täckesgarderoben inför hösten och försöker sortera ut vad jag behöver/vill ha. Jag gillar den erfarenhet jag har av Horsewares täcken på andra hästar, men har aldrig haft något själv.
Jag vill (naturligtvis) ha så stor variationsmöjlighet som möjligt, utan att behöva köpa hundra täcken. Kallstall och ganska öppet och blåsigt ute, så inne bör det gå att ha från ett tunt stalltäcke till iallafall 250 gram, och ute från bara ett regntäcke mot väder och vind, upp till ca 400 gram totalt (med stalltäcke). Hur hade ni köpt? Ni som kanske har mer koll på Horsewares utbud.
 
Jag personligen gillar inte HW, dålig kvalité så det skriker om det. Mitt enda därifrån började gå sönder efter 2 dagar, och var obrukbart efter 6 dito. Och det går inte vilt till i hagen kan tilläggas!

Men nej, 135 cm finns av någon anledning inte. Jag skulle ta 140 cm, upplever de som rätt små i storlekarna.
 
Jag personligen gillar inte HW, dålig kvalité så det skriker om det. Mitt enda därifrån började gå sönder efter 2 dagar, och var obrukbart efter 6 dito. Och det går inte vilt till i hagen kan tilläggas!

Men nej, 135 cm finns av någon anledning inte. Jag skulle ta 140 cm, upplever de som rätt små i storlekarna.

Tack för ditt svar!
Min erfarenhet är dock inte att det är dålig kvalitet, andra hästar i stallet har såna och de allra flesta är hela och fina även efter flera år.
 
Mio och hero har inte lika bra hållbarhet och inte lika rivstarta som resterande kan ju tilläggas.

Jag har nästan bara hw pga kvalitén.
Mina hästar leker mycket och biter i lek. Rambo, rhino och amigo bravo 12 fungerar, de andra billigare blir för klena.

Min nätta 135häst kan ha 130(och 140), medan min maffigare 135häst är perfekt i 140. Kan klämma sig i 130 men det blir lite tajt.

Wug är halvhalsmodellerna, Plus är löshals. Original är utan hals(men med fästen för hals vad jag vet).
Liners sitter fast i täcket fram och bak, använder inte mitt som stalltäcke då de bara har frontspänne.
Gillar liners så man kan variera tjockleken enkelt.

Mitt mest använda är 250g (medium). Används kyligare delen av höst-vår och med liner om vintern.
Köpte ett heavy sist men det blir inte så mycket använt utan bara när det är rejält kallt.
 
Min ponny hade 135 i andra märken och 130 i HW.

HW blir väääldigt solblekta! Efter en säsong är min ponnys blå vintertäcke nu någon udda lila nyans. Det har hänt med absolut alla mina HW utetäcken, de bleks snabbt och de bleks mycket.
 
Jag är jättenöjd med mina horsewaretäcken, bra kvalitet och passformen är super till mina hästar. Köper sällan något annat eftersom jag vet att hw funkar så bra. Använder Amigo och Rambo, Rhino har jag ingen erfarenhet av.

D-ponnyn har 135 i andra täcken och kan ha både 130 och 140 i horseware. 130 är snäppet bättre men 140 blir inte tokigt stort utan passar nästan lika bra. Lilla storhästen på 157 cm är mer en stor 135 i andra täcken. På honom är 140 perfekt, han kan ha 130 också men de blir något korta. Köper nästan alltid 140 oavsett vem som ska ha det eftersom det passar på båda :)

Så om du upplever de täcken du har nu som rymliga kan du nog satsa på 130, men om du inte vill att täcket ska vara mindre kan du säkert ha 140. Väljer du Amigo så är det Bravo som är mest slittålig. Liners använder jag inte eftersom jag hellre byter täcke helt. Har en liner liggande eftersom jag tänkte det skulle vara bra att variera med men har fortfarande inte packat upp den ur påsen typ 2 år senare...
 
@Centaur Var/är din ponny lättare eller kraftigare i kroppen?
Att de blir solblekta gör mig inte så mycket, så länge de fungerar.

@Gelina Tack för svar! Jag tror min kanske passar bäst i 140 då... Eller, ett av våra 135-täcken är alldeles perfekt i storleken. Ett är lite rymligt, men inte stort. Och det tredje är lite trångt. Men eftersom hon är ganska rejäl och bred, tänker jag att 140 kanske är bättre än 130?

En till fråga, till "alla". I mitt stall har många av hästarna just nu Amigotäcken, ofodrade eller väldigt lätt fodrade. De har alla möjliga roliga färger, som olika nyanser av rött, ljusblått, grönt etc. men när jag tittar på olika nätbutiker finns det bara marinblått och brunt. Är det så att de byter färg från år till år eller så? Eller går de "roligare" färgerna alltid att få tag på?
 
@Centaur Var/är din ponny lättare eller kraftigare i kroppen?
Att de blir solblekta gör mig inte så mycket, så länge de fungerar.

@Gelina Tack för svar! Jag tror min kanske passar bäst i 140 då... Eller, ett av våra 135-täcken är alldeles perfekt i storleken. Ett är lite rymligt, men inte stort. Och det tredje är lite trångt. Men eftersom hon är ganska rejäl och bred, tänker jag att 140 kanske är bättre än 130?

En till fråga, till "alla". I mitt stall har många av hästarna just nu Amigotäcken, ofodrade eller väldigt lätt fodrade. De har alla möjliga roliga färger, som olika nyanser av rött, ljusblått, grönt etc. men när jag tittar på olika nätbutiker finns det bara marinblått och brunt. Är det så att de byter färg från år till år eller så? Eller går de "roligare" färgerna alltid att få tag på?
Det är ju lite svårt att säga säkert för det beror även på hur de täckena du har är i storlek. Men jag hade nog chansat på 140. Har svårt att tänka mig att det skulle bli alldeles för stort eftersom det passar på min nättare 135-häst.

Färgerna varierar lite från år till år men framförallt är det nog de billigare Amigo Hero som finns i olika färger så där kan du säkert hitta något annat än blått och brunt. Har själv ett sånt i lila :) Yttertyget är inte lika kraftigt som Amigo Bravo men hittills har det hållt så kan inte säga att det är dåligt heller.
 
Det är ju lite svårt att säga säkert för det beror även på hur de täckena du har är i storlek. Men jag hade nog chansat på 140. Har svårt att tänka mig att det skulle bli alldeles för stort eftersom det passar på min nättare 135-häst.

Färgerna varierar lite från år till år men framförallt är det nog de billigare Amigo Hero som finns i olika färger så där kan du säkert hitta något annat än blått och brunt. Har själv ett sånt i lila :) Yttertyget är inte lika kraftigt som Amigo Bravo men hittills har det hållt så kan inte säga att det är dåligt heller.

Ah, okej! Det förklarar saken, jag har mest kollat på de Amigo-täcken som heter något med 12, som jag har läst mig till är de slitstarkare. Det kanske är Bravo jag har tittat på då?
Men ett extratäcke iallafall kan man ju köpa lite billigare i en rolig färg, det behöver ju inte vara lika slitstarkt som varje-dag-täcket :)
 
Ah, okej! Det förklarar saken, jag har mest kollat på de Amigo-täcken som heter något med 12, som jag har läst mig till är de slitstarkare. Det kanske är Bravo jag har tittat på då?
Men ett extratäcke iallafall kan man ju köpa lite billigare i en rolig färg, det behöver ju inte vara lika slitstarkt som varje-dag-täcket :)
Ja precis de heter Bravo 12! Så gjorde jag, ville ha ett reservregntäcke och tänkte att jag lika gärna kunde prova det billigare. Tror dock inte det finns fästen för liner om man vill ha det.
 
Tidigare hade jag 135 cm i vanliga täcken till min häst. Då hade jag 130 i HW. Sen växte han till sig på bredden och blev riktigt rejäl. Då fick jag gå upp till 145 i vanliga täcken och 140 i HW. Nu sitter 130 som ett korvskinn och rumpan sticker ut en bra bit.

Sen har jag ett Amigo (bara de med högre slitstyrka) med 100 g, som passar precis i st 140, kanske tom aningens kort. Medan ett annat Amigo Plus Medium (250 Gr) med hals i 140 är mkt större och passar jättebra och inte alls tajt. Lite konstigt tycker jag. Ett Rambo Original med v-knäppning 140 är någon stans där emellan.

Är det ingen i stallet där du står som har ett du kan prova? Är det en stl större eller mindre än du tänkt dig så kan du ju iaf få en uppfattning.

Spontant brukar 135 bli 130 i HW.
 
Tidigare hade jag 135 cm i vanliga täcken till min häst. Då hade jag 130 i HW. Sen växte han till sig på bredden och blev riktigt rejäl. Då fick jag gå upp till 145 i vanliga täcken och 140 i HW. Nu sitter 130 som ett korvskinn och rumpan sticker ut en bra bit.

Sen har jag ett Amigo (bara de med högre slitstyrka) med 100 g, som passar precis i st 140, kanske tom aningens kort. Medan ett annat Amigo Plus Medium (250 Gr) med hals i 140 är mkt större och passar jättebra och inte alls tajt. Lite konstigt tycker jag. Ett Rambo Original med v-knäppning 140 är någon stans där emellan.

Är det ingen i stallet där du står som har ett du kan prova? Är det en stl större eller mindre än du tänkt dig så kan du ju iaf få en uppfattning.

Spontant brukar 135 bli 130 i HW.

Är täckena lika gamla? Storlekarna verkar snålare nu jmf med förr.
 
Är täckena lika gamla? Storlekarna verkar snålare nu jmf med förr.
Nä, det med 100 gr som är lite litet är äldre. Det med 250 gr köptes för ett år sedan, strax innan den nya modellen med reflex och v-knäppning kom på Amigot. Så i detta fall är det nyare större än det gamla O_o.
 
Däremot ponnyn har alltid haft 115 i vanliga täcken men i hans amigotäcken är det 125 och de sitter likadant som andra märkens 115... blir inte riktigt klok på det där. även han en spinkis, tunn över bogen.
 
Nya pållen skulle få ett ofodrat regntäcke och jag mätte hennes rygg till 125.
Hade tur och fick testa ett Amigo ponny i 125 och det var 15 cm för kort redan innan hon åt ifrån golvet.
Det satt rätt tight i halsen/bogen också.

Så jag beställde ett rambo original, ofodrat i 130 och det satt perfekt.
Ska jag leta nått fel så hade sidorna kunnat vara 4-5 cm kortare.

Tyvärr kan jag inte lägga in bild ifrån mobilen trots den ligger både på instagram och Facebook.
 
Nya pållen skulle få ett ofodrat regntäcke och jag mätte hennes rygg till 125.
Hade tur och fick testa ett Amigo ponny i 125 och det var 15 cm för kort redan innan hon åt ifrån golvet.
Det satt rätt tight i halsen/bogen också.

Så jag beställde ett rambo original, ofodrat i 130 och det satt perfekt.
Ska jag leta nått fel så hade sidorna kunnat vara 4-5 cm kortare.

Tyvärr kan jag inte lägga in bild ifrån mobilen trots den ligger både på instagram och Facebook.

Fast om du mäter rygglängden på Amigot så ser du att du måste mätt fel om du mätt hästens rygglängd till 125 cm?

Sen är ponny lite nättare i storlekarna. Men ett Amigo 130 cm är en bra bit mer än 130 cm i ryggen (och samma gäller alla storlekar på Amigo)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: blayenka
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: bejkonfis
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 159
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 807
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp